Fiskmediciner i Dk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Fiskmediciner i Dk

    Häpp, fick detta mail från Martin på Cichlidecenteret:

    "Så er der lidt kedelig nyt herfra,vi har fået følgende at vide fra en af vores leverandør.

    Medicin til akvarie- og havedamsfisk
    Modsat de fleste andre EU lande, har Danmark valgt at lægge alt medicin til dyr ind under lægemiddelloven, altså også medicin til prydfisk. Det har den betydning, at mediciner til fisk ikke kan sælges lovligt,medmindre at det er godkendt af Lægemiddelstyrelsen. Så vidt det vides findes der pt. ingen godkendte mediciner til akvarie og havedamsfisk på markedet.

    Det betyder kort sagt,at der ikke forefindes medicin til salg i vores forretning,indtil der er kommet en afklaring på situationen,vi har fjernet det fra vores webshops og i forretningen og kan desværre pga.ovenstående ikke leverer produkterne hvis uhelder er ude,dette beklager vi rigtig meget,men vi kan intet stille op."

    Återstår just nu karantänakvarium, temp, pH, salt och UV för att bekämpa sjukdomar hos akvariefisk i Dk. Det lär väl godkännas några preparat framöver, men hur lång tid det tar är ju svårt att säga.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Hörde detta med sitiationen är liknande i england Där ligger man dock före o har tilllåtet en del preparat. Även i tyskland blir det fler o fler restirktioner så förändringar är nog att vänta även här.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag tycker den utvecklingen i stort är bra, mer kontroll och transparens bland dessa preparat, jag trodde redan att det var under kontroll av läkemedelsverket.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Nej i sverige ligger det ff utanför läkemedlesverket, men det finns krafter som vill ändra på det o då blir det samma visa här.
        det samma gäller även kemikalier där SVA fått uppdrag o använda kartlägga vilka kemikalier som används i branchen.
        EU s nya kemikalielagstiftning har också blivit betydligt tuffare innan låg det mesta ansvaret på tillverkaren Nu ligger det på tillverkaren, försäljaren samt användaren.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          En gammal legend är ju att fiskar slutat föröka sig i vattendrag där människan spolar ut avloppsvatten som innnehåller mycket urin från kvinnor som tar p-piller. Nu slår alltså "imperiet" tillbaka. Det blir kanske svårare att spola ner vatten som innehåller fiskmediciner i toaletten.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            En gammal legend är ju att fiskar slutat föröka sig i vattendrag där människan spolar ut avloppsvatten som innnehåller mycket urin från kvinnor som tar p-piller. Nu slår alltså "imperiet" tillbaka. Det blir kanske svårare att spola ner vatten som innehåller fiskmediciner i toaletten.
            Legend? Vad menar du med det? Att de "slutar" är att ta i men syntetiska hormoner och hormonliknande ämnen men även "naturliga" hormoner (ex. mjölkade kor) påverkar fisk. Främst är det hanar som blir feminiserade. Surfade snabbt reda på den här artikeln http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...485.1/abstract
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Finns en hel del o läsa o visst på verkar det.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                För att återgå till ämnet så håller jag med DaRe om att en skärpning av reglerna inte enbart är dåligt. Som det är nu säljs verligen allt möjligt som akvariemedicin med mycket oklart innehåll och ännu oklarare effekt på såväl sjukdomar som miljö.

                Jag har persomligen mycket dåligt track record från att bota fisk med medicin. Jag vet inte hur det är med er men jag tycker generellt att det verkar göra mer skada än nytta. Jag vet att det säljs mycket medicin till desperata nybörjare som ännu mindre än jag som hållit på i mer än 15 år kan gissa vad det är för fel på fisken. Hur ska de då kunna få rätt medicin? Om det nu blir rätt medicin, har den då någon effekt över huvud taget? Vad innehåller egentligen de direktimporterade kinesiska medicinerna? Hur bra är det för hälsa och miljö?

                Jag ser det som (ytterligare) ett problem för branchen om lagstiftningen för fiskmedicin styrs upp då de förlorar en inkomstkälla. För mig som akvarist ser jag det som ett mindre problem. Vad tycker ni? Använder ni ofta medicin och har ni i såna fall framgång med medicineringen?

                Mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av olof
                  För att återgå till ämnet så håller jag med DaRe om att en skärpning av reglerna inte enbart är dåligt. Som det är nu säljs verligen allt möjligt som akvariemedicin med mycket oklart innehåll och ännu oklarare effekt på såväl sjukdomar som miljö.

                  Jag har persomligen mycket dåligt track record från att bota fisk med medicin. Jag vet inte hur det är med er men jag tycker generellt att det verkar göra mer skada än nytta. Jag vet att det säljs mycket medicin till desperata nybörjare som ännu mindre än jag som hållit på i mer än 15 år kan gissa vad det är för fel på fisken. Hur ska de då kunna få rätt medicin? Om det nu blir rätt medicin, har den då någon effekt över huvud taget? Vad innehåller egentligen de direktimporterade kinesiska medicinerna? Hur bra är det för hälsa och miljö?

                  Jag ser det som (ytterligare) ett problem för branchen om lagstiftningen för fiskmedicin styrs upp då de förlorar en inkomstkälla. För mig som akvarist ser jag det som ett mindre problem. Vad tycker ni? Använder ni ofta medicin och har ni i såna fall framgång med medicineringen?

                  Mvh

                  Olof
                  Ja under 35 år så har jag väl medicinerat 6 ggr varav 3 ggr mot vita prick med protozin med väldigt bra resultat, de övriga gångerna med oklara symtom och oklart resultat..., så protozin vill jag då ha kvar utifall att.....

