Jordätartråden 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Jordätartråden 2011

    Jordätartråden!

    --------------------------------------------------------------------------------

    Hej och välkommen till fortsättningen på denna tråd om våra underbara sydamerikanska jordätare!
    Första delen av tråden finner ni på: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61771

    Startar denna tråden för att försöka få fler folk att intressera sig av alla schyssta jordätare som finns!
    Tänkte att här kan vi posta bilder på jordätare, ställa frågor & lura ner mer folk i jordätarträsket

    Så varför skall man ha jordätare då?

    - Enligt mig är nästan alla jordätare otroligt intressanta fiskar. För att inte tala om utseendet.
    Dom flesta är väldigt snälla och du kan hålla dom ihop med mkt små fiskar. T.e.x Corydoras, tetror, malar.
    I ett av mina kar håller jag fiskar från 3cm till 22cm utan några som helst problem.
    Detta medför att det alltid finns ngt att titta på någonstans i karet, både stort som smått.



    Tänkte även köra en liten FAQ (kommentera gärna om ngt saknas eller är fel!)

    Vad krävs för att hålla jordätare?

    - Ett akvarium med bra filtrering fast inte för mkt cirkulation, gärna flytväxter eller dämpad belysning.
    Akvariet bör vara minst 100L för dom minsta jordätarna, men gärna 375L och större!
    Filtrera gärna med lite torv för att få ner Ph lite grann.
    Vissa arter vill ha surare vatten än andra.



    Hur skall det se ut för att jordätare skall trivas?

    - Fin sand är viktigt då dom silar fram sin föda genom gälarna, vissa arter är munruvare sväljer ofta äggen om sanden är för vass.
    Mkt gömställen i form av rötter & stenar, men även öppen bottenyta där dom kan gå och "sila".
    I regel äter dom inte växter så bara växterna är rotade ordentligt så är det inga problem.
    Alternativt binda fast dom på en rot / sten.



    Är det svårt att hålla dessa fiskar?

    - Enligt mig: Nej! Det är inte svårare än att hålla någon anna fisk.
    Så länge man sköter vattenbyten och har rejält med filter så stöter man sällan på problem.
    Sen finns det arter som är svårare än andra, Satanoperca Släktet är väl i regel lite knepigare än tex Geophagus släktet.



    Vad skall jag mata med då?

    -En varierad kost är det bästa.
    Jag matar med flingor, pellets, mygglarver & räkmix.
    En alltför enformig kost kan resultera i den tråkiga sjukdomen Hål i huvudet sjukan som kan vara mkt svårbotad.
    Speciellt känsliga är större fiskar.



    Hur många skall jag ha då?

    - Gärna en grupp på minst 4 individer.
    Jordätare bråkar en hel del inom gruppen därför måste man hålla en grupp för att inte aggressionerna skall bli för koncentrerade.



    Mina jordätare leker inte!

    - Hur gamla är dina fiskar?
    Många jordätare blir inte könsmogna förrens efter 1,5-2år.
    Hur är dina vattenvärden? Ta reda på vad fisken vill ha och försök återskapa dessa vattenvärden.
    Verkar dom stressade? Kanske har du antingen för lite, eller för mkt fisk i karet?
    Har du tillräkligt med leksubstrat i karet? Små rotdelar, löv, släta stenar & rötter.


    Detta var allt för idag, kommer fylla på allt eftersom. Kommentera gärna och ge synpunkter! Och framförallt upp med lite goa bilder på era Jordisar!!
    Senast redigerad av KuRtaN; 26 februari 2011, 15:47.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Då kör vi väl vidare då =)
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • SuperAquaMan
      Användare
      • september 2010
      • 56

      #3
      Då kan jag passa på att presentera mig i den nya tråden efter att ha suttit och läst igen hela den gamla.

      Fredrick Johansson heter jag och bor i Gamlestan i Göteborg. Jag har köpt loss Micke720 här på forumets Geophagus. Han kallade dom Altifrons då dom var köpta som det men jag skulle bestämt säga Proximus. Så nu har jag 2 VF lekpar + en hona och 14 st F1 på 7-11 cm som går i min 1100L burk tillsammans med en del VF diskusar och VF malar bla. Får lägga upp lite bilder längre fram i tråden...
      Senast redigerad av SuperAquaMan; 27 februari 2011, 05:06.

