Ett Dilemma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    Ett Dilemma

    Som rubriken antyder har jag ett dilemma som jag verkligen skulle behöva råd kring. Ställde upp ett Juwel Rio 400 för ca ett halvår sedan. Som framgår av bilderna ligger en Mdf-skiva underst, 4 staplar med leca och överst en stavlimmad furuskiva. Golvet lutade något förbannat och jag vägde av på toppen av lecastaplarna, alltså mellan översta lecastenen och skivan. Akvariet står i våg och allting borde vara frid och fröjd, dock...

    Har senaste tiden hört ett "knak" som gör mig kallsvettig. Har tittat efter och tror att ljudet kan komma från att det släpper lite, lite i, typ, limmet i den översta skivan. Troligen gör det det därför att skivan ej har fullständigt stöd av lecablocken. Detta beror på att avvägningen gjordes högst upp och det blev ej fullständigt uppfyllt mellan lecablocket och skivan. (Golvet lutar nedåt, alltså högre intill väggen och sedan lägre ut en bit i rummet)

    Min första tanke var att riva ned allting och försöka hitta en lösning, kanske en annan skiva som inte är stavlimmad alt. lägga en annan skiva underst och den stavlimmade överst. Pendlar mellan detta och att låta det vara som det är, det står i våg och vad är det värsta som kan hända? (det troligaste scenariot om tex en stav i skiva släpper helt)

    Svårt att förklara men bifogar några bilder och hoppas på råd

    Mvh

    Peter
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Om du bara har vägt av "längst fram" på leca-blocken så borde du ju kunna såga till några kilar som går hela vägen in i stället, då slipper skivan "hänga" i luften...
    Borde kunna gå att montera utan att tömma burken om du "stagar" upp vid ett ben i taget, tar bort befinlig "upphöjning" och trycker in kilen i stället....
    (detta förutsätter som sagt att du bara vägt av i framkant, men det förutsätter jag eftersom skivan inte har stöd hela vägen som du skriver...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      Limträ heter det, kort och koncist. =)

      Köp en skiva med 22 mm plywood i stället då. Jag har 22mm 7 lager under 1500 literskaret på bänken. Dock ska jag inte använda den längre. Men plywood har ju jävla bra fördelar, det är sprickresistens och styvt men kan samtidigt vara formbart till viss del. Men det visste du ju redan.
      Senast redigerad av Nüddlah; 23 maj 2007, 15:04.

      Kommentar

      • Pejan
        Användare
        • maj 2005
        • 204

        #4
        Jo, det är avvägt i framkant, har mätt både kors och tvärs med vattenpass och det står fint i dagsläget. Det vore fint om man kunde fylla upp tomrummet, men är lite osäker på hur jag skulle kunna få upp ett ben i taget för att fylla upp. Det är ju lite svårt att avgöra var någonstans det har stöd, men lyser jag med en ficklampa längs avvägningen kan jag se ljuset igenom på några ställen, dock verkar det stå bra i fram- och bakkant och antagligen då på något ställe mittemellan.

        Och ja, så här i efterhand önskar jag att jag valt plywood istället, men, men.

        Hälsar Peter

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Varför inte använda sig av ett lager frigolit typ 2cm så borde alla problem vara ur vägen.

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #6
            Ok, tack för svaren. Har funderat fram och tillbaka och en fundring har jag som jag vill skicka vidare. Tror ni att det kan funka med ett aluminiumstativ till ett Juwel? Om jag köper ett dala 375 till mitt rio 400 är skillnaden väldigt liten (Dala 150*50, Juwel 151*51) Skulle sticka ut en 1/2 cm på varje sida. Anta att man har detta stativ och lägger en skiva överst, tror ni det skulle funka?

            Nu är ju Juwelakvariet något tyngre än ett dala 375, samt 25 liter mer, men det kanske är marginellt?

            Sedan detta med fötterna, hade ett dala 375 med stativ förut och tyckte plastfötterna var lite läskiga, finns det andra varianter av fötter som är mer rejäla?

            Att jag funderat i dessa banor beror på att justeringsmöjligheterna blir så bra, vilket är en fördel med ett golv som är att lika vid en berg- och dalbana.

            Hälsar Peter

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Att köpa en ställning istället är väl inte helt fel. De flesta butiker kan ta emot en specielbeställning så det passar just ditt kar perfekt. Jag det finns de med rejäla fötter och det borde inte vara något problem att fixa för butiken.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              Arbetssätt...