sällskap till snäcklekare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    sällskap till snäcklekare!

    JAg skulle vilja ha tips på intressant sällskap till snäcklekare. Akvariet är på 180L.
    Mvh/Fredrik
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Lamprologus Caudopunctatus eller ngn snygg prinsessa (marunguensis)
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Om du vill hålla nere yngelantalet kan du välja Julidochromis ornatus "Regani", blir oxå en färgklick!
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Lamprologus Caudopunctatus kan vara riktigt ilskna om man har lite otur.
        Leulupi tycker jag är riktigt granna. Ducktiga yngeltjuvar dock.
        Petricola är en riktig kryssningsmisil men även den lär sno de flesta multisyngel.
        Blue Neon tycker jag oxå skulle kunna passa.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Jag har provat att kombinera multisar med lite olika andra arter. Snäcklekarna är duktiga på att mota bort andra fiskar, de som begriper att det inte är välkomna, när de möter uppkäftiga småsfiskar som snabbt kan bita till. Till sådana arter räknar jag även yngeltjuven N. Leleupi som redan nämnts.

          Arter som inte begriper är, iaf vad jag sett just malar, såsom S. Petricola. Jag testade vid ett tillfälle med långsträckta pansarmalar med samma resultat. Malarna liter på sin robusthet och bara vältrar sig i snäcklekarområdet och ställer till oreda.

          Acceperar man att en hel del av snäcklekarynglen försvinner, så kan du nog försöka kombinera med väldigt många arter. Med många snäckskal, så blir det ändå yngel kvar och därmed växer snäcklekarantalet.

          För tillfället har jag multisar tillsammans med J. Marlieri. Nackdelen med det är att det bara är fiskar vid botten, så ngn art som håller till i mellanskicktet i karet också, står på min önskelista.
          Senast redigerad av Havs; 17 september 2007, 05:20.
          Min zoon

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Jag måste lyfta fram altolamprologus-släktet. Väldigt stryktåliga och lugna fiskar. Norpar yngel och har ett ruggigt coolt utseende...

            Kommentar

            Arbetssätt...