Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #76
    Ursprungligen postat av LN
    Tackar
    Puhhh två dagars grävande så är äntligen körsbärsträdet borta. Tra på trissor vad sten det finns i småland. En magnolia och rivning av spaljen återstår sen kan grävaren komma. Det verkar ta minst en månad dock innan grunden är gjuten. Orkar nog inte skynda fortare.
    Även om man vill bli färdig så ska man ju inte bränna ut sig på kuppen - ta sakerna i lagom takt.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #77
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Även om man vill bli färdig så ska man ju inte bränna ut sig på kuppen - ta sakerna i lagom takt.

      Hilsen,

      P
      Bra Patrik att du skriver så.
      Jag känner nämnligen att 12 timmar om dagen gått de senaste två veckorna åt bygget. Ritingar, handlingar för bygglovet, planering, entreprenörskontakter och en del grävande.
      Ska tvinga mig att ta paus en eller två veckor nu och bara invänta priser från entreprenörer och tillverkare.
      Forserar man för mycket är det lätt att missa att reflektera och utveckla projektet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #78
        Ursprungligen postat av LN
        Stanaopercan är simmar visserligen hos Crenichla men jag har köpt in 4 G.Tapajos"orange head" och fyra Biotodoma Wavrini. Alla jordätarna är fortfarande ungdjur men dom tar sig för var vecka som går

        Här en bild på Biotodoma hannen.
        Njae. Nåt var det, men ingen Biotodoma. En brasiliensis kanske?

        *ok, såg att det redan var nämnt. Ser ut som vanlig G. brasiliensis*
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #79
          Ursprungligen postat av LN
          Bra Patrik att du skriver så.
          Jag känner nämnligen att 12 timmar om dagen gått de senaste två veckorna åt bygget. Ritingar, handlingar för bygglovet, planering, entreprenörskontakter och en del grävande.
          Ska tvinga mig att ta paus en eller två veckor nu och bara invänta priser från entreprenörer och tillverkare.
          Forserar man för mycket är det lätt att missa att reflektera och utveckla projektet.
          Viktigt att reflektera. Har ju hållt på och bygga lokal "i evigheter" känns det som, men nu börjar det falla på plats. Ett verkligt trivsamt alternativ är att sätta sig bekvämt tillrätta med projektet framför sig, sippa lite på en kall öl och drömma sig bort... Har kommit på flera sluga idéer när jag satt mig ner och byggt lite "luftslott".

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #80
            skulle oxå som en del andra varit inne på satsa på små arter och gärna i kombo med några rovisar, malawi eller tanganyika vore mitt val men sen blir det svårare..,har haft Tropheus med Lepidiolamprologus Elongatus i ett 800 liters fullt med stor granit och där var det ett visst rovfiskbeteende men troffarna,som var i midsize,tryckte mest och det var inte så kul,däremot vore det en helt annan sak i det akvarium du ämnar skaffa, med den volymen kan du säkert få fram nånting som närmar sej ett jaktbeteende men även en balans för de sk.bytefiskarna.
            Spontant tror jag att det är betydligt lättare med Malawi tuffa och små arter som M.Auratus mfl tillsammans med ex.släkten som Rhamphochromis och Dimidiochromis...
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #81
              Skulle vara mäktigt att se en utvuxen D. compressiceps hanne i ett sån´t kar.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #82
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Viktigt att reflektera. Har ju hållt på och bygga lokal "i evigheter" känns det som, men nu börjar det falla på plats. Ett verkligt trivsamt alternativ är att sätta sig bekvämt tillrätta med projektet framför sig, sippa lite på en kall öl och drömma sig bort... Har kommit på flera sluga idéer när jag satt mig ner och byggt lite "luftslott".

                Hilsen,

                P
                Jag kommer att sno din fluidiserande sandfilterpetflaska, helt klart.
                Grunnar även på att partikelfilter i form av ett trycksandfilter, utformat så att vattnet trycks nedåt genom sandbädden. Ska prova med lite olika sandstorlekar så att jag kan använda så stora sandkorn som möjligt men så små att filtret filtererar tillräckligt mycket partiklar. Många intressanta saker att prova.

                Reducera nitrat och fosfat på bästa sätt.
                Egentligen är den meningen tillräckligt stor för att skapa en riktigt bra tråd. Fosfat är egentligen enkelt med rätt medel men framförallt rätt mat(hantering).
                Nitrat däremot kräver en del trixande. Jag har skrivit en artikel i ämnet som kommer i CB:4 i år. Där växter sköter rubbet. Men om det blir ett tangayikakar som kommer inte växtmassan att ha en suck ialla fall det första året.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #83
                  Ha inte för kraftig pump till sandfiltret. Testade en hel del med dem innan, och i en där pumpen var väl kraftig så slipade sanden snabbt hål på flaskan. Jag har fått backa på mina idéer om fosfatet i systemet. Nu när jag kört det ett tag så är det just fosfat som ackumuleras. Har en idé på lösning där också, men det ska jag testa först. Kvävecykeln verkar däremot vara helt sluten, trots relativt mycket matning så går det inte upp i mer än 10 mg/l på nitratet. Jag lutar mer och mer åt att växter är den optimala lösningen på filtrering - de klipper verkligen allt man vill ha bort. Ibland får man "stödutfodra" växterna, men det ger ju bara en bra balans i vattnet.

