Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #91
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Jo men låt säga att breddavloppet täpper sig av en massa blad från flytväxterna ja då han man en massa vatten där man inte vill ha det. En intressant idé är det dock.
    Är man tveksam till ett litet breddavlopp så går det ju att köra ett betydligt bredare breddavlopp så att man får ett fall ner i karet (om växtburken sitter ovanför det vanliga karet). Nu har jag testat en hel del med växter och mindre breddavlopp, och det täpper inte igen som man kan tro. Fast det är klart, beror ju på vilken sprutt man har på vattnet mellan karen.

    Jag hade nog testat att få till en konstant cirkulation mellan växtbaljan och den ordinarie burken. Kör man dessutom med breddavlopp i den stora burken så är det bara att tappa ut vatten med en slang och så fylla på med en annan. Jag är glad för vattenbyten som inte ändrar vattennivån i karet, inbillar mig att det stör firrarna mindre. Visst, det är lite lurigare att hålla koll på exakt hur mycket vatten man byter, men med en nitratmätning då och då så ger det sig om man ska byta mer eller mindre vatten. Dessutom kan man köra igång ett vattenbyte och bara låta det gå i XX minuter. DET är jag verkligt glad för att jag ordnat till, har varit en av mina gamla drömmar - här sitter jag med en kall bira i handen och byter vatten...

    Nu klurar jag som bäst på hur jag ska få till helautomatiska vattenbyten. Har all teknik som behövs, men den ska kopplas in på rätt ställe också.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • mars 2005
      • 143

      #92
      "Nu klurar jag som bäst på hur jag ska få till helautomatiska vattenbyten. Har all teknik som behövs, men den ska kopplas in på rätt ställe också."

      Jag har jobbat inom bevattning: timer-styrda ventiler, finns att köpa överallt, hur smidigt som helst !

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #93
        Ursprungligen postat av Flipper
        "Nu klurar jag som bäst på hur jag ska få till helautomatiska vattenbyten. Har all teknik som behövs, men den ska kopplas in på rätt ställe också."

        Jag har jobbat inom bevattning: timer-styrda ventiler, finns att köpa överallt, hur smidigt som helst !
        Det är en avancerad sådan jag redan har, den hängde med i köpet av anläggningen. Men den måste kopplas in på ett bra ställe, och det är precis det jag inte klurat färdigt på än.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #94
          Phuuu det är varmt och fuktigt i Växjö idag.
          Efter en veckas stiltje på byggfronten så har jag äntligen ringt ett samtal som berör akvariet. Men det är svårt att förhandla när det egentligen finns enbart ett som jag tycker bra alternativ till vem som ska bygga karet. Jag blev bra och proffsigt bemött vid samtalet, han förstod vad jag menade, även när jag var lite diffus om höjden på karet.
          Jag lugnar mig ett par dar in i nästa vecka så att vi någorlunda har kommit fram till ett pris innan jag plitar ner firmanamnet.

          Kan utveckla det där med höjden lite.
          Jag vill nämnligen har karet 4meter långt*1meter brett*så högt som budjeten tillåter. 65cm är helt ok enligt min mening men det vore riktigt fräckt med ett kar över 75cm. Därför blev jag lite luddig men han reagerade precis som jag önskade.

          Dessutom jag har jag bestämmt mig för att köra Tanganyika i akvariet.
          Det blir kanske inte så fullt av fisk från början som ett SA-kar med Discus och växter hade blivit men jag hoppas att efter en liten tid så kommer Tanganyikafiskblandningen visa sig från sin bästa sida
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #95
            Kul LN att det blir T-sjön. Akvarievalvet i Norrköping har en trevlig blandning i sitt 3000L med Frontosor, troffar, jullar, snäcklekare och lite annat, eller ska du köra åt sandlekarhållet med foai och cyps?

