2 kvalificerade akvariebyggarfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #31
    Ursprungligen postat av tezz
    Nej men jag har givet vis frågat mitt f bolag om försäkringen täcker det i fall att det skulle hända en olycka
    Jo. Men tidigare skrev jag att det kan skilja på vad försäkringsbolag säger att de ersätter, och under vilka omständigheter de ersätter, och vad de sedan verkligen gör om det händer något. Det behöver inte bara gälla akvarier.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #32
      Men nu fick ni ju i allafall en limmerick att skratta åt

      Jag funderar på om man kan teckna if-olycksfallsförsäkring. Det har ju varit en jävla pina att se den reklamen varje jävla dag ett tag, så då får dom väl leva upp till sitt ord att dom nu är så bra. Dom borde ju kunna lösa det?

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • januari 2007
        • 294

        #33
        Fan va folk ser lätt över saker i den där länken du skickade. Folk som tappat stenar och letat sprickor. Då kan jag bara tillägga att det finns nåt som kallas anmärkning i glas och sten med för den delen. Precis samma sak man utnyttjar när man skär glas. Ett glas her en väldigt stor potential och en mycket större teoretisk hållfasthet, nåt man bara praktiskt kan använda 1% av i praktiken pga att man aldrig kan få en exakt jämn yta på nåt sätt. Det räcker med microskopiska anmärkningar i glasets ytan för att sänka hållbarheten ner till 1% av dess teoretiska styrka. Därmed vill jag tillägga till ALLA er som letar sprickor efter att ni tappat en sten att sprickan först kan komma år efter det inträffat. Tryck och tid är allt som behövs för att förbandla en liten anmärkning till en förödande spricka. !!!!

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #34
          Ursprungligen postat av Nüddlah
          Jag kör nog härefter på 12mm gavlar med. Det är så jag räknat ut och ritat upp karet med. Så nu ska jag begära offert på det i dagarna. Återkommer med materialkostnad. För övrigt så limmar glasmästaren i stan akvarium på beställning, så jag kan rådfråga och i värsta fall anlita honom för hjälp och upplärning då. Dvs limma under uppsikt av en fackman.
          Jag hoppas du är beredd på den chock du kommer att få när du får offerten, jag tror att akvariet köps billigare färdiglimmat av akvarieaffär om du inte har några glaskontakter.......för övrigt skulle jag ta mer än tolv mm till botten, front och bakrutan och speciellt så skulle jag begära slipade kanter då man får ett mycket säkrare kar då, detta är inte bara bra utan jättedyrt oxå........

          lycka till
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #35
            Ursprungligen postat av Robin
            Knivskarp analys.

            Du kan få praktisera hos en gemytligt sträv glasmästare vi känner där du kan sätta dina kunskaper på prov.
            Är det den gemytlige Sture i Sumpan som åsyftas?
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #36
              Ursprungligen postat av tezz
              vist blir det billigare att bygga själv särskilt när man ska ha 1000+liter och sämre på att silicona akvarier än dom som limmar dom som finns att köpa är svårt att bli, dom är fruktansvärt slarviga
              Det är inte min erfarenhet att yrkesfolket gör akvariumen slarvigt, utan jag är klart imponerad av de akvarium som jag har köpt. Men det är ju klart det finns ju ett par som limmar idag så kvaliten är nog olika.

              Däremot så finns det så många akvarier som akvaristen har limmat själv och som ser fruktansvärda ut.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • januari 2007
                • 294

                #37
                Japp det ska bli spännande och se vart priset landar. Allt under 10 000 är okay. Och slipade kanter, hur menar du då? brynta så som inte är vassa eller? bryna kan man ju göra själv annars. Annars får jag slipa själv med, jag har verktyg!

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 557

                  #38
                  Ursprungligen postat av Nüddlah
                  Limmeri? menar du Limmerick? det är ju typ en rimmande dikt. Kanske fel ordval?

                  Typ:

                  Det var en flicka från gränna
                  som sitt stjärthål kunde spänna
                  Hon kunde strypa en ål
                  Eller vässa e penna.

