Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Ursprungligen postat av Beast
    Njae tror nog vargen fanns före dig Men jag skiter faktiskt i om vargen som vi har idag har ryskt ursprung eller inte, poängen är ju just att vi har utrotat den!! Och det är det jag menar, vad får dig att tycka att du har mera rätt att leva en vargen? Vargen lär inte vara ute efter att utrota dig, bara leva! Jag menar bara att kan man inte leva sida vid sida med vargen, som vi vet kan ta en hund eller liknande utan att bli förvånade, o förstå hur vargen funkar, då kanske man ska välja annat boende/leverne... För jag anser inte att bara för att vi bestämmer oss för att bo någonstans, så ska det inte bli på bekostnad av någon annan art, då har man gjort sig själv och resten av Sverige i det här fallet en jäkla otjännst, för vad kommer nästa gång, och det kommer att komma en nästa gång, det har ju historien visat oss, när är det bra, vilka ska få finnas enligt oss? o vilka ska försvinna? Skrämmande!
    Bara för att vi bor här så ska dom mårdhundar som kommer in från Ryssland skjutas utan pardon, den har inte funnits här förr visst men den passerar våran landsgräns för egen tass.

    Varför försvarar ingen det vackra djuret?
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Ganska oförskämt sagt

      klanka ner på våran ordförande som verkligen inte försöker att trycka ner folk

      vet hut o lär dig vett o etikett
      Får väl be om förlåtelse då...Men hur menar du? Du menar att jägare inte räknas till gruppen folk Eller?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        Ursprungligen postat av tege
        Bara för att vi bor här så ska dom mårdhundar som kommer in från Ryssland skjutas utan pardon, den har inte funnits här förr visst men den passerar våran landsgräns för egen tass.

        Varför försvarar ingen det vackra djuret?
        Har det brunnit för dig
        säg bara förlåt
        vi går vidare
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • zenon
          Användare
          • september 2009
          • 168

          Ursprungligen postat av tege
          Bara för att vi bor här så ska dom mårdhundar som kommer in från Ryssland skjutas utan pardon, den har inte funnits här förr visst men den passerar våran landsgräns för egen tass.

          Varför försvarar ingen det vackra djuret?
          Du har tydligen inte läst din läxa, någonsin hört talas om rabies?

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            Ursprungligen postat av zenon
            Du har tydligen inte läst din läxa, någonsin hört talas om rabies?
            Jorå både rabies och bandmask som kan förstöra bärskogarna. Tog upp det som dumt exempel på hur vi beter oss när vi vill bo någonstans.

            Om du läser även inlägget som jag svarade på så kanske du förstår vad jag menade. Enligt honom så ska vi inte skjuta mårdhunden utan flytta om vi inte vill bli smittade.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Har det brunnit för dig
              säg bara förlåt
              vi går vidare
              Vart ska vi gå? Skansen o kolla om dom har mårdhundar o varg?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Ravenskog
                Användare
                • mars 2007
                • 311

                Ursprungligen postat av Beast
                Njae tror nog vargen fanns före dig Men jag skiter faktiskt i om vargen som vi har idag har ryskt ursprung eller inte, poängen är ju just att vi har utrotat den!! Och det är det jag menar, vad får dig att tycka att du har mera rätt att leva en vargen? Vargen lär inte vara ute efter att utrota dig, bara leva! Jag menar bara att kan man inte leva sida vid sida med vargen, som vi vet kan ta en hund eller liknande utan att bli förvånade, o förstå hur vargen funkar, då kanske man ska välja annat boende/leverne... För jag anser inte att bara för att vi bestämmer oss för att bo någonstans, så ska det inte bli på bekostnad av någon annan art, då har man gjort sig själv och resten av Sverige i det här fallet en jäkla otjännst, för vad kommer nästa gång, och det kommer att komma en nästa gång, det har ju historien visat oss, när är det bra, vilka ska få finnas enligt oss? o vilka ska försvinna? Skrämmande!
                Du tror.... Jag vet

