Svart silikon till bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    Svart silikon till bakgrund?

    Har en idé om att göra en bakgrund till ett litet kar där jag stryker ut svart silikon på bakrutan och sedan trycker fast torv i silikonet.
    Vilken sorts svart silikon kan jag använda? Vilka skall jag INTE använda?

    Tacksam för tips!
    J-E
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Finns det ingen risk att torven försvinner och du endast får svart silikon kvar?

    Perennator brukar vara ett bra märke av svart silicon till akvarium. Det finns fler men kommer inte på dom nu.

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • september 2004
      • 195

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Finns det ingen risk att torven försvinner och du endast får svart silikon kvar?
      Perennator brukar vara ett bra märke av svart silicon till akvarium. Det finns fler men kommer inte på dom nu.
      Jo, det är därför jag vill ha svart silicon. Om torven försvinner, så blir det bättre än med "genomskinlig" silikon, men det kanske är en korkad idé till bakgrund?!
      Det skall bli ett svartvattenskar med svag belysning, mycket rötter och torvfiltrering. Karet är bara på 90L, så jag vill ha en så tunn bakrund som möjligt.

      Hur är det med svart silikon från t.ex. biltema? De har någon svart fogmassa. Kan den vara giftig kanske?
      J-E

      Kommentar

      • Bumling
        Användare
        • januari 2007
        • 218

        #4
        Personligen skulle jag inte chansa utan köra på silikon avsett för akvariebruk! Är det antimögelmedel eller nåt annat otäckt i så är det klippt för dina fiskar!
        Jag brukar alltid köpa mitt akvariesilikon av glasmästaren hemma, tar 60:- per tub!

        Kommentar

        • agalychnis
          NCS Medlem
          • september 2004
          • 195

          #5
          Ursprungligen postat av Bumling
          Personligen skulle jag inte chansa utan köra på silikon avsett för akvariebruk! Är det antimögelmedel eller nåt annat otäckt i så är det klippt för dina fiskar!
          Jag brukar alltid köpa mitt akvariesilikon av glasmästaren hemma, tar 60:- per tub!
          Jag får kolla med glasmästaren. Har för mig att de bara har haft transparent silikon för akvarier.

          J-E

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            #6
            Någon som har något tips till en annan liknande bakgrund? Funderade på korkbark, men det tror jag ser onaturligt ut. Vill ha en mörk bakgrund.

            J-E

            Kommentar

            • Cattla
              Användare
              • augusti 2007
              • 33

              #7
              Har du kollat www.epiweb.se De har några plattor som man säkert skulle kunna använda och få ett juste utseende med.

              Kommentar

              • agalychnis
                NCS Medlem
                • september 2004
                • 195

                #8
                Ursprungligen postat av Cattla
                Har du kollat www.epiweb.se De har några plattor som man säkert skulle kunna använda och få ett juste utseende med.
                Det såg mycket intressant ut! Växter, typ Javaormbunke och Javamossa gillar säkert att växa i det materialet också.

                Tack för tipset!
                J-E

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  #9
                  Jag velade lite fram & tillbaka & bestämde mig för korkbark iallafall. Jag tror det blir bra! Sätter in någon bild framöver, om intresse finns.

                  Tack för alla synpunkter & tips
                  J-E

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Jojjemen intresse finns
                    Det är kul att ta hobbyn framåt med nya grepp.
                    In med bilder hur du gör, gärna med synpunkter
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      #11
                      Bilder kommer...

                      J-E

                      Kommentar

                      Arbetssätt...