2 kvalificerade akvariebyggarfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #16
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Det gäller bara att få försäkringsbolaget att tycka att det var en lika bra ide som du tyckte, om/när det händer något.
    Det ska vara "fackmannamässigt byggt", och det är upp till dom att bedömma.
    Hur är det egentligen med detta? När jag ringde Folksam och frågade för några år sedan var det inga som helst problem med att få ersättning för vattenskador orsakade av hemmabyggda akvarium. Jag ska ringa i morgon och fråga igen.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #17
      Släng med en mopp också när du ändå är på byggmarknaden.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #18
        Ursprungligen postat av Robin
        Från sidan 3 (forumets standard)..
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #19
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Hur är det egentligen med detta? När jag ringde Folksam och frågade för några år sedan var det inga som helst problem med att få ersättning för vattenskador orsakade av hemmabyggda akvarium. Jag ska ringa i morgon och fråga igen.
          Det är möjligt att de ofta är mycket förlåtande vad gäller detta. Dock har jag iochmed mitt yrke även erfarenhet av det motsatta, dvs försäkringsbolag som sätter hårt emot och ringer och rådfrågar "hur vissa saker kan vara möjligt" osv.

          Tyvärr är det väl så med alla försäkringsbolag att de tenderar att svara lite mer allmänt och aningen överslätande när man tecknar försäkringen, men de kanske fingranskar det hela mer om/när olyckan händer.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Nüddlah
            Användare
            • januari 2007
            • 294

            #20
            Jag har läst från 3 olika tabeller om tjockleken med, och det är 12 som gäller, och om man håller sig inom ramarna och följer rekommendationer, dvs grafer + smärre marginaler med toleranserna och limmar det med en bra fog så bör det godkännas som fackmannamässigt byggt. Särskilt med tanken på att jag kommer att bygga utifrån alla dom sätten jag läst som pekar mot samma byggnationsmetod. Och om det skulle funnits en annorlunda eller bättre än att limma med 2mm spalt så skuller det varit publicerat och läst med mig vid detta laget.. Jag har nog forskat om limmade fullglasakvarier i en vecka nu, och en vecka för ett par år sen och ytterligare en vecka för ngra år sen innan dess då detta intresset med akvarier kommit som en våg. Så den kunnskapen jag har är förmodligen den samma som professionella akvariebyggare besitter, dvs folk som tjänar pengar på att sälja sina arbetstimmar.

            Och det är för övrigt en risk jag är villig att ta. Jag är en gambler, det är så man lär sig. Att hela tiden delegera sina jobb till andra och att gå miste om chansen till erfarenhet själv är bara dumt. Har andra lärt sig så kan man lära sig själv. Mitt måtto.

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #21
              Ursprungligen postat av Nüddlah
              Jag har läst från 3 olika tabeller om tjockleken med, och det är 12 som gäller, och om man håller sig inom ramarna och följer rekommendationer, dvs grafer + smärre marginaler med toleranserna och limmar det med en bra fog så bör det godkännas som fackmannamässigt byggt. Särskilt med tanken på att jag kommer att bygga utifrån alla dom sätten jag läst som pekar mot samma byggnationsmetod. Och om det skulle funnits en annorlunda eller bättre än att limma med 2mm spalt så skuller det varit publicerat och läst med mig vid detta laget.. Jag har nog forskat om limmade fullglasakvarier i en vecka nu, och en vecka för ett par år sen och ytterligare en vecka för ngra år sen innan dess då detta intresset med akvarier kommit som en våg. Så den kunnskapen jag har är förmodligen den samma som professionella akvariebyggare besitter, dvs folk som tjänar pengar på att sälja sina arbetstimmar.

              Och det är för övrigt en risk jag är villig att ta. Jag är en gambler, det är så man lär sig. Att hela tiden delegera sina jobb till andra och att gå miste om chansen till erfarenhet själv är bara dumt. Har andra lärt sig så kan man lära sig själv. Mitt måtto.
              Jo, men glasmåtten du nämner låter rimliga. Tyvärr är det allt för vanligt att de inlägg som börjar med "Jag ska bygga mitt eget akvarium.." också slutar med "Jag har fått tag på treor för en billig penning." Därav min vaksamhet.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #22
                Ursprungligen postat av Nüddlah
                Jag har nog forskat om limmade fullglasakvarier i en vecka nu, och en vecka för ett par år sen och ytterligare en vecka för ngra år sen innan dess då detta intresset med akvarier kommit som en våg. Så den kunnskapen jag har är förmodligen den samma som professionella akvariebyggare besitter, dvs folk som tjänar pengar på att sälja sina arbetstimmar.
                Knivskarp analys.