                  En rätt enkelt lösning på växtfilter är att sätta en låg burk med stor yta (kanske 100*100*15 passar för dig) ovanpå karet. I den kör man fett med ljus och flytväxter. Pumpar upp vattnet till "sumpen" och så breddavlopp för naturlig avrinning ner i det stora karet igen.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #84
                    Kul att du stöder att växtfilter funkar. Det är just det jag skrivit en artikel om.
                    Har växtkar som jag pulat en hel del i och tycker att jag har på ett väldigt enkelt sätt beskrivit hur man kan mata hårt och ändå få stor tillväxt på fisken och minimera vattenbytena samtidigt. Tyvärr kommer inte artikeln förrän CB:4.
                    Jag vill testa om det går att hålla nitratet på en låg nivå på annat sätt.
                    Anaeroba bakterier har en konsult inom vattenrening o jag snackat en hel del om och man har i den branchen kommit en bit på vägen att fåtill lämplig tillväxtplats för bakterierna. Hela europa söker nämnligen olika lösningar på att minska vatttenförbrukning i sina simhallar och ofentliga akvarium. I dom frågorna funkar konsulten som bollblank. Vill inte gärna utan firmans tillåtelse använda deras namn här. Men ska fråga om det är ok
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      #85
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      En rätt enkelt lösning på växtfilter är att sätta en låg burk med stor yta (kanske 100*100*15 passar för dig) ovanpå karet. I den kör man fett med ljus och flytväxter. Pumpar upp vattnet till "sumpen" och så breddavlopp för naturlig avrinning ner i det stora karet igen.

                      Hilsen,

                      P
                      Jo men låt säga att breddavloppet täpper sig av en massa blad från flytväxterna ja då han man en massa vatten där man inte vill ha det. En intressant idé är det dock.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #86
                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Jo men låt säga att breddavloppet täpper sig av en massa blad från flytväxterna ja då han man en massa vatten där man inte vill ha det. En intressant idé är det dock.
                        Snygga fiskar du har till salu. Man blir bra sugen.

                        En ide kan vara att köra karet under som växtfiltersump.
                        En tredje variant är att jag kör ett växtkar helt parallellt på låt oss säga 500 liter och pumpa vatten mellan karen som vattenbyte.
                        Lätt att göda växtkaret, lätt att belysa tillräckligt mycket. Mycket kuligheter att grunna på.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #87
                          Hmmmm.
                          Vid vattenbyte så tappar jag ur 500 liter ur stora karet,
                          pumpar 500 liter växtrenat vatten till stora karet,
                          pumpar tillbaka 500 liter frånstora karet till 500 växtkaret, samtidigt som jag fyller stora karet med 500 liter tappkallvatten.
                          Vipps så har jag bytt 1000 liter vatten i det stora karet. Borde funka att få till tillräcklig miljö i växtkaret så att nitratet konsumeras tillräckligt fort. Samtidigt borde man kunna få sådan balans att inte fosfatet ballar ur i stora karet genom den utspädning och konsumtion som ändå sker.
                          med en pump i storleksordningen 3000 liter/h så borde hela manövern ta mindre än 30 minuter.

                          Nu är vi inne på växter så fram med era åsikter i frågan
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • panna
                            Användare
                            • december 2004
                            • 233

                            #88
                            Ursprungligen postat av LN
                            Hmmmm.
                            Vid vattenbyte så tappar jag ur 500 liter ur stora karet,
                            pumpar 500 liter växtrenat vatten till stora karet,
                            pumpar tillbaka 500 liter frånstora karet till 500 växtkaret, samtidigt som jag fyller stora karet med 500 liter tappkallvatten.
                            Vipps så har jag bytt 1000 liter vatten i det stora karet. Borde funka att få till tillräcklig miljö i växtkaret så att nitratet konsumeras tillräckligt fort. Samtidigt borde man kunna få sådan balans att inte fosfatet ballar ur i stora karet genom den utspädning och konsumtion som ändå sker.
                            med en pump i storleksordningen 3000 liter/h så borde hela manövern ta mindre än 30 minuter.

                            Nu är vi inne på växter så fram med era åsikter i frågan
                            Klart intressannt ide´även för mig med ett mycket mindre kar, bara 375. Flytväxter och 15 cm högt kar. En extra bänk 50*50*130 alt 50*30*130. Växtvattnet tappas ur med en slang och kran. Och under ett yngelkar+för teknik. Hmm tål att funderas på. Mer ideer tas emot tacksamt. Även jag följer denna tråd med intresse. mvh. Jouni

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #89
                              Ursprungligen postat av Bilbo
                              Skulle vara mäktigt att se en utvuxen D. compressiceps hanne i ett sån´t kar.
                              Ja hur kul som helst.
                              Det lutar mer och mer åt Tanganyika.
                              Var ner på Håvmästarna och måste säga att Johan börjat få till det riktigt bra.
                              Fyra nya grupper Tropheus, Leulupi och lite annat smått och gott har precis kommit in. Vi har haft några långa snack och det verkar som att han kan få fram precis den fisken jag vill ha när det gäller Tanganyika.
                              Planen är att ha i mycket mycket fisk och att bakgrund och botten ska vara mera diskreta.
                              Vet inte om ni förstår vad jag menar men jag vill att besökaren ska kläcka ur sig
                              ---- vilka fina fiskar, istället för ----vilket stort akvarium.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 1314

                                #90
                                Härligt att någon tar sig ann mitt drömprojekt. Jag hade också satsat på mindre fisk, alltså max typ 20 cm. Malawi eller Tanganyika låter ju vettigt då det går att bygga biotoper utan växter vilket helt klart underlättar när det gäller belysningen.
                                kan nog bli väldigt jobbigt att ha ett kar av den storleken med för mycket växter. Dels multum med pengar på att köpa alla växter och sen jobbet att plocka döda löv och se till att det är snyggt. Hur som helst, kul och spännande att följa.
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...