Akvarium på antik möbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Akvarium på antik möbel?

    Jag funderar på om det är en kolossalt kass idé att ställa karet (160 liter) på en gammal bänk typ "Äpplet" i ek (de där matgruppsmöblerna som brukar finnas på loppis, från början av förra seklet ni vet)? Eller liknande rejäl möbel i trä.
    Sambon ser misstänksam ut. Han kan ha en poäng där.
    Men akvariebänkar är inte så estetiskt tilltalande, och det vore snyggt med en möbel som passar till resten av hemmet.
    Är det en dålig idé?
    Fördelen med en riktig bänk är ju att den är tänkt till ändamålet. Jag är med på att det bör vara en plan yta, och att det måste vara en stadig möbel. Men är det något mer man bör tänka på?

    /Anemon
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Hehe har en 375:a på ett gammalt skåp. Fått mycket skäll för det men den är ju till för o användas.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      det är snyggt att ha akvarierna på gamla och fina möbler. Men det är inte så skoj för kommer en droppe ut eller några stycken som rinner längs med ramen så har du garanterat märken i färgen den dagen du tar bort akvariet från möbeln. Detta råkade jag göra med farfars gesällprov, en snygg byrå. Farsan godkände att jag hade karet där så jag fick inte skit för det men vi sätter inte akvarium på fina eller betydelsefulla möbler längre =)
      Senast redigerad av Jonas E; 01 juli 2007, 22:22.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Nja kört det så länge o har en bänkskiva över då marmorskivan var för kort. Men den är ju ändå byggd för att användas. Sedan som en sa, det måste va sveriges dyraste akvarieställning. Vad vet jag? iallfall en kvalitetsmöbel.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • juni 2006
          • 156

          #5
          Tack för svar!

          Kaj p - Inledningsvis, vilken makalöst snygg bänk!!
          Vidare- aha, det funkar alltså!! Som jag misstänkte. Sambon är som sagt ytterst skeptisk sen vi drabbats av läcka en gång tidigare. Men är möbeln stabil nog (hur fanken vet man det????) och ytplan så borde det ju funka tänkte jag. Kanske en nödvändighet att i så fall bygga på med en bänkskiva av nåt slag, som du gjort?

          Kommentar

          • Anemon
            Användare
            • juni 2006
            • 156

            #6
            Jonas E

            Ja, jag tänkte att det måste vara såååå mycket snyggare. Ärligt talat så skämmer de moderna akvariebänkarna rummet tycker jag... *ler* Det är så supermodernt jämfört med de äldre loppisfynd jag annars gillar att omge mig med.

            Vad synd på din farfars gesällarbete! Det måste ha svidit...!

            Men är det nåt mer än att ytan är jämn och möbeln är stabil (och vattentålig/skyddad) man bör tänka på innan man eventuellt skrider till verket?

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              NÄ igentligen inte tycker jag. Mer besynnerligt att man kan köpa dessa gamla kvalitetsmöbler är billiga. Digert hantverk o man får säkert pengarna tillbaka om man inte spillt för mycket vatten vill säga. Men som sagt smaken som baken. Två andra skåp jag har hemma Det störst var klart dyrast gav 4500:- Men vad får du för det på IKEA?
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Kalle-El
                Användare
                • augusti 2005
                • 255

                #8
                Snygga möbler, för de som gillar antikt. Själv skulle jag vilja se ett kar med möbel formgivet efter StarTrek Enterprise. Dtta skulle man köpa omedelbums...

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  mjaaa skadan på gesällprovet var inte så farlig, ska slipa lite och hitta rätt sorts färg så ser den ut som innan men det kändes lite onödigt om jag ska vara ärlig. Numera är det aluställningar under mina akvarium men jag skulle föredra en riktig möbel. Dock kostar det lite för mycket för min kassa att bygga riktiga bänkar till ett 720l och ett 540l när jag redan har ställningar =)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Anemon
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 156

                    #10
                    Kaj p

                    Rena ögongodiset allihop! Ja, jag vet, det är helt vansinnigt egentligen. Så otroligt mycket arbete, yrkeskunnande och tid nedlagt, och sålt till såna dumppriser.
                    Men det är rätt bra, för då har ju en annan chans att köpa fina möbler också Men det ska medges att även jag gjort kopplingen till en nyproducerad IKEA-dito, och förvånats. Det skiljer så mycket i såväl pris som känsla...

                    Kommentar

                    • Anemon
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 156

                      #11
                      Kalle-El

                      Hehe, ungefär vad man skulle kunna vänta sig att sambon föreslår rätt vad det är
                      Nja, jag drar nog mer åt det antika hållet (även om serien bär en viss förunderlig charm när man väl börjat följa den!) men har man smak för det alternativa så är det klart att en StarTrek-inspirerad bänk vore guld

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 156

                        #12
                        Jonas E

                        Gott att det gick att fixa möbeln. Kanske inte så kul att förstöra släktklenoder!

                        Men milde tid, det är ju badkar du har! *s*
                        (Är själv lite fundersam hur folk törs hålla så stora akvarier - det är ju sååå mycket vatten och det blir ju rätt tungt anar jag....)

                        Kommentar

                        • Anemon
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 156

                          #13
                          Svarar i min egen tråd ett gäng år senare. Antik vacker möbel i stil med KajP's variant har införskaffats och toppats med en vattentålig skiva. Går inte att beskriva hur mycket snyggare detta blev! :-D

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Det var en uppdatering som heter duga! 3,5 år senare. Bilder krävs som bevis
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Anemon
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 156

                              #15
                              Ursprungligen postat av DRE
                              Det var en uppdatering som heter duga! 3,5 år senare. Bilder krävs som bevis

                              Tack! Hm, ska se om jag klurar ut hur det går till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...