T5, T8 och "vanliga" lysrör, skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jsl
    Användare
    • oktober 2004
    • 31

    #16
    Ursprungligen postat av Robbe
    Problemet som jag har är när jag ersättar mina ramper på akvariena(som är dubbla T8 med 58w)med dom nya T5 rören är jag tyvärr måste gå efter längden,annars ser det djävligt roligt ut
    Och på det karet som jag redan gjort det på där har jag ersatt mina dubbla T8 Phillips Aquastar 58W med ett T5 Deltec Aquablue Plus D&D 80Woch ett Aqua Medic Ocean Blue Actinic 80W uppfattar jag att ljuset är sämre än vad det är i dom två andra karen som fortfarande har T8 rör.
    En skillnad som jag inte tänkt på innan som såklart har inverkan på detta är ju att jag har blå bakgrund i karen där T8 rören sitter medans den är svart där T5 rören sitter.
    Och sen är det kanske även så att tillverkarna av lysrör (för akvarier) inte riktigt hunnit med att utvekla riktigt bra rör ännu för jag är inte speciellt nöjd med ljuset från T5 rören.
    Kanske det är någon annan här som har några tips på vilka rör man ska ha i för att det ska bli bättre och snyggare ljus,som där är i tex Aquastar i kombo med gro-lux?
    Hur menar du att ljuset blir sämre? Det kanske beror på vilken ljustempratur du har på T5 lysrören. Testar samma märke av T8 och T5 så får man nog en mer rättvisande bild. Jag har för mig att man får ut 1.8 ggr så mycket ljus/längdenhet ur T5 jämfört med T8. Jag kör T5 och är myket nöjd med det ljuset. Jag kör det då över saltvatten men det spelar ju mindre roll i samanhanget.
    http://umea.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      #17
      Har ingen anning om vilken temperatur det är på mina rör men jämförelsen var med märkena jag nämnde innan.
      Vilka T5 rör har du som du är så nöjd med då?
      Jag tror själv fortfarande på att T5 rören ska vara bättre men jag har fortfarande inte få fatt i rätt rör antagligen så jag är tacksam för all hjälp

      Kommentar

      • jsl
        Användare
        • oktober 2004
        • 31

        #18
        Hagen har powerglo och Maringlo i T5. Dessa finns ju också i T8-variant. Då kan man jämföra dem bättre. Jag blandar maringlo med ett fullspectrumrör som jag inte kommer på namnet på nu men den kombinationen funkar kanon för saltvatten iaf. Den gör ta fram de blå färgerna ganska fint på cikliderna med.
        http://umea.akvarieforening.se/

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #19
          Hej!

          T5 rören i akvarieramper är framtagna för dem med riktigt hög ljusförbrukning (växtakvarister och saltvattensakvarister) Därför använder man rören med hög effekt. Det finns en annan serie med något lägre effekt och ännu lägre energiförbrukning per lumens (ljusenhet). Jag kör rätt mycket med dessa rör i kontorsramper på mina akvarium och skillnaden är enorm. Mer ljus och framförallt mindre värme (= mindre elförbrukning). Jag tycker dessa rör egentligen är mycket mer funktionella för majoriteten av oss akvarister.

          Skillnaden mellan T5 och T8 i effektivitet går inte att läsa på rören. En T8 armatur mycket mer ström än Watt-talet på röret anger (Jag har glömt hur mycket) Ett T5 drar också mer än angivet Watt-tal men ligger betydligt närmare.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...