                Så du menar att folk som lever i naturen, och har får, kor, hästar och hundar, ska flytta på sig? Ska de göra sig av med sina djur och flytta till stan i lägenhet, sitta å blänga ut genom ett fönster?
                Tror inte det... Människor ska väl ha rätten att bo var de vill, kommer vargen och förstör, skjuter vi den

                Vargförespråkarna har inget bra och hållbart argument för varför vi ska ha varg!! De tycker bara att den är fin att se på
                Jägarna har ersatt vargens roll

                De flesta jägarna vill inte jaga varg, alltså en jaktbar stam. Utan de vill bara få bort den...

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av snarten
                  Vargförespråkarna har inget bra och hållbart argument för varför vi ska ha varg!! De tycker bara att den är fin att se på
                  Jägarna har ersatt vargens roll

                  De flesta jägarna vill inte jaga varg, alltså en jaktbar stam. Utan de vill bara få bort den...
                  Vargförspråkarna påpekar bara det självklara i att vargen har rätt att existera i den svenska faunan, precis som den gjorde tills jägarna utrotade den. Om jägarna fick bestämma skulle väl alla rovdjur utom jägaren själv utrotas eftersom de konkurrerar om viltet?
                  Nu ses vargen som ett extra stort hot för jägarna när den kommit tillbaka och tar sin del av viltet, den som jägarna tagit i anspråk efter de utrotat vargen. Inte konstigt att de vill få bort den.

                  Det finns väl bara två grupper i samhället som vill få bort vargen, jägare och djurhållare? Båda dessa grupper får lära sig att samexistera med vargen och andra rovdjur. Vi kan inte utrota dem bara för att vi anser dom är obekväma.

                  Djur som inte är naturliga i faunan är en helt annan sak eftersom dom kan rubba den ekologiska balansen. Signalkräftan är ett bra exempel, mårdhunden ett annat.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • DIRAVI
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 46

                    Varför går det inte att hålla en sån här debatt sansad?

                    Som jag förstått det så vill en klar majoritet av jägarna ha varg, dessutom en livskraftig vargstam.

                    En förutsättning för en livskraftig vargstam, enligt mig, är att vi får genetisk variation.

                    Att då importera 20-25 vargar utifrån, som är en del av den nuvarande förvaltningsplanen, anser jag vara ett stort steg på vägen mot genetisk variation.

                    Som jag ser det är reglerad jakt en förutsättning för att få acceptans för inplantering hos de som lever med vargarna.


                    Själv skulle jag vilja ha varg över hela landet, men det tycks vara en politisk omöjlighet just nu.

                    Kommentar

                    • zenon
                      Användare
                      • september 2009
                      • 168

                      Det är endast för renägarna som vargen är ett problem. Och jakt är bara en fritidssyssla så vad är egentligen problemet med en livskraftig vargstam?

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Vargförspråkarna påpekar bara det självklara i att vargen har rätt att existera i den svenska faunan, precis som den gjorde tills jägarna utrotade den. Om jägarna fick bestämma skulle väl alla rovdjur utom jägaren själv utrotas eftersom de konkurrerar om viltet?
                        Nu ses vargen som ett extra stort hot för jägarna när den kommit tillbaka och tar sin del av viltet, den som jägarna tagit i anspråk efter de utrotat vargen. Inte konstigt att de vill få bort den.

                        Det finns väl bara två grupper i samhället som vill få bort vargen, jägare och djurhållare? Båda dessa grupper får lära sig att samexistera med vargen och andra rovdjur. Vi kan inte utrota dem bara för att vi anser dom är obekväma.

                        Djur som inte är naturliga i faunan är en helt annan sak eftersom dom kan rubba den ekologiska balansen. Signalkräftan är ett bra exempel, mårdhunden ett annat.
                        Varför tror du alla jägare tänker likadant, hets mot folkgrupp???