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #96
              Nu blir jag otroligt glad LN när jag hör att du bestämmt dig får riktig fisk .... vad du än väljer för fisk så kommer det bli extremt häftigt kar kan jag tänka mig....
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #97
                Jag tänker testa det mesta. Sandlekare om det går så vill jag ha minst två arter, troffar minst två arter. Snäcklekare tre arter, jullar ja kanske om jag hittar någon som är lite mindre yngelrövare. Cyps där är jag väldigt osäker vilken typ dock. Kompressiceps blir ett måste men jag är inte säker på när jag ska sätta in rovfisken, tror att invånarna ska vara utan rovfisk ett halvår eller så.
                Riktigt kul hade det varit om jag kan hitta någon snäll foai eller liknande.

                Jamenar att med ett akvarium som blir 4 meter så borde det finnas plats för kombinationer som som är lite bökiga i mera normala akvarium.

                Eller vad tror Ni???
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #98
                  Petrochromis finns ju det många färgranna saker av.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • endymion

                    #99
                    Ursprungligen postat av LN
                    Jag tänker testa det mesta. Sandlekare om det går så vill jag ha minst två arter, troffar minst två arter. Snäcklekare tre arter, jullar ja kanske om jag hittar någon som är lite mindre yngelrövare. Cyps där är jag väldigt osäker vilken typ dock. Kompressiceps blir ett måste men jag är inte säker på när jag ska sätta in rovfisken, tror att invånarna ska vara utan rovfisk ett halvår eller så.
                    Riktigt kul hade det varit om jag kan hitta någon snäll foai eller liknande.

                    Jamenar att med ett akvarium som blir 4 meter så borde det finnas plats för kombinationer som som är lite bökiga i mera normala akvarium.

                    Eller vad tror Ni???
                    När du ändå lägger dom pengarna på karet tycker jag du ska skaffa riktigt häftiga fiskar. En fisk som jag tycker borde finnas i är Xenotilapia nigrolabiata kolla bilder på www.rare-malawis.de . Vet att Håvmästarna kan ta hem sådana dessutom.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ursprungligen postat av endymion
                      När du ändå lägger dom pengarna på karet tycker jag du ska skaffa riktigt häftiga fiskar. En fisk som jag tycker borde finnas i är Xenotilapia nigrolabiata kolla bilder på www.rare-malawis.de . Vet att Håvmästarna kan ta hem sådana dessutom.
                      Riktigt läcker!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av endymion
                        När du ändå lägger dom pengarna på karet tycker jag du ska skaffa riktigt häftiga fiskar. En fisk som jag tycker borde finnas i är Xenotilapia nigrolabiata kolla bilder på www.rare-malawis.de . Vet att Håvmästarna kan ta hem sådana dessutom.
                        Jo du har helt rätt men jag tror att det var den firren som kostade 1500 styck. Tyvärr är inte källan (banken) villiga att låna ut hur mycket som helst
                        Men faktum är att mitt snack med Johan på Håvmästarna om möjligheterna till att få tag i lite udda tanganyika var det som gjorde att jag bestämde mig för T-sjön.
                        Drömmen är ju helt klart att fylla karet med riktiga rariteter, men verkligheten är den att jag får min dröm i uppfyllelse ialla fall. För att jag tror att även med "sandard" fiskar så kommer det att bli riktigt maffigt.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                          Petrochromis finns ju det många färgranna saker av.
                          Jo verkligen värt att kolla upp.

                          Kan troffar och petrochromis korsa sig????????
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 4122

                            Funkar säkert men risken är nog otroligt mycket mindre än att 2 sorter Tropheus korsar sig. Har aldrig hört talas om det.

                            Kolla på lite bilder här:


                            Senast redigerad av Christian Alfredsson; 25 augusti 2007, 22:02.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Jo jag förstår vad du menar. Kanske inte den mest övertänkta frågan jag ställt.
                              Eftersom jag är ute efter artrikedom så ska jag härmed sikta på en petrochromisart. Tips på variant motages tacksamt
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Vad tror ni om Petrochromis sp. "Yellow"??
                                Den skulle sådär spontant kunna vara färgvarianten som skulle kunna passa.
                                Men hur är den i lynnet???
                                Och framför allt går den att få tag på med någorlunda rimligt pris??
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...