Mitt nya akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnny_1
    Användare
    • oktober 2003
    • 313

    #31
    Ursprungligen postat av Micke
    Här fanns information om glasfiberväv i våtrum: http://www.alcro.se/Pdfs/Inomhus/Mala_vatrum.pdf
    Noterbart! De olika färgtillverkarna har sina egna "system" vad gäller våtutrymmen.
    www.malmoakvarieforening.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #32
      Ja, då har jag en fråga till folk som har koll på detta...

      Jag har blivit rekommenderad att det kanske kan vara en dum idé att använda våtrumsväv och måla med glansig plastfärg, för då blir väggen helt tät, vilket tydligen kanske inte är så bra eftersom man ju då får två fuktspärrar, platonmattan utanpå huset (rummet ligger ju delvis under jord) och innerväggarna då. Vad som kan hända är att fukten då stannar i väggarna. Där finns iofs inget som direkt kan ruttna (inget organiskt) men det är klart, gipsplattorna kan ju på sikt gå sönder om det blir för vått och fukten kan ju krypa upp i grunden också ju...

      Akvarierummet är ju kanske inte ett våtrum som så heller, det finns inga kranar eller brunnar. I tvättstugor exempelvis behöver man tydligen inte använda våtrumsväv utan endast i duschutrymmen och så... Jag skall ha avfuktare också...

      Någon som har koll på detta och kan ge mig lite fler råd? Jag skall gå fågra fler experter, men kanske finns det någon här??
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #33
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Ja, då har jag en fråga till folk som har koll på detta...

        Jag har blivit rekommenderad att det kanske kan vara en dum idé att använda våtrumsväv och måla med glansig plastfärg, för då blir väggen helt tät, vilket tydligen kanske inte är så bra eftersom man ju då får två fuktspärrar, platonmattan utanpå huset (rummet ligger ju delvis under jord) och innerväggarna då. Vad som kan hända är att fukten då stannar i väggarna. Där finns iofs inget som direkt kan ruttna (inget organiskt) men det är klart, gipsplattorna kan ju på sikt gå sönder om det blir för vått och fukten kan ju krypa upp i grunden också ju...

        Någon som har koll på detta och kan ge mig lite fler råd? Jag skall gå fågra fler experter, men kanske finns det någon här??
        Är ingen expert på något sätt och har heller inte sett din källare (kollar gärna in den sen när du är klar dock :-)). Det viktiga är att väggarna får andas, i vår tvättstuga i källaren i huset som är från 30-talet hade tidigare ägare reglat, isolerat med cellplast och satt träskivor med målad vävtapet på detta. Detta fick till följd att putsen från betonväggarna lossnade i stora sjok och det blev allmänt eländigt. Jag rev ut rubbet, putsade upp skadorna och målade, först med oljebaserad häftgrund och sedan vanlig halvblank väggfärg. Blev kanonbra och väggarna får nu luft. Då tillhör jag kategorin som tycker att det är helt ok med lite "ruffiga" eller råa väggar i källaren.

        Vill man ha mer inrett och mer "inomhuskänsla" får får man nog kolla upp vad som gäller, generellt tror jag att en luftspalt mellan materialen är A och O, även luftspalt mellan golvmaterial om du hade tänkt lägga annat än klinkers direkt på betongen är viktigt.
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #34
          Jag har:
          platon -> grundmur -> luftspalt (5-7cm) -> plåtreglar med cellplast i -> gipsplattor.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #35
            Jaha, här kommer tre bilder till. Det går som sagt frammåt i långsam takt... Inte så mycket att se kanske, men ni vill väl inte missa nått??
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #36
              Fönstret "klart"...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #37
                Dörr installerad och kontrollergrej för värmegolvet! Hur smidigt som helst...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #38
                  Här är förresten ritningen också...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Här är förresten ritningen också...
                    det ser jättebra ut, ser att du har använt spackel för våtrum också, jag har faktiskt funderat på det med att ha dubbel fuktspärr om man nu tycker att blank färg är fuktspärr.
                    jag hade målat med blank vattenavvisande färg typ 20 blank, tillsammans med en avfuktare så kommer det att bli kanon,
                    sen som någon nämde att det är jätte viktigt med luftspalt mot både golv och väggar om det är betong, men som i ditt fall när du nu ska klinkers med golvvärme så behövs det självklart ingen luftspalt på golvet, sedan är jag faktiskt lite osäker om man ska sätta
                    plast som fuktspärr, jag vet när jag byggde mitt hus som är sutteränghus så stod det lite olika på ritningen, det skulle vara plast under jord eller också så var det över jord, men jag vet att det var skillnad om det var över eller under jord, men det kan jag ta reda på.
                    platonmattan har inte med fuktspärr att göra, så har jag lärt mig men jag är lite osäker där, så jag kan fel alltså angående platonmattan. hoppas du blev lite klokare av dom råden.
                    men det är en djungel om att bygga rätt det som var rätt för 20 år sen det kan vara helt fel nu. mvh janne

                    Kommentar

                    • krejsii
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 18

                      #40
                      ett tips om huset.. riv bort den där otroligt dåliga platon mattan o sätt in isodrän istället

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #41
                        Har helt missat detta, hur kul som helst att ni fått ett hus! Grattis! Jag kan ärligt säga att jag inte avundas dig just i spaklande och sånt där, har gjort mitt på ett tag nu.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #42
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Ja, då har jag en fråga till folk som har koll på detta...

