Sumpfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Sumpfilter?

    Hej,

    Har sett ett par ggr i akvarieaffärer att dom har ett annat akvarie under dom andra, som ett slags filter.
    Bl.a med blå filtermatta i.

    Hur fungerar dom?
    Ble litta sugen på att bygga ett sånt om det inte är allt för svårt.
    Vad jag vet så är det inte så svårt? men man måste ha en pump i "behållaren" som pumpar tillbaka vattnet i akvariet?

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    citat:Vad jag vet så är det inte så svårt? men man måste ha en pump i "behållaren" som pumpar tillbaka vattnet i akvariet?
    Jo - det är fördelaktigt!

    Jag antar att du menar typen med ytavrinning!?!?, då slipper man den "oljiga" hinnan på ytan som annars kan uppstå i akvariet. All avdunstning märks i den undre burken och vattennivån i den över blir konstant.
    I akvarieaffärer kan de ibland använda sig av ett "centralfilter" för flertalet akvarium ... Hurvida det är bra eller dåligt kan ju diskuteras. Däremot så är det antagligen väldigt praktiskt för dem!

    Med vänliga hälsningar

    F.H.
    /Fredrik

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      det är ett sådant "Centralfilter" jag menar.
      Ska göra en liten ritning på det, jag kommer tillbaka om det kommer problem=) Obs! har du bild på ett "centralfilter"? så skulle jag gära vilja se bilden.

      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Eftersom Ola hälsar på mej på jobbet med jämna mellanrum kan jag ju dela med mej lite om hur vårat system funkar.
        Varje akvarium är utrustat med ytavrinning och vattentillförselskran. Vattnet rinner ner till filtret som är placerat under akvarierna ,(tre akvarier per filterenhet). I filtret passerar vattnet genom två olika filkermattor med olika ppi (olika grovlek). Därefter pumpas vattnet tillbaka i akvarierna men hjälp av en kraftig pump. Pumpen måste vara kraftig för att klara av att pumpa vattnet så högt upp (ca 2,5m). Vattnet som rinner tillbaka i akvariet tvingar det gamla vattnen att rinna över kanten vid ytavrinningen.
        Vattenbyten sker dagligen i filterenheten, dels för att byta vatten, dels för att fylla upp vatten som försvunnit i avdunstning och fiskpåsar. (Kunderna får ju med sej en hel del av "vårat" vatten hem).
        Detta system är ganska smidigt, och har man tex en odlingslokal kan det vara ett bra sätt att minimera arbetet med vattenbyten etc. Men att ha detta system hemma är inte det lättaste, iallafall inte om man redan har ett akvarium som är igång. Man måste ju ha hål i glaset på baksidan eller en sidoruta för att kunna åstadkomma ytavrinningen.

        Mvh
        Björn

        Ps. Ola, har du några fler frågor så kan jag visa hur det fungerar nästa gång du handlar! =)

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Hej,

          Aha tur jag har dej björn hehe.

          Jag ska nog testa att bygga nåt liknande men inte fullt så "avanserat" ska inte ha ytavrining,
          Ska istället ha en pump som pumar in vattnet i filtret som sedan ska filtreras igenom olika blå filtermattor när det är gjort så ska det pumpas tillbaka till akvariet igen.

          Hade tänkt att börja med ett 12L plast kar? fäster silikon lika bra på plast som på glas?

          Mvh Ola

          ola lindeberg
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Dolphin
            Användare
            • januari 2003
            • 57

            #6
            Tjena Ola!

            Varför ha det utanför?
            Gör som jag, har det inne i hörnan på mitt akvarium.
            En 10 cm filter matta med ett pumphuvud bakom som pumpar ut vattnet igen vid ytan.

            Jag är säker på att Björn kan förklara hur det ska se ut, om inte kan du maila mig så får jag försöka rita upp nått till dig.

            Mvh
            Adam

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Hej,

              Dolphin- jag vill inte att det ska ta plats inne i akvariet därför vill jag prova att sätta det utanför akvariet.

              Jag har filtermatta med ett pumphuvud på i ett av mina kar, men vill som sagt prova nåt nytt=)

              Ska försöka att sätta igång projektet under lovet nu=)

              Mvh Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                En pump som pumpar ur och en som pumpar tillbaka ?
                Låter som upplagt för problem om de inte är nivåstyrda på något sätt och vad skulle inte kunna hända om styrningen skulle börja krångla
                Skall man ha sumpfilter så är det nog ytavrinning som gäller.

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  citat: Jag ska nog testa att bygga nåt liknande men inte fullt så "avanserat" ska inte ha ytavrining,
                  Ska istället ha en pump som pumar in vattnet i filtret som sedan ska filtreras igenom olika blå filtermattor när det är gjort så ska det pumpas tillbaka till akvariet igen.
                  Det du beskriver låter snarare väldigt avancerat skulle jag vilja påstå (om jag har förstått dig rätt dvs.)
                  Ska du då ha två pumpar?? eller!? och synkronisera dessa ... !?!?!? Inget är omöjligt, men det låter som om det skulle vara som gjort för missöden Ytavrinning måste vara det absolut bästa och enklaste sättet!



                  F.H.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Hej,

                    Karon jag har tänkt på det...

                    men om man har ytavrinning sedan en pump som pumpar tillbaka vattnet?

                    hm...

                    Mvh Ola

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      #11
                      Hej,

                      Nu kan jag passa på att fråga hur tjockt glaset måste vara om man ska bygga ett akvariet med måtten: 75 cm långt, 20 cm högt och en bredd av 17 cm.

                      Mvh Ola

                      ola lindeberg
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        För att klara vattentrycket räcker det med 2mm tjockt glas. Dock blir allt under 4mm väldigt känsligt för stötar o dyl. Kör på 4mm om akvariet
                        kommer stå ordentligt skyddat, på ett garanterat jämnt underlag, annars 6mm.

                        För andra mått, gå till http://www.arosglas.se/akvarium.htm

                        /Fredrik


                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Men vad är det för pump som skall pumpa in vattnet I filtret om du skall ha ytavrinning?
                          Har man ytavrinning behöver man väl bara en pump som pumpar tillbaka vattnet till akvariet.
                          Behöver man en pump som pumpar vattnet GENOM filtret är det väl ngt som är galet med filtret?

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #14
                            hej,

                            ursäkta det med att man skulle pumpa in vattnet i filtret om man har ytavrinning.
                            men har kommit på en annan idee, med hjälp av det hära "akvariet" det ska stå uppe på ett annat som har måttet 75cm långt. vattnet ska sedan pumpas upp i ena kanten sedan ska det filtreras igenom hela tanken till slutändan där det rinner ner i akvariet igen.

                            jag kör på 6 mm tack så mycket Fredde=)

                            Mvh Ola

                            ola lindeberg
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Ola
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 1232

                              #15
                              Hej,

                              Ändrade planer, karet ska vara 10 cm högt istället för 20 cm.

                              Det kommer stå uppe på¨ett annat kar som har samma längd som det jag ska bygga (75cm) går 4 mm bra då?

                              en till fråga, är det några problem om det står på 100 L karet? det kommer komma ett tryck på ca 10 L på 100 L karet.

                              Obs! kan någon tipsa mig om någon bra länk som där står beskrivet hur man silikonar ihop ett akvarie?

                              Mvh Ola

                              ola lindeberg
                              ola lindeberg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...