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Ursprungligen postat av SuperAquaMan
        Då kan jag passa på att presentera mig i den nya tråden efter att ha suttit och läst igen hela den gamla.

        Fredrick Johansson heter jag och bor i Gamlestan i Göteborg. Jag har köpt loss Micke720 här på forumets Geophagus. Han kallade dom Altifrons då dom var köpta som det men jag skulle bestämt säga Proximus. Så nu har jag 2 VF lekpar + en hona och 14 st F1 på 7-11 cm som går i min 1100L burk tillsammans med en del VF diskusar och VF malar bla. Får lägga upp lite bilder längre fram i tråden...
        Låter som ett mkt trevligt kar =) Bilder hade ju inte suttigt fel
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          Användare
          • september 2010
          • 56

          #5
          Jag kan lägga upp lite bilder ikväll när jag kommer hem från jobbet runt 23:30.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Har du köpt Mickes Geosar så har du fått riktigt stora och fina firrar, varför är du inne på att de är proximus?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • SuperAquaMan
              Användare
              • september 2010
              • 56

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Har du köpt Mickes Geosar så har du fått riktigt stora och fina firrar, varför är du inne på att de är proximus?

              Ja dom är änna riktiga bjättar och jag har inte sett så långa fenstrålar på någon annan fisk innan. Varför jag säger att det är G. Proximus är pga den större fläcken på dom jag har. Den är nog 2 cm stor på dom största och enligt artregistrerna så skall G. Altifrons ha bara 2-3 svarta fjäll. Sen på dom bilderna jag har sett runt om på olika forum så har G. Altifrons mer som en heltäckande blågrön kropp medans G. Proximus har som mer längsgående ränder av blått och grönt. Sedan dom bilder jag sett på artregistrerna på Proximus stämmer exakt överäns med dom röd/vit aktiga skiftningarna som är i stjärtfenan. Detta är det ingen som har skrivit något om så är ju inga fakta men det är något jag har noterat. Någon här kanske kan säga mer exakt vilken art det är när bilderna kommer senare.
              Senast redigerad av SuperAquaMan; 01 mars 2011, 08:20.

              Kommentar

              • SuperAquaMan
                Användare
                • september 2010
                • 56

                #8
                Här kommer en video jag tog på karet inatt efter jobbet. Det är lite överbefolkat nu men diskusarna kommer få en egen burk. En del fisk är mager pga en del behandlingar jag fått göra och hållt nere med maten. ha överseende med mitt flackande med kameran



                och lite bilder, någon kanske kan rätta mig om det är Proximus?

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Jag har påpekat detta en gång innan när micke ägde firrarna att jag inte heller trodde det var altifrons, men det är som du säger de är väldigt lika proximus, men inte helt olika abalios heller. Grymt snygga iaf!
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Glömde skriva att karet var riktigt riktigt snyggt också. xD
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 334

                      #11
                      Kan bara hålla med! Riktigt snygga firrar "Superaquaman".
                      Får man föreslå att vi Göteborgare med omnejd(verkar ju finnas en hög) som är intresserade av jordätare ordnar en träff någon helg?? Någon som är intresserad?
                      Kan vi köra det i denna tråden Mathias? Eller skall jag skapa en annan?
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • Thommy
                        Användare
                        • februari 2011
                        • 84

                        #12
                        det här med jordätare verkar kul.jag tänker göra om i ett av mina 375 kar.är det tillräkligt stort kar och i så fall hur många fiskar rekomderas.

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #13
                          Farsan: Kör på i denna tråden då alla som är intresserade kikar här ändå.

                          Thommy: Det är tillräkligt stort men du får vara ganska sparsam med inredningen och se till att du får ganska mkt fri bottenyta. Sen skulle jag satsat på 6st av en inte allt för stor art, kanske orange head?
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • Thommy
                            Användare
                            • februari 2011
                            • 84

                            #14
                            ok,ja dom e ju klart vackra fiskar,vilken storlek på sanden och räcker det med rötter å lite platta stenar i,eller ska jag bygga lite gömställen,tänkte mig lite växter med.brukar bli snyggare.

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #15
                              Så finkornigt som möjligt. Typ blästersand.
                              Gömställen kan vara bra att ha ja.
                              Skall du ha växter rekommenderar jag att fästa dom på rötter då firrarna brukar råka dra upp växter eftersom mat samlas runt rötterna.
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...