hur viktigt är det med rätt ph??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #16
    Det är inga direkta risker vad jag vet. Jag doserade 1 matsked per hundra liter nytt vatten då jag bodde i Habo. Där var ph visserligen 8,3, men kh knappt 3. Det måttet är ändå lite av ett standard mått att testa. Det fick den effekt jag önskade iallafall, ett stabilt ph. Antagligen är det väl vad du vill ha också?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Jag har råkat fippla i säkert två - tre dl i ett 222 vid ett vattenbyte. Fiskarna visade inget tecken på förgiftning så att dom fick simma i blandningen tills nästa vattenbyte. Verkade helt oberörda helt enkelt.

      Men gör som Prayerman säger ta en struken matsked/100 liter bytt vatten så får du inga probs.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        Jag har råkat fippla i säkert två - tre dl i ett 222 vid ett vattenbyte. Fiskarna visade inget tecken på förgiftning så att dom fick simma i blandningen tills nästa vattenbyte. Verkade helt oberörda helt enkelt.

        Men gör som Prayerman säger ta en struken matsked/100 liter bytt vatten så får du inga probs.
        Med bikarbonat kan du inte höjja ph till mer än 8,3 det är därför man rekomenderar att man använder det i stället för tex natriumkarbonat

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Ursprungligen postat av tezz
          Med bikarbonat kan du inte höjja ph till mer än 8,3 det är därför man rekomenderar att man använder det i stället för tex natriumkarbonat
          Jo så är det
          Försökte bara förklara för Elvin att överdosering av bikarbonat inom rimliga gränser är "ofarligt".
          En positiv grej (för mig i alla fall) är att där ja tillsätter bikarbonat så trivs Valisneria mycket bättre.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Jo så är det
            Försökte bara förklara för Elvin att överdosering av bikarbonat inom rimliga gränser är "ofarligt".
            En positiv grej (för mig i alla fall) är att där ja tillsätter bikarbonat så trivs Valisneria mycket bättre.
            valisneria lever ju inte i surt vatten vill du därimot ha växter som lever i surt vatter att överleva i alkaliskt så funkar det om man planterar dom i en torv brikett

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #21
              Ursprungligen postat av Prayerman
              Det är inga direkta risker vad jag vet. Jag doserade 1 matsked per hundra liter nytt vatten då jag bodde i Habo. Där var ph visserligen 8,3, men kh knappt 3. Det måttet är ändå lite av ett standard mått att testa. Det fick den effekt jag önskade iallafall, ett stabilt ph. Antagligen är det väl vad du vill ha också?
              Ni är så snabba på det här forumet, och många! Det är ju helt fantastiskt vad mycket hjälp man får!

              Jo, visst vill jag ha ett stabilt ph, vem vill inte det? Jag mätte ph i mina kar igår, och jag hade 8 i duboisi-karet, och 7,5 i malawi-karet, så det kan ju gott höjas en bit. Däremot har jag ingen aning vad kh ligger på!

              Växterna är inga problem eftersom jag inte har några alls faktiskt.

              Då kör jag en msk/100l och byter vatten. Fast inte i den ordningen då. Säg att jag höjer ph till 8,3, eller vad det du är som är max...och jag har i mer bikarbonat. Kommer kh fortsätta att höjas, eller vad händer? Inget?

              /Anders
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #22
                jaa den man måste byta vatten så varje vecka så runt 6-10dagar så klart viktigt med runt 30-40procent för varje gång och ge bra havsalt ge för en 50liter per en tsk så det klart.. o bra krav filter med värdes och stark kraftig strömming för den typ malawiciklider och tanguangsjön för vatten värdes så klart.. o rent så klart viktigt mår dom bra.. bra med filter den så har bra den kalk i den eller kan använde på sand för kalk oxåå så viktigt den mår bra med fiskarna.....
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                Arbetssätt...