Hemligaste fodret!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #16
    låter som en ganska ordinär räkmix
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av specmats
      låter som en ganska ordinär räkmix
      Mmm..förutom då den tilltagna andelen räkor. De flesta brukar luta åt det andra hållet med mer grönt än animaliskt.

      Räkmixen ser ut att vara riktigt bra och istället för att joxa in en massa annat så räcker det säkert gott med en standardmix som är spetsad med astaxanthin och spirulina. Det täcker mycket som fiskarna behöver i form av protein, vitamin, mineraler och övriga spårämnen.
      Senast redigerad av StefanL; 09 augusti 2008, 19:37.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av specmats
        låter som en ganska ordinär räkmix
        Ja precis, jag har aldrig påstått något annat, men andra som ser mina fiskar, att jag ar målat dom med en häxmix.Janne

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #19
          inget fel eller konstigt att föredra enkelhet, tror inte på för mycket meck med olika typer av foder..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Mmm..förutom då den tilltagna andelen räkor. De flesta brukar luta åt det andra hållet med mer grönt än animaliskt.

            Räkmixen ser ut att vara riktigt bra och istället för att joxa in en massa annat så räcker det säkert gott med en standardmix som är spetsad med astaxanthin och spirulina. Det täcker mycket som fiskarna behöver i form av protein, vitamin, mineraler och övriga spårämnen.
            Ja märk väl Stefan detta är mitt foder till malawi, tanganyika, viktoria samt discus, och lite ancistrus.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 10 augusti 2008, 13:06.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Mmm..förutom då den tilltagna andelen räkor. De flesta brukar luta åt det andra hållet med mer grönt än animaliskt.

              Räkmixen ser ut att vara riktigt bra och istället för att joxa in en massa annat så räcker det säkert gott med en standardmix som är spetsad med astaxanthin och spirulina. Det täcker mycket som fiskarna behöver i form av protein, vitamin, mineraler och övriga spårämnen.
              Ja nu vet jag inte vad spirulinan hade med mitt recept att göra. det har jag testat nej. jag vill inte har en massa fiskar med svarta fläckar.
              Och sedan så dom flesta säger. att man ska ha mera grönt i mixen.
              Det har jag alltid´tyckt som rent skitsnack, Nej 70% räkor det är kanon och om fler skulle föja mitt recept, så hade vi haft mindre sjuka fiskar.Janne.

              Kommentar

              • JohanP
                Användare
                • september 2006
                • 118

                #22
                Mitt "hemligaste foder" stavas NLS
                Inte som huvudfoder, för det utgörs av traditionell räkmix, men en till tre dagar i veckan med NLS, beroende på art och i vilken fas i livet de är. Det är och förblir mitt foder för lååång tid framöver.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja nu vet jag inte vad spirulinan hade med mitt recept att göra. det har jag testat nej. jag vill inte har en massa fiskar med svarta fläckar.
                  Och sedan så dom flesta säger. att man ska ha mera grönt i mixen.
                  Det har jag alltid´tyckt som rent skitsnack, Nej 70% räkor det är kanon och om fler skulle föja mitt recept, så hade vi haft mindre sjuka fiskar.Janne.

                  Allt i världen handlar inte om dig Janne...och så vet jag inte vart du fått din nyfunna ödmjukhet ifrån. Det är roligt att det går bra för dig och att det gjort det genom åren.

                  Jag pratade generellt om enkel räkmix byggd på standardräkmixen och att den täcker det mesta behov en fisk kräver (enligt min åsikt).

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #24
                    Det är ju inte det minsta hemligt, men jag är lite anti till gelatin och blev mäkta glatt överraskad av att om man kör i lite gädda i mixen kan man helt strunta i gelatin. Gäddan binder som bara attan.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Det är ju inte det minsta hemligt, men jag är lite anti till gelatin och blev mäkta glatt överraskad av att om man kör i lite gädda i mixen kan man helt strunta i gelatin. Gäddan binder som bara attan.
                      På vilket sätt binder den? Är den "trådig"? Bra tips som tåls att kolla över. Gelatin är annars bra men man får vara försiktig med överdosering och klumpar. Agar agar fungerar bra om man lyckas få rätt konsistens.

