Jack Dempsey Ciklid "Blue"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skunx
    Användare
    • oktober 2009
    • 19

    Jack Dempsey Ciklid "Blue"

    Hej hej,
    Har två Jack Dempsey Ciklid (Blue) som går i ett litet kar.
    jag hade tänkt att flytta över dem till ett stort kar som bara står så de kan växa och bli stora (de är ca 5-7 cm nu) och jag skulle vilja ha er hjälp/synpunkter om indredning, föda, andra fiskar i samma kar,upplevelser och erfareheter med denna fisk. Så jag kan sköta dem bra och se till att de mår bra.

    mvh skunX
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    #2
    Ursprungligen postat av skunx
    Hej hej,
    Har två Jack Dempsey Ciklid (Blue) som går i ett litet kar.
    jag hade tänkt att flytta över dem till ett stort kar som bara står så de kan växa och bli stora (de är ca 5-7 cm nu) och jag skulle vilja ha er hjälp/synpunkter om indredning, föda, andra fiskar i samma kar,upplevelser och erfareheter med denna fisk. Så jag kan sköta dem bra och se till att de mår bra.

    mvh skunX
    Hej

    Jag har haft denna Ciklid ända sen i början på 70-talet.Dock ej den "blue"
    variant du anger.
    Har numera ett lekpar, hane ca.20 cm och hona ca.12.De leker mest hela
    tiden och går i ett 700 l som är 190 cm långt.Inredning består av rötter och
    väldigt stora stenblock av gråsten.Växter inga,funkar inte.De går ihop med
    ett mindre Jaguarpar och nån "ströfisk" av Salvini och Zebra.Jag har också
    en jättelik Gibbicept(mal) som håller rent effektivt(och förmodligen äter upp
    alla Dempseyyngel nattetid?).

    Paret är inte speciellt aggressiva utan kör undan de andra vid behov.Jag har
    under åren haft betydligt aggressivare fiskar i karen,typ Carpinte,Tetracanthus och inte minst den lilla Zebran som är vanlig och extremt tuff ibland.Salvinipar kanske du också skulle undvika.

    Vilken storlek på akvariet hade du tänkt till detta par?Svara gärna på detta
    kanske jag/vi kan ge dig bättre svar på din fråga.

    Lycka till

    Håkan

    Kommentar

    • skunx
      Användare
      • oktober 2009
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av Håknil
      Hej

      Jag har haft denna Ciklid ända sen i början på 70-talet.Dock ej den "blue"
      variant du anger.
      Har numera ett lekpar, hane ca.20 cm och hona ca.12.De leker mest hela
      tiden och går i ett 700 l som är 190 cm långt.Inredning består av rötter och
      väldigt stora stenblock av gråsten.Växter inga,funkar inte.De går ihop med
      ett mindre Jaguarpar och nån "ströfisk" av Salvini och Zebra.Jag har också
      en jättelik Gibbicept(mal) som håller rent effektivt(och förmodligen äter upp
      alla Dempseyyngel nattetid?).

      Paret är inte speciellt aggressiva utan kör undan de andra vid behov.Jag har
      under åren haft betydligt aggressivare fiskar i karen,typ Carpinte,Tetracanthus och inte minst den lilla Zebran som är vanlig och extremt tuff ibland.Salvinipar kanske du också skulle undvika.

      Vilken storlek på akvariet hade du tänkt till detta par?