                Du kan få praktisera hos en gemytligt sträv glasmästare vi känner där du kan sätta dina kunskaper på prov.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gabbi
                  Det gäller bara att få försäkringsbolaget att tycka att det var en lika bra ide som du tyckte, om/när det händer något.
                  Det ska vara "fackmannamässigt byggt", och det är upp till dom att bedömma. Eftersom de oftast inte kan bedömma detta, brukar de ringa större butiker och rådfråga. Risken i detta fallet är att svaret inte skulle bli överväldigande positivt.
                  Mitt försäkrings bolag godkände det visserligen har jag en bygg firma så dom kanske såg det som fackmannamässigt byggt

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #24
                    Ursprungligen postat av tezz
                    Mitt försäkrings bolag godkände det visserligen har jag en bygg firma så dom kanske såg det som fackmannamässigt byggt
                    Men ditt gick inte sönder va?
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #25
                      Fått tag på treor?


                      Jag har läst på länken och förstått poängen med att hans akvarium sprack osv. Men där var det inte limfogen som gav vika utan att bottenglaset sprack. Det är det sista jag räknar med. För min botten kommer jag arbeta jävligt noga och uttänkt med. Jag gissar på att det var att hans har ram runt om vid botten med och sen står det på en hemmabyggd ram. Och då känns det som att det blir en höjd för bottenglaset som det svävar på. Dvs att glaset ligger lite ovanför ramen så mycket som listerna runt om lyfter upp det. Och då blir det dragspänningar - buktande glas - tid och tryck = resultat, i detta fallet i en sprucken botten. Jag kommer ha en plan skiva på en hel massa lecablock när jag bygger. Förmodligen mdf klädd i vaxduk eller liknande. Mdf + frigolit tapetserad med svart vaxduk eller liknande. Glasen är jag minst orolig för, det frågorna berörde var tyngden av hur viktigt det är med dom sista 2 mm x 700mm när det gäller ytan av limfogen. Jag kör nog härefter på 12mm gavlar med. Det är så jag räknat ut och ritat upp karet med. Så nu ska jag begära offert på det i dagarna. Återkommer med materialkostnad. För övrigt så limmar glasmästaren i stan akvarium på beställning, så jag kan rådfråga och i värsta fall anlita honom för hjälp och upplärning då. Dvs limma under uppsikt av en fackman.

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 294

                        #26
                        Har man en försäkring som täcker så händer nog inget, men om man saknar en fullständig tillförlitlig försökring så blir det nog messy. Det är nog som att ta med sig huggkroken ut när man fiskar, då kan man glömma fångst. Lite murphys lag över det hela. =)

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nüddlah
                          Fått tag på treor?

                          Tre millimeters glas. Billigt och bra...eller stryk det sista. Jag har tyvärr hört några sådana limmerihistorier, och det har inte gått så bra. Du verkar mer påläst än dessa, så det är en början.
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 294

                            #28
                            Limmeri? menar du Limmerick? det är ju typ en rimmande dikt. Kanske fel ordval?

                            Typ:

                            Det var en flicka från Gränna
                            Som sin stjärt så hårt kunde spänna
                            att uti detta hål
                            hon kunde strypa en ål
                            och till och med vässa en penna

                            En man som bodde i Bräcke
                            slog volter på ett vasst räcke.
                            Nu hände det så
                            han halkade å
                            nu heter de bröderna Fläcke.

                            En raggare från Kil
                            körde helt utan stil.
                            Detta fick han sona
                            när han skulle moona
                            nu får han åka permobil.

                            En stripteasedansös i från Åre
                            tyckte om att va fin uti håret.
                            Hennes skidåkning blev
                            dock konstig och skev
                            ty papiljotterna kittla mot låret.

                            Är det inte det som är limmerick? Eller det kanske finns limmeri med?
                            Senast redigerad av Nüddlah; 12 januari 2007, 14:15.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #29
                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              Men ditt gick inte sönder va?
                              Nej men jag har givet vis frågat mitt f bolag om försäkringen täcker det i fall att det skulle hända en olycka

                              Kommentar

                              • Gabbi
                                Användare
                                • april 2002
                                • 897

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nüddlah
                                Limmeri? menar du Limmerick? det är ju typ en rimmande dikt. Kanske fel ordval?

                                Typ:

                                Det var en flicka från gränna
                                som sitt stjärthål kunde spänna
                                Hon kunde strypa en ål
                                Eller vässa e penna.

                                Är det inte det som är limmerick? Eller det kanske finns limmeri med?
                                Nej, inte limerick. "limmeri" som i att du limmar, du håller på med ett limmeri.

                                Ungefär som "Här står du och håller på med ditt snickeri"
                                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...