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #26
                        Ursprungligen postat av JohanP
                        Mitt "hemligaste foder" stavas NLS
                        Inte som huvudfoder, för det utgörs av traditionell räkmix, men en till tre dagar i veckan med NLS, beroende på art och i vilken fas i livet de är. Det är och förblir mitt foder för lååång tid framöver.

                        Jag instämmer....NLS är ett kanonfoder till att hålla igång magarna på mina troffar och malawi, som komplement får de lite mager räkmix...

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          En sak som jag testat i min räkmix nu, och med gott resultat hittills..är vitlök. Det finns även i NLS och kan vara orsaken till att det fodret ger så bra resultat..bland annat.

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #28
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            En sak som jag testat i min räkmix nu, och med gott resultat hittills..är vitlök. Det finns även i NLS och kan vara orsaken till att det fodret ger så bra resultat..bland annat.
                            Intressant! På vilket sätt märker du att det ger bra resultat? Vitlök är väl inflammationshämmande, så fiskarna kanske blir mindre sjuka? Eller? Är det bra även på andra sätt?
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #29
                              Ursprungligen postat av Göran Å
                              Jag instämmer....NLS är ett kanonfoder till att hålla igång magarna på mina troffar och malawi, som komplement får de lite mager räkmix...

                              Mvh Göran
                              Jag har inte hållit jättebra koll på den här tråden, men nu lägger jag mig i.... Jag tycker också att NLS är ett jättebra foder. Jag kombinerar dock med andra foder såsom räkmix, cyclops, nykläckt artemia och lite gröna flingor. Lite större yngel och ungfiskar matar jag med Basslers som jag tycker fungerar bra (dock inte bara). Mina malar har jag provat lite olika foder till, och hittills tycker jag NLS är överlägset (framför allt tycker malarna om det bäst). Just nu är NLS-malfodret dock slut, så nu får de Aquatic Natures tablettervilket de gärna också äter. Personligen gillar jag att ge mina fiskar lite olika sorters foder (givetvis bara kvalitetsfoder). Jag inbillar mig att variationen gör att de mår bättre, men framförallt tror jag att fiskar som är vana att få varierad kost är mer toleranta om man tvingas byta foder (till exempel om ett foder man använder försvinner från marknaden).

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #30
                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Allt i världen handlar inte om dig Janne...och så vet jag inte vart du fått din nyfunna ödmjukhet ifrån. Det är roligt att det går bra för dig och att det gjort det genom åren.

                                Jag pratade generellt om enkel räkmix byggd på standardräkmixen och att den täcker det mesta behov en fisk kräver (enligt min åsikt).
                                Nej självklart så tror jag inte att hela världen bara handlar om mig.
                                Men jag blir så frusterad när man läser om div recept på räkmix det ena är värre en det andra.
                                Och samtidigt så har dom problem med sjukdomar.
                                Och då vet jag samtidigt att mitt recept på räkmix, fungerar på alla mina fiskar jag har haft dom sista 20 åren. och det är åtskilliga tusen fiskar.
                                Sedan kanske jag inte är så duktig på att utrycka mig i skrift, så ibland låter det lite stöddigt, men jag försöker alltid att skärpa mig framförallt om det är nya medlemmar.
                                Men jag vet också med mig att det finns vissa som alltid har en förmåga att hoppa på mig så fort jag skriver något fel.
                                Och det är samma personer varje gång, och dom som gör så mot mig .
                                Dom kan jag vara rätt så vass i mina kommentarer emot.
                                för jag tycker nämligen inte att man ska vända andra kinden till, Nej man ska ge tillbaka med samma recept.
                                Och detta är faktiskt bara ett forum som vi sitter och skriver och delar med våra erfarenheter.
                                Och när vi träffas på typ ciklidstämman, så är jag den första att gå fram till Christer, och vi brukar ha en jättebra dialog, så där har jag inga hardfeelings.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...