                  Är det inte det som är limmerick? Eller det kanske finns limmeri med?
                  Det fattas lite i din limmerick. Det borde gå nått sånt här:

                  En tokakvarist ifrån Lomma
                  fann alla akvarier tomma
                  efter japanbesök och risvinskrök
                  han bad dem att ej återkomma

                  Oj vad dåligt. Men det är så rytmen skall vara typ.
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #39
                    Originalet går såhär och är komponerat av Hasse Alfredsson.

                    Det var en flicka från Gränna,
                    som sitt stjärthål så kunde spänna.
                    Att hon i detta hål, kunde strypa en ål,
                    och till och med vässa en penna


                    Där blev rytmen perfekt också.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #40
                      Jag har haft endel med försäkringsbolag att göra i min vattenskada.
                      Fackmannamässigt utfört är ett ord som kommer tillbaka.

                      Men alvarligt talat så hade jag aldrig limmat ett kar själv utan att förankra med försäkringsbolaget som ska täcka ev. skada. Oavsett hur duktig jag ev. är på att konstruera och tillverka ett kar. Om dom säger ok till självlimmade kar så hade jag fotat hela processen för att visa hur "jag" gjorde. Att komma i efterhand och säga att jag gjorde enligt konstens alla regler när jag limmade mitt eget kar kan försäkringsbolaget busenkelt förkasta genom att helt enkelt säga - det gick ju sönder.

                      Hade botten gott som det gjorde i mitt kar inne i mitt nya hus för stora pengar. Så hade vattenskadan kommit upp i belopp 100.000 - 1 000.000 kr. Inte roligt att fajtas med ett försäkringsbolag med orden "men jag trodde ju" eller "ni sa ju på telefonen" eller "jag har gjort så gått ja kan" eller "jasså gäller inte försäkringen men jag fick ju reda på i en akvarietråd att försäkringen gäller" eller "jag trodde aldrig att det skulle hända".

                      Sen kan ja bara säga att ja gillar inställningen "själv är bästa dräng"
                      Men försäkringsbolag gillar det int nått alls.
                      Senast redigerad av LN; 12 januari 2007, 13:42.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 294

                        #41
                        Jag köper glas, sen får vi se =)

                        Kollar givetvis med försäkring noga först då och ber om det skriftligt. Och om det blir komplikationer så får fackmannen limma. Men om man limmar karet på plats på den färdigsvetsade bänken med påliggande mdf utan frigolit så kommer karet att ligga exakt mot bänken som det kommer att stå sen. Så lägger man under en tunn frigolitskiva med, då kan fan botten omöjligt spricka.. För då är karet limmat efter underlaget och skall därmed inta ha några märkbara dragspänningar. Så länge mdfen är helt plan vilket man noga mäter, så är ju gietvis glasskivanhelt plan med. Dom flyter ju på tenn i tillverkningen, och jag skulle vlja se ett flytbad som inte är plant =) Skulle vl vara havet då som rundas vid horinsonten.

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 294

                          #42
                          LN Hur slutade det upp med ditt akvariedrama? Och försäkringen?

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #43
                            Jodå det slutade helt ok för min räkning.
                            Jag fick ersättning för mina skador, men delvis beror det på lyckliga omständigheter.
                            Jag var vid tillfället glad vid att fota allt jag höll på med. Så att trotts att karet bara stått på plats några dagar så hade jag rätt bra dokumentation hur det var monterat , "antal fiskar i karet", tekniken runt omkring och fram för allt hur mitt nya rum såg ut strax innan olyckan.
                            Bara att kunna bevisa att mitt nya rum var helt klart med parkettgolv, lister och allt var till stor hjälp.
                            Kvitto var en annan sak som var viktig.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Nüddlah
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 294

                              #44
                              Okay, då har man lite att tänka på då. Dokumentera och fotografera hela rummet först. Spara kvitton för glas och lim, och möbler osv I en vattentät burk =) Och kolla med försäkringsbolag innan då. Ta hjälp av en fackman med godkännande av materialval. Och sen hoppas på det bästa.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #45
                                Ja låter kanske lite barnsligt men faktum är att du är helt rätt ute.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...