Glassjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders O
    Användare
    • mars 2007
    • 49

    #31
    Ursprungligen postat av Hank
    Visst, men kan han knyta sina skor?
    Är det ett krav?
    Anders ohlsson
    klippan

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Beror det inte på vad dom röker?
      Nej, den biologiboken har jag inte kvar.
      Brass ordinerade läkarna förr till gravida men fall dom skulle röka det vet jag inte men det kan ju tänkas att det var roligare att föda
      Men det var nog ett dubbelt hälvete för den blivande pappan att skaffa fram allt dom blev sugna på

      Kommentar

      • endymion

        #33
        Ursprungligen postat av Hank
        Visst, men kan han knyta sina skor?
        Jag kan gå i godo för att han kan knyta sina skor

        Kommentar

        • Hexmaster

          #34
          Ursprungligen postat av endymion
          Jag kan gå i godo för att han kan knyta sina skor
          Hur vet du att jag kan knyta mina skor?

          Not, har även hört rinn-glas-myten från glasmästare. Så de är inte immuna.
          Senast redigerad av Gäst; 15 maj 2007, 23:54.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Det var en häftig kastning i diskussionsämne..från "Glassjuka" till att "knyta skor av Mensa-smart person"?!?! Bara på ciklid.se!!!

            Som vi alla vet så är Mensa en samling smarta personer på papperet, men ofta ganska dumma i verkligheten. Många är dom som inte gjort vidare god reklam för sin enorma intelligens...en på Big Brother t ex...och en som jag inte minns hur han gjorde bort sig...man undrar ju...Mensa? Bah!
            Senast redigerad av StefanL; 15 maj 2007, 23:56.

            Kommentar

            • Hexmaster

              #36
              OK. Jag skrev en kort artikel vari den felaktiga uppfattningen om glasets rinnförmåga tas upp:



              Glassjuka känner jag inte närmare till, men den har definitivt inte med materialets ev. "rinnighet" att göra.

              Jag är, händelsevis, även medlem i Mensa. Med tanke på att 2 % av befolkningen i ett givet land är kvalificerade, så borde (med medlemsantalet 4705) drygt 90 ciklid.se-medlemmar vara möjliga mensaner. Med reservation för att akvarister kanske är intelligentare än genomsnittet.


              (För att tala om något intressantare & relevantare så har jag haft ciklider förut; min nuvarande nano-tank rymmer lite malar och platy, men det lär finnas mini-ciklider som funkar även i 40 liter.)

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #37
                Ursprungligen postat av Hexmaster
                Hur vet du att jag kan knyta mina skor?

                Not, har även hört rinn-glas-myten från glasmästare. Så de är inte immuna.
                Har du problem med att knyta skorna fins här säkert någon som kan lära dig
                Välkommen till Ciklid.se

                Kommentar

                • Underdog
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 32

                  #38
                  Medlemsskap i Mensa säger bara en sak- att man haft över en viss nivå på deras test.
                  Huruvida personen är intelligent eller inte säger det däremot ingenting om. Intelligens finns det för övrigt ingen gemensam definition på.
                  Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    #39
                    Ursprungligen postat av Underdog
                    Medlemsskap i Mensa säger bara en sak- att man haft över en viss nivå på deras test.
                    Huruvida personen är intelligent eller inte säger det däremot ingenting om. Intelligens finns det för övrigt ingen gemensam definition på.

                    Mensas tester är utvecklade direkt sammankopplat med intelligens. Intelligens har inget med allmänbildning, läskunnighet eller etik och moral att göra. Intelligens behandlar ren logik, dvs förmågan att kunna tänka i raka linjer förenklat sagt. Och ett riktigt IQ test kräver ingen läskunnighet utan har ett gäng symboler som ska förknippas med några alternativ på nästkommande symbol i ledet. Av just den anledningen finns det många intelligenta ungar som kan förstå logiken redan innan dom kan räkna och läsa. Och det är intelligens! JS Basch förstod ett piano, han kunde bara spela och lärde sig grymt fort. Van Ghog förstod måleri och kunde måla osv osv Det finns olika intellekt 7 stycken. lingvistisk (språklig), logisk-matematisk, spatial (rumslig), kroppslig-kinestetisk, musikalisk, interpersonell (social) och intrapersonell (reflekterande) intelligens.