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av olof
                    För att återgå till ämnet så håller jag med DaRe om att en skärpning av reglerna inte enbart är dåligt. Som det är nu säljs verligen allt möjligt som akvariemedicin med mycket oklart innehåll och ännu oklarare effekt på såväl sjukdomar som miljö.

                    Jag har persomligen mycket dåligt track record från att bota fisk med medicin. Jag vet inte hur det är med er men jag tycker generellt att det verkar göra mer skada än nytta. Jag vet att det säljs mycket medicin till desperata nybörjare som ännu mindre än jag som hållit på i mer än 15 år kan gissa vad det är för fel på fisken. Hur ska de då kunna få rätt medicin? Om det nu blir rätt medicin, har den då någon effekt över huvud taget? Vad innehåller egentligen de direktimporterade kinesiska medicinerna? Hur bra är det för hälsa och miljö?

                    Jag ser det som (ytterligare) ett problem för branchen om lagstiftningen för fiskmedicin styrs upp då de förlorar en inkomstkälla. För mig som akvarist ser jag det som ett mindre problem. Vad tycker ni? Använder ni ofta medicin och har ni i såna fall framgång med medicineringen?

                    Mvh

                    Olof
                    Jag håller inte med din beskrivning att fiskmedicin är främst är till för branschen och inte för fiskarna/akvaristen. Jag håller definitivt inte med om att mediciner är verkningslösa.

                    Vita prick anser jag vara djurplågeri att inte medicinera mot. Medicin i vätskeformat är mycket effektiv. Jag använde "tepåsar" en gång och det gick uselt, men det kan ha berott på att det var kallvattenfisk. Vita prick är helt enkelt något man får ibland och får man det ska man medicinera.

                    Jag har medicinerat mot Gyrodactylus med gott resultat också. Det finns andra maskar som man kan få som man ska medicinera mot (eller avliva fisken).

                    Olika slags "svamp" och fenröta får man ofta pga. dålig skötsel och det försvinner om man byter vatten och har i salt. Har man klantat till det ordentligt så att vattenbyte och salt inte är tillräckligt så hjälper i princip all medicin mot detta (metylenblått hjälper alltså).

                    En gång har jag fått en fenröta som spreds epidemiskt och alla fiskar hade dött om jag inte medicinerade. Den gången krävdes det en kombination mot bakterier och svamp. Vattenbyten och salt var verkningslöst.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag håller inte med din beskrivning att fiskmedicin är främst är till för branschen och inte för fiskarna/akvaristen. Jag håller definitivt inte med om att mediciner är verkningslösa.
                      Har du nånsin haft någon fiskmedicin mot någonting annat än yttre parasiter som haft effekt?

                      För det har inte jag. Alla övriga sjukdomar jag lyckats bota hos mina fiskar har jag botat med medicin avsedd för människa eller andra husdjur än fisk.
                      Olika slags "svamp" och fenröta får man ofta pga. dålig skötsel och det försvinner om man byter vatten och har i salt. Har man klantat till det ordentligt så att vattenbyte och salt inte är tillräckligt så hjälper i princip all medicin mot detta (metylenblått hjälper alltså).
                      Mitt intryck är att "svamp" och fenröta i akvarium nästan alltid är bakterieinfektion, antagligen columnaris (flavobakterier). Saprolegnia och liknande svampar förefaller däremot vara ovanliga utom i mycket hårt belastade kar. Min erfarenhet är att peroxid och metylenblått inte har någon effekt på de här bakterieinfektionerna (fast jag har inte försökt badda direkt på infektionen), och detsamma gäller akriflavin (General Tonic) och nifurpirinol (Aquafuran).

                      Eftersom columnaris numera är en så vanlig sjukdom och det verkar saknas lätt-tillgänglig medicin som biter så försöker jag sedan något år hålla koll på trådar om fenröta/munröta på zoopet, och frågar om medicinen de använde lyckades bota sjukdomen. Hitintills har ingen rapporterat framgång.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        Har du nånsin haft någon fiskmedicin mot någonting annat än yttre parasiter som haft effekt?
                        Jag använde Fishtamin i kombination med Octozin mot Hål-i-huvudet vilket var extremt effektivt. Man såg nästan hur näshålorna och läppen växte ihop. Fast jag kan ju inte säga om det var vitaminerna, medicinen eller kombinationen som var orsaken. Vid ett senare tillfälle på en annan art var det helt verkningslöst.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Jag använde Fishtamin i kombination med Octozin mot Hål-i-huvudet vilket var extremt effektivt.
                          Hos mig försvann hål-i-huvudet när jag gav askorbinsyra från ICA, jag misstänker att den inte har någonting med tarmparasiten Hexamita att göra utan är en bristsjukdom, ciklidmotsvarigheten till skörbjugg. Har dock bara sett h-i-h en gång, och har inte lyckats få folk som har fisk med h-i-h att berika fodret med c-vitamin, så jag vet inte om det var ett sammanträffande.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Legend? Vad menar du med det?
                            Vad jag menar är att jag har en diffus minnnesbild av att jag skulle ha hört nåt sånt nån gång, men inte har något belägg för det. Då är det ju inte läge att påstå någonting tvärsäkert, eller hur.
                            Tack för att du bidrog med fakta.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Har du nånsin haft någon fiskmedicin mot någonting annat än yttre parasiter som haft effekt?
                              Har använt Flagyl (metronidazole) i både foder och i vattnet med mycket goda resultat när jag haft problem med magarna hos fiskar. Främst diskus.
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...