                        Vem bestämmer vad som hör till våran naturliga fauna? Det ska vara biologisk mångfald så länge det inte drabbar fler än jägarna? Den förbannade mårdhunden har ryssarna lekt med, men det promenerar faktiskt in i vårat land helt på egen hand, varför ska den då inte få leva här???? jo den för med sig oönskade effekter i naturen. Precis som många jägare tycker vargen gör.

                        Som i det mesta slutar det med att starkast vinner, troligen jägaren även den här gången. Eller jägaren har redan vunnit eftersom jakten är avslutad.
                        Vi kommer att ha vildsvin i hela landet. Mårdhundsfällor i varje stenhög. Vargarna förpassas till Norge där dom avlivas.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • zenon
                          Användare
                          • september 2009
                          • 168

                          Intressant debatt om stundande lodjursjakt.



                          Beskattning är ett återkommande ord. De måste ha missat sagan om den där Robin Hood...

                          Kommentar

                          • dalinad
                            Användare
                            • oktober 2008
                            • 63

                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Har det brunnit för dig
                            säg bara förlåt
                            vi går vidare
                            Det var nog den mognaste kommentaren i denna debatt. Inte
                            4451 l

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Ursprungligen postat av tege
                              Varför tror du alla jägare tänker likadant, hets mot folkgrupp???
                              Jag påstod inte att alla jägare var mot varg, utan att de som inte gillar varg finns i grupperna jägare och djurhållare.

                              Ursprungligen postat av tege
                              Vem bestämmer vad som hör till våran naturliga fauna?
                              Ingen bestämmer det, de djur som är en naturlig del av vår fauna ska skyddas. Att föra in nya arter vållar ofta problem.


                              Ursprungligen postat av tege
                              Som i det mesta slutar det med att starkast vinner, troligen jägaren även den här gången. Eller jägaren har redan vunnit eftersom jakten är avslutad.
                              Jägarna vann första ronden eftersom licensjakten genomfördes. Vi får se vem som vinner andra ronden. En förutsättning för jakten var att nya vargar ska planteras in. Förhoppningsvis lyckas inte jägarna lobba bort det beslutet också.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Ravenskog
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 311

                                Ursprungligen postat av Micke
                                Vargförspråkarna påpekar bara det självklara i att vargen har rätt att existera i den svenska faunan, precis som den gjorde tills jägarna utrotade den. Om jägarna fick bestämma skulle väl alla rovdjur utom jägaren själv utrotas eftersom de konkurrerar om viltet?
                                Nu ses vargen som ett extra stort hot för jägarna när den kommit tillbaka och tar sin del av viltet, den som jägarna tagit i anspråk efter de utrotat vargen. Inte konstigt att de vill få bort den.

                                Det finns väl bara två grupper i samhället som vill få bort vargen, jägare och djurhållare? Båda dessa grupper får lära sig att samexistera med vargen och andra rovdjur. Vi kan inte utrota dem bara för att vi anser dom är obekväma.

                                Djur som inte är naturliga i faunan är en helt annan sak eftersom dom kan rubba den ekologiska balansen. Signalkräftan är ett bra exempel, mårdhunden ett annat.
                                Det är ju konstigt att toleransen är hög mot björn och lo, trots att populationerna är mångfallt fler än vargstammen??? Björn dödar ju även nån jägare ibland, ändå är det ingen som skriker utrotning!!!!
                                Det är ju vi som bor i vargområden som ser och upplever problemet med varg, lokalt, i kärnan av ett vargrevir, är det vilttomt...= biologisk enfald!!

                                I skandinavien jagar älgjägarna med löshund, som ställer älgen, vilket är unikt i världen. Vad är mer värt att bevara? Ett gäng ryss-vargar, eller en jaktform som om den inte kunde användas, drabbar ett antal olika hundraser?

                                Jag byter hellre ut 200 vargar mot 200 björnar, 1000 lodjur och 100 000 vildsvin!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...