                          Jag har blivit rekommenderad att det kanske kan vara en dum idé att använda våtrumsväv och måla med glansig plastfärg, för då blir väggen helt tät, vilket tydligen kanske inte är så bra eftersom man ju då får två fuktspärrar, platonmattan utanpå huset (rummet ligger ju delvis under jord) och innerväggarna då. Vad som kan hända är att fukten då stannar i väggarna. Där finns iofs inget som direkt kan ruttna (inget organiskt) men det är klart, gipsplattorna kan ju på sikt gå sönder om det blir för vått och fukten kan ju krypa upp i grunden också ju...

                          Akvarierummet är ju kanske inte ett våtrum som så heller, det finns inga kranar eller brunnar. I tvättstugor exempelvis behöver man tydligen inte använda våtrumsväv utan endast i duschutrymmen och så... Jag skall ha avfuktare också...

                          Någon som har koll på detta och kan ge mig lite fler råd? Jag skall gå fågra fler experter, men kanske finns det någon här??
                          Angående luftavfuktare. Det kan vara en ide att först köpa en hygrometer och se vilken luftfuktighet du får i akvarierummet. Min hygrometer är märkt som att värden mellan 40-70% är OK.
                          Jag ligger som oftast mellan 50-60% i mitt akvarierum. Enligt byggfolk som jag pratat med är det värden som är helt OK. Om man ligger konstant över 60%, så är det inte bra.
                          Jag skulle alltså inte behöva ha en luftavfuktare.

                          Hursomhelst jag köpte en luftavfuktare från start, som jag bara har till reserv och jag har inte alls använt den det senaste året.
                          Det som påverkar luftfuktigheten mycket i mitt akvarierum är faktiskt vädret ute,(luftfuktigheten) sedan kommer förmodligen detta med täckglas och strilrör.

                          Kanske kan du slippa utgiften , luftavfuktare?

                          En sak som man dock kan ha den till , är att få lite kondenserat vatten. Det kan vara bra att ha vid t.ex. malodling. Men det blir inga mängder kondenserat vatten.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • december 2004
                            • 607

                            #43
                            Ursprungligen postat av krejsii
                            ett tips om huset.. riv bort den där otroligt dåliga platon mattan o sätt in isodrän istället
                            De där fungerar ju på lite olika sätt. Platonmattan skall vara vattentät medans isodrän tillåter fukten att vandra.

                            Om du vet att du har Platonmatta ute, så skulle jag absolut inte fixa ett tätskickt till inne i akvarierummet. Näe, låt väggarna andas åtminstone innåt.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #44
                              Senaste jag hörde nu när jag frågade professionella gubbar så säger de att jag lika gärna kan ha det tätt innåt eftersom jag har luftspalt och en yttervägg som andas. Platonmattan är ju inget tätskickt som så eftesom den ju är "pluppar" på den som gör att den inte ligger "slickad" mot husväggen. Men jag skall kolla med några andra butiker först också så får jag väl ta ett alternativ bara...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Havs
                                Användare
                                • december 2004
                                • 607

                                #45
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Senaste jag hörde nu när jag frågade professionella gubbar så säger de att jag lika gärna kan ha det tätt innåt eftersom jag har luftspalt och en yttervägg som andas. Platonmattan är ju inget tätskickt som så eftesom den ju är "pluppar" på den som gör att den inte ligger "slickad" mot husväggen. Men jag skall kolla med några andra butiker först också så får jag väl ta ett alternativ bara...
                                Jag har fått information från bl.a. Beijers att Platonmattan bygger tätt medan Isodrän inte gör det. Det är väl en förenklad beskrivning av det hela.
                                Jag gissar att det egentligen är en viss skillnad på funktionsätt mellan de två typerna och att båda låter väggen att andas. Beijersfolket sa till mig att Isodrän låter väggen andas bättre än Platonmatta. Om det är felaktigt, så faller ju min argumentation, men....

                                ...jag skulle välja att inte ha ett tätskickt på innerväggen iaf. Jag tror på att fukt måste kunna ventileras bort och kan det göra det från två sidor är det bättre än en. (Precis som när silikon skall torka)

                                Jag gissar också att Platonmattan med dess pluppar fungerar alldeles utmärkt, så länge mellanrummen inte täpps igen av skräp. Om du får ner skräp där, blir det svårt eller omöjligt att rensa eller?
                                Det här med att sia om hur grejerna fungerar om 5, 10, 20 år verkar det vara mycket svårt att få grepp om, inom byggbranschen. Allt ändrar sig med tiden. Det liknar i många stycken resonemangen om bottenfilter kontra PPI-matta. Utvecklingen går frammåt, men ibland blir det bakslag. Mycket i teorin fungerar till att börja med väldigt bra, men sedan ....kommer Murphy.

                                Jag är ingen expert inom området, så det är bra att du tänker rådfråga fler proffs/butiker.
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...