"Algstopp Akvarium" - Någon som känner till/provat detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malme
    Användare
    • maj 2005
    • 38

    "Algstopp Akvarium" - Någon som känner till/provat detta?

  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    har inte provat det men det låter onekligen intressant, MEN, (såklart) så jag förstod så behövdes det om man har tex 250 liter 10 kapslar PER vattenbyte.. det blir dyrt för oss som byter vatten 2-3 gånger i veckan åt våra fiskar. (iaf jag ) när de kostar 169 kr förpackning....

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Jag tycker att ni som har algproblem först och främst skall mäta era nitratvärden. Branchen fortsätter att bomba oss med mirakelkurer som tar bort nitrat ur vattnet och skrämmer oss med att det är anledningen till alger. Men gissa vad....Ett akvarium med förhöjda nitrathalter (i förhållande till fosfat) är ett välmående akvarium utan besvärande algtillväxter, helt utan bullshitprodukter.

      Dessutom är förhöjda nitrathalter ytterst ovanligt i akvarium.

      Tillverkaren avråder från användandet av produkten i saltvatten då konkurensen med korallers näringsupptag inte är undersökta. Men för höge farao....Koraller har lägre näringsbehov än sötvattensväxter och båda två har högre näringsbehov än alger. Altså är det omöjligt att näringsbegränsa bort alger med mirakelprodukter.

      Algprofylax: I förhållande till tillverkarnas rekomendationer överdimentionerade filter för att hålla amoniumnivåerna i shack. Att man håller fosfor/kväve förhållandet till minst 10/1. Hur man gör detta är egalt: Vattenbyten, Fosfatabsorber, kvävetillsats eller varför inte alla tre?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...