180 liters VF biotop, behöver tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • februari 2007
    • 77

    180 liters VF biotop, behöver tips!

    Hejsan!

    Detta blir mitt första inlägg här.

    Ska på måndag få hit min fars akvarium på 180 liter och tänkte starta upp det som en väst afrikansk biotop tror jag. Jag behöver massa tips på det mest ;P

    Har all utrustning.

    Det jag vill ha tips om är växter och fiskar utöver palettciklider som jag kommer att skaffa då jag tycker det är en mycket trevlig fisk.

    Gärna lite länkar till bakgrunder och växter med

    Tack på förhand!
    Tobbe
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Helt rätt val!! Det finns oerhört mycket trevligt i västafrika. I ett akvarium av den storleken skulle jag satsa på två par ciklider. Tex ett pelvicacromis och ett nanocromispar. Kompletera med en snygg stimfisk och eventuellt vändmalar och killis.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      En av mina favoriter allla kategorier är Pelmatochromis nigrofasciatus. Otroligt snygg fisk. En annan goding är Thoracochromis buysi, (syd/västafrika) men han blir nog lite väl dum mot honan i så pass liten burk. Pelvicachromis sp. blue fin är en annan VA med intressant beteende.

      Å det finns så mycket. Pelvicachromis humilis trevlig den med, och av taeniatusvarianterna gillar jag ofs det mesta, men snyggast är nog Nigeria green, Nange och (bande)wouri.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #4
        För att inte nämna någon Benitochromis, Sarotherodon eller Chromidotilapia. Som stim kan du kolla bland grupperna Brycinus, Micralestes, Nannocharax, Raiamas eller Neolebias tex.

        Heh. Tänk den som hade några akvarium till.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Benitochromis går bra med paletter och behöver inte så mycket plats. Chromidotilapia och Pelvicahromis humilis behöver lite mer utrymme. Passande växter är anubias, tigerlotus, hornsärv, Criunum natans och Crinum calamistratum.
          Här finns några bilder på VA-kar:
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • nässlan

            #6
            Ursprungligen postat av Austlich
            Hejsan!

            Detta blir mitt första inlägg här.

            Ska på måndag få hit min fars akvarium på 180 liter och tänkte starta upp det som en väst afrikansk biotop tror jag. Jag behöver massa tips på det mest ;P

            Har all utrustning.

            Det jag vill ha tips om är växter och fiskar utöver palettciklider som jag kommer att skaffa då jag tycker det är en mycket trevlig fisk.

            Gärna lite länkar till bakgrunder och växter med

            Tack på förhand!
            Tobbe
            Hej! Tobbe!
            Är inte så inne på väst afrikansk biotop.
            Du kommer säkert att få hjälp av andra här.
            men jag vill välkomna dej till forumet.
            mvh nässlan

            Kommentar

            • Austlich
              Användare
              • februari 2007
              • 77

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Benitochromis går bra med paletter och behöver inte så mycket plats. Chromidotilapia och Pelvicahromis humilis behöver lite mer utrymme. Passande växter är anubias, tigerlotus, hornsärv, Criunum natans och Crinum calamistratum.
              Här finns några bilder på VA-kar:
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=200.0
              Det var bra bilder nu fick jag lite fler idéer

              Mycket bra svar på så kort tid. Ett toppen forum!
              Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

              Kommentar

              • Austlich
                Användare
                • februari 2007
                • 77

                #8
                Var och hämtade akvariet idag istället och införskaffade även inredning som jag behöver.
                Snackade med en i zoo affären och fick det jag behövde och det kommer att bli Malawi ciklider.

                Håller på med rengörning och lite sånt nu innan det är dags att fylla med vatten och dra igång filter och värmare.
                Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Austlich
                  Snackade med en i zoo affären och fick det jag behövde och det kommer att bli Malawi ciklider.
                  Vad fick dig på andra tankar? I ett kar på 180 liter finns det betydligt fler möjligheter om man väljer västafrikaner än malawi.
                  Senast redigerad av Micke; 17 februari 2007, 17:22.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #10
                    Ja, kör på VästAfrikanska, 180 liter känns ändå för litet till Malawiciklider. Du får nog dubbla den sizen för att få M-cikliderna att fungera.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • Austlich
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 77

                      #11
                      Ni fick mig på andra tankar igen. Känns bättre med Palett för de vet jag hur de är att göra med och att det är lätta att få att trivas och leka. Lite roligare då det händer lite med kanske.

                      Blir nog ganska säkert det ändå.
                      Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #12
                        Ska du köra vanlig P.pulcher eller någon taeniatus? Håller med de andra att det troligtvis blir mer spännande som VA-kar än som malawi.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        Arbetssätt...