Poeciliaweekend i maj 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Poeciliaweekend i maj 2011

    Vi börjar redan nu att informera om den största levandefödarträff som någonsin har ägt rum i Sverige kommer att arrangeras i maj nästa år nära Varberg.
    Alltefterhand som priserna blir klara och programmet färdigställs kommer vi att uppdatera här på ciklid.se

    Internationell Poeciliaweekend
    Arrangör: Poecilia Scandinavia
    Plats: Björkängs vandrarhem, Ledsgård 4, 432 76 Tvååker (nära Varberg), Sverige
    Program: IV internationella ungfödarweekenden med internationella föredragshållare samt Skandinaviens största auktion på levandefödare.
    Bland föredragshållarna kan t.ex. nämnas den mexikanske biologen Omar Dominguez som kommer att hålla 2 föredrag.
    Ytterligare information om detta evenemang kommer alltefterhand att presenteras på www.ciklid.se, www.zoopet.com och på Poecilia Scandinavias hemsida www.poecilia.org
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 april 2010, 20:06.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Detta ska åtminstone jag försöka gå på särskilt då jag är intresserad av naturformer och Poecilia Scandinavia är "For folk, der holder og holder af ungefødende akvariefisk i naturform". Jag recenserade boken "Fishes of Mexico" för ett tag sedan och det som blir så tydligt är att att poecilialand är ciklidland.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hej

      Detta ska åtminstone jag försöka gå på särskilt då jag är intresserad av naturformer och Poecilia Scandinavia är "For folk, der holder og holder af ungefødende akvariefisk i naturform". Jag recenserade boken "Fishes of Mexico" för ett tag sedan och det som blir så tydligt är att att poecilialand är ciklidland.
      Ja det är otroligt så många vackra naturformer av levande/ungfödare som det finns egentligen - många av dessa kommer också att säljas på auktionen.
      Poeciliaweekenden brukar också dra besökare från andra länder och brukar alltid även komma deltagare från länder som England, Holland och Tyskland. Just för att träffen är så intrenationell så hålls alla föredrag på engelska.

      Vi räkna också med att hålla priser lågt - ett weekendpaket med 2 övernattningar, 2 middagar, 1 lunch och 2 frukostar och entré kommer att kosta ca. 1.000 kr.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 april 2010, 11:43.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Låter helt klart intressant. Kanske man äntligen kan få tag på lite roliga viltformer på svärdbärare...

        /Jocke

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Låter helt klart intressant. Kanske man äntligen kan få tag på lite roliga viltformer på svärdbärare...

          /Jocke
          Din plånbok kommer att bli tom och dina akvarier fulla

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Din plånbok kommer att bli tom och dina akvarier fulla
            Hum, kan man som "nybörjare" på vildformer få lite tips på vilka som helt enkelt är snyggast ??? ( och som troligen kan finnas på auktionen).

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Tipset är att införskaffa den förträffliga boken "Svärdbärare och platy" (finns ofta på bibliotek) och sedan jämföra med http://www.poecilia.org/artsliste/aabenliste.asp

              Problemet är just det att odlingsformerna är så vanliga att man nästan aldrig ser naturformerna. På nätet är det också hopplöst att hitta bilder. Man kan få FishBase att lista alla bilder på Poeciliidae http://www.fishbase.de/Photos/Family...fm?famcode=216

              Montesumasvärdbäraren är det inget fel på ser man då http://filaman.uni-kiel.de/Photos/Pi...5&what=species

              Det här kan vara en naturform. Så såg de ut i Palenque när jag var där http://www.fishbase.de/Photos/Family...79&famcode=216
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Tipset är att införskaffa den förträffliga boken "Svärdbärare och platy" (finns ofta på bibliotek)[/url]
                Ja den boken har funnits i min bokhylla så länge jag minns. 10-20 år....,
                Och läses forfarande lite då och då. Varje gång jag läser den så kommer tanken.... några av dessa borde man ha men sen kommer realisten och man undrar över vilka som finns i hobbyn, gissar att några är populärare än andra och har en större spridning. antagligen de som är både vackra och lättodlade.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Din plånbok kommer att bli tom och dina akvarier fulla
                  Haha, låter som en lyckad helg med andra ord Jag ska definitivt undersöka om jag kan ta mig dit nästa år.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Hum, kan man som "nybörjare" på vildformer få lite tips på vilka som helt enkelt är snyggast ??? ( och som troligen kan finnas på auktionen).
                    Det kommer att finnas väldigt mycket intressant på auktionen och de utländska deltagarna kommer ofta med arter som aldrig har förekommit i Sverige så det finns alla möjligheter att göra fynd.

                    Dock så rekommenderar jag dig att läsa på i förväg (jag kommer framöver att komma med tips på lämpliga böcker att inhandla) och gärna ta med en "fiskbibel" eftersom
                    1/ fiskarna i påsarna är ju outfärgade och yngel så man vet inte hur de kommer att bli
                    2/ det är inte tillåtet att i förväg vrida och vända på påsarna eftersom detta inte är så lämpligt ur djurskyddssynpunkt

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det kommer att finnas väldigt mycket intressant på auktionen och de utländska deltagarna kommer ofta med arter som aldrig har förekommit i Sverige så det finns alla möjligheter att göra fynd.

                      Dock så rekommenderar jag dig att läsa på i förväg (jag kommer framöver att komma med tips på lämpliga böcker att inhandla) och gärna ta med en "fiskbibel" eftersom
                      1/ fiskarna i påsarna är ju outfärgade och yngel så man vet inte hur de kommer att bli
                      2/ det är inte tillåtet att i förväg vrida och vända på påsarna eftersom detta inte är så lämpligt ur djurskyddssynpunkt
                      Ser fram emot litteraturtipsen. Ska kolla upp den bok Ola nämner.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #12
                        Här finns bilder på de flesta Xiphophorus-arter åtminstone:

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Mm, det låter som en grej för mig också. Intressant!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Vore ändå kul att få veta vilka vildformer som de flesta som sysslar med sådana har. Jämför med tex malawi där sjön har massor av arter men
                            det är ju bara 5-10 arter som totalt dominerar i antal om vi skulle räkna alla malawi som hålls i akvarium. Jag gissar att det finns några arter/färgvarianter
                            som fått en större spridning och det vore kul att få veta vilka som toppar hos
                            poecilianördarna.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Håkan, varför är du alltid intresserad av vad som "toppar"? Det jag vill veta är bredden. Jag går ofta på killiutställning och det är bredden samt förekomsten av fiskar jag inte ens visste fanns som är intressant. Vill jag veta vad som "toppar" går jag in i min lokala stormarknadsakvarieaffär. Jag är inte kritisk eller sarkastisk utan undrar bara på vilket sätt detta är intressant. Jag förstår att det är intressant för någon som ska odla fisk eller ta in fisk i en affär, men dessa firrar är kommersiellt stendöda och finns nästan aldrig i en affär.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...