                    Och visdom, kreativitet, etik, personlighet osv är inget som har med intelligens att göra. Det som du syftar på verkar vara det ordet som kallas streetsmart eller streetwise och det har inget med intellekt att göra. Mensas test är ett logiskt-mattematiskt test och det är direkt kopplad med Intellekt. Och som du kanske förstår är intellekt ett mänskligt påfund med mänskliga krav och normer vad gäller poängsättning så att det är mätbart, därav uppkomsten Intelligens. Det är en mätskala för intellektet och mensa är det största testet som finns idag. Punkt

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #40
                      Ursprungligen postat av Underdog
                      Medlemsskap i Mensa säger bara en sak- att man haft över en viss nivå på deras test.
                      Huruvida personen är intelligent eller inte säger det däremot ingenting om. Intelligens finns det för övrigt ingen gemensam definition på.
                      "Besserwisser" finns det däremot en gemensam definition på och den tycks du känna till.

                      / Daniel, mensa-medlem
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #41
                        Nüddlah,
                        så om vi tar en person som är ruggigt socialt kompetent (interpersonell intelligens) och låter den göra Mensas test, kommer denna person att framstå som intelligent? Tror inte det.

                        Du nämner ju själv flera olika sorters intelligens, men Mensas test är enbart utvecklat för att mäta en sorts intelligens. Bach och van Gogh skulle förmodligen inte heller platsat i Mensa, då deras intelligens låg på andra plan än det Mensas test mäter.

                        Rackar alls inte ner på vare sig dig eller Mensa, min poäng är att intelligens kan vara en hel del mer än att vara med i Mensa.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #42
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Nüddlah,
                          så om vi tar en person som är ruggigt socialt kompetent (interpersonell intelligens) och låter den göra Mensas test, kommer denna person att framstå som intelligent? Tror inte det.

                          Du nämner ju själv flera olika sorters intelligens, men Mensas test är enbart utvecklat för att mäta en sorts intelligens. Bach och van Gogh skulle förmodligen inte heller platsat i Mensa, då deras intelligens låg på andra plan än det Mensas test mäter.

                          Rackar alls inte ner på vare sig dig eller Mensa, min poäng är att intelligens kan vara en hel del mer än att vara med i Mensa.

                          Hilsen,

                          P
                          Jag tror att du platsar i Mensa, du kan ju stava till både Bach å van Gogh.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #43
                            Orkar inte läsa om hela tråden. Vad har ni kommit fram till. Rinner glas eller inte? Denna fråga kan bara ha ett svar. Det är möjligt att det _kan_ ingå kvantmekaniska faktorer, men inte troligt. Så rinner glas eller inte?
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • cikliden_90
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 159

                              #44
                              Har för mig att glas är uppbyggd av jonbindningar och det är därför det är skört. kan ge ett exempel: om ni slår en metallstav mot något, beroende på vad det är fför metall så kommer den inte att splitras utan högst böjas. Gör ni samma sak med en glasstav så splitras den. Detta beror på att jonerna i glaset som har olika laddningar kommer emot varandra när glaset pressas ihop mot vad det var nu vi slog glasstaven emot (se bild)
                              Men för att glaset ska kunna vara genomskinligt så krävs det väl ändå att det är delvis flytande. Försök att titta genom en NaCl (salt) kristall och ni skall få se att det inte är så lyckat, eller varför inte glo på en stenbit som oftast är uppbyggd av jonbidningar.

                              Detta kanske inte är det riktiga svaret men det kan ha någonting med det att göra.
                              /Linus
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                              Kommentar

                              • Nüddlah
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 294

                                #45
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Nüddlah,
                                så om vi tar en person som är ruggigt socialt kompetent (interpersonell intelligens) och låter den göra Mensas test, kommer denna person att framstå som intelligent? Tror inte det.

                                Du nämner ju själv flera olika sorters intelligens, men Mensas test är enbart utvecklat för att mäta en sorts intelligens. Bach och van Gogh skulle förmodligen inte heller platsat i Mensa, då deras intelligens låg på andra plan än det Mensas test mäter.

                                Rackar alls inte ner på vare sig dig eller Mensa, min poäng är att intelligens kan vara en hel del mer än att vara med i Mensa.

                                Hilsen,

                                P

                                Klart att det är olika intelligens och kanske mäts på olika sätt. Vissa hör toner, andra förstår hur man blandar färg och hur man använder komplementfärger valörer, intensitet osv för att få volym i en bild och en del är intelligenta mattematiskt och logiskt osv. Men det som sas var att mensas test inte har nåt med intelligens att göra. Men det har definitivt nåt med intelligens att göra, det var det jag menade. Logisk intelligens är väl det lättaste att testa antar jag. Lite svårt att sätta normer osv för hur musikalisk och all annan intelligens ska mätas med jämförbara resultat. Fast jag vet inte.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...