Hjälp med rätt lysrör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ok. Uppfattade inte att det var ett Grolux rör tillsammans med tre andra...då blir det ändå lite skillnad och du "piffade" upp det med ett Grolux rör.

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #17
      Ursprungligen postat av Micke
      Det handlar nog också om hur många lysrör man har. Med 4 som jag hade blandas ljuset bättre, med bara 2 lysrör skulle jag satsa på 2 av samma sort istället. Som jag skrev i det andra forumet där frågan diskuteras så tycker jag Philips Aquarelle är det bästa alternativet då.
      Håller helt med dig, vettiga förslag. Aqarellen återger fiskarnas naturliga färger eller rättare sagt fötstärker dess naturliga färger något....
      ps Vilken grym fotograf du är man blir bara så inspirerad.....
      Senast redigerad av Mattias777; 13 oktober 2007, 13:43.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        Nu vet jag inte om du har reflektor i men det gör stor skillnad om du har det.
        Klart att reflektore gör stor skilnad på ljuset. men i Rio karen (240,300,400) sitter rampen MITT i karet vilket gör att man (min högst personliga uppfattning) har lite "sunkigt" ljus fram och bak i karet! det e därför som jag förespråkar att införskaffa ytterligare en ramp för att få maximalt med ljusi karet.. Sedan tycker jag att det e rätt snyggt att sätta folie i stället för reflektorer. Om man inte sätter folie över hela utan "lite här och lite där" så får man ett grymt levande ljus som inte e lika över hela karet.. detta tycker frugan höjer "mysfaktorn" i karet ... Men det e återigen min personliga åsikt (hmmm, eller var det frugans) som INTE skall tagas som ett sätt att "pracka" på anndra min åsikt
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Jag tycker det fungerar alldeles perfekt med att linda ugnsfolie på lysrören för att dämpa belysning på vissa områden i karet. Jag har använt den länge och det kan jag rekommendera...se bara till att det är ugnsfolie då lysrören blír riktigt varma.

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Förstår inte varför Grolux är så poppis. Sunkigt och rött så det är porrvarning på det..hehe.

            Kör med Aquarelle och PowerGlo/MarineGlo.
            Håller med och kör med samma kombination. Tycker den kombinationen är outstanding för i princip alla kar och fiskar..
            //Robert

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #21
              Har testat de flesta lysrören samt olika watt! Vad jag kommit fram till är att har du lägre watt färre rör och skapar lite skuggiga partier färgar fiskarna bättre, Har kört flera kombinationer med men gillar inte det då jag tycker det ser onaturligt ljust ut.

              O.B.S Tänk på att olika watt ger olika intryck samt vilken inredning/sand du har.

              Jag har fastnat för PowerGlo Kör enbart med dessa nu. Jag har i 720 karen endast 2rör fast jag har plats för 4st ger en mycket behagligare känsla.

              Höll på att sätta upp mitt Rio 240 här förut idag och där sitter 2st powerglo men nu kör jag bara det främre samt att jag satt alufolie bitvis för att skapa skuggor.

              Powerglo återger både röda nyanser och blåa och ger en kyligare känsla i karet inte som t.ex grolux som jag tycker ger en onaturlig röd färg *solnedgång?*

              Men smaken är lika varierad som lysrörsutbudet =P Bara du testar, du är välkommen att komma och kika.

              Dock tycker jag Aquarellen är fruktansvärt överreklamerad. gav bort mina, var det eller bryta av dem o kasta. *Funkar i krig*
              Senast redigerad av Cichlidaholic; 16 oktober 2007, 04:52.
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #22
                Det tråkiga med andra lysrören förutom med Philips är att dom tappa mycket i sin ljusstyrka snabbt.
                Medans Philips behåller styrkan och lyser lika starkt tills det slocknar.
                Sedan vad det gäller ljusets så är ju smaken som baken delad.

                Kommentar

                Arbetssätt...