720 med bågnande glas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    720 med bågnande glas

    Hallå,
    jag har köpt ett 720 begagnat för ett och ett halvt år sedan, tror det är ett tjeckiskt akvarium. Problemet är att både fram och bakruta bågnar. Jag tror att jeppen jag köpte akvariet av märkte att rutorna bågnade och i all hast limmade på ett mittstag, det saknades vid inköp. Akvariet har varit igång ett år, men oron börjar öka, det borde ju bli en spänning i glasen. Vad göra? Funderar på att tömma det, ta bort mittstaget och se om det återgår till sin gamla form, limma på ett nytt stag. Eller bara köra på, men då blir man inte kvitt oron. Mycket tacksam för goda råd. Akvariet har klassiska mått 200*60*60. Om man mäter det så är det 60 brett, fast i mitten ungefär 61.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    opppsssssssss!

    Jag har inte en aning, men OM karet bågnar, måste det väl tyda på att materialet, dvs glas inte klarar av trycket dvs är för tunnt?!?!?! Bara en teori, eller är det så att det inte står helt plant????

    Mät med vattenpass och kolla att karet är i lod, och inte snedbelastat!!!

    Mina 25 ören!!!

    Vänligen DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Hallå DD,
      glaset är 12 mm, men jag tror att när akvariet var nytt så fanns det inget mittstag, så tjommen jag köpte det av limmade på en glasskiva, och sen så fastnade akvariet i ett bågnande läge. Jag tror knappast att tillverkaren gör "välvda akvarier". Akvariet står i perfekt våg.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • CyberFish62
        Användare
        • juli 2005
        • 22

        #4
        En polare till mig köpte ett 680 liters hembygge. Framrutan bågnade ca 2 cm.

        Och mycket riktigt, ett år senare sprack det, översvämmade lägenheten och rann ner till grannen.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Töm ner karet och ta bort staget och limma dit 2 nya istället
          Sitter det inga stag längs med rutan jag menar inte tvärsöver

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Är det alltså fram- resp. bakrutan som har böjt till sig!? Isf låter det skitskumt!
            Annars är jag inne på Bwm`s linje men jag hade nog borrat och popnitat fast stagen.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Håller med bmw.

              Att långrutorna böjer sig är helt normalt, och de behöver tvärstag.

              På mitt 720 är tvärstagen i alu "slappa" när akvariet är tomt. När akvariet är fyllt är tvärstagen "spända".
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Buckshot
                Användare
                • april 2002
                • 244

                #8
                Jag skulle tömma åtminstone 2/3 av karet och limma ett lr flera tvärstag.
                Lite kan nog glaset bågna men när vi börja prata om cm då är det inte bra.
                Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Mina tvärslag e oxå ngt slaka när det är tomt eller halvfull ,en det trodde jag berodde på elastisiteten i siliconet.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Mina tvärslag e oxå ngt slaka när det är tomt eller halvfull ,en det trodde jag berodde på elastisiteten i siliconet.
                    Hoppas att det inte är ett helglasakvarium du har, sviktar det mellanslaget av glas så skulle nog jag bli kraftigt nervös. På aluburkar kan det vara lite slappt när burken e tom.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      Hallå allihopa

                      Det är ett helglasakvarium, och urprungligen så har det INTE funnits ett stag tvärsöver i mitten, (tjeckisk design) jag tror att han som jag köpte det av oxå märkte att rutorna bågnade och limmade dit en glasskiva raktöver, i panik?, utan att tömma ner karet. M.a.o så gjorde han att akvariet "fastnade" i ett bågnat läge. Jag märkte detta efter ett tag så jag limmade på två stag till, för att balansera det lite, egentligen borde jag ha tagit bort mittstaget och kollat om akvariet gick tillbaks till "orginalläge". Sedan limmat på ett nytt stag. Fram och bakruta bågnar 6mm var, alltså 1.2 cm. Bredden är 60 cm vid kanterna och i mitten 61.2 cm. Men glas har faktiskt en viss elasticitet, och om man slår ut det på ett 2 meters akvarium så blir inte böjningen så grov, man kan dock se det med blotta ögat om man står vid ena kortsidan. Det har stått med vatten i drygt ett år, men man kan ju tänka sig att det råder en viss anspänning. Tvärslaget bågnar inte. Vad göra?
                      Senast redigerad av Perikles; 21 april 2006, 18:41.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag hade problem med att ett långsmalt kar på 120 liter också bågnade. Fanns inget vettigt att fästa mittstag i heller, så jag limmade en lång, smal glaslist på insidan högst upp, både på front och baksida. Funkade klockrent.

                        Personligen hade jag oroat mig alldeles för mycket om jag inte hade gjort jobbet ordentligt. Jag hade alltså tömt karet, tagit bort nuvarande tvärstag samt limmat på längsgående glaslister på både front och bakruta. Ovanpå dessa kan man sedan limma tvärstag.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          jag tror att han som jag köpte det av oxå märkte att rutorna bågnade och limmade dit en glasskiva raktöver, i panik?, utan att tömma ner karet. M.a.o så gjorde han att akvariet "fastnade" i ett bågnat läge.
                          vad tänkte han på...usch spännt läge aldrig bra det kan ju gå sönder även om akvariet är tomt då...det här ger mig kalla kårar

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Det finns längsgående lister, det har alltid funnits, sen har ju den här liraren limmat på ett tvärstag tvärsöver, och det var ju rätt tänkt. men han borde tömt det först. Saken är den att jag har kört det i min bil i 50 mil i bågnat tillstånd, utan vatten förståss, och om det vore så att akvariet var "spännt och ansträngt" som en själv, så hade det nog spruckit redan då.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Jo,det e ett 2 m alukar.

                              Fresten;känns ett hemmabyggt kar 180x75x75 (900l) i endast 1cm glas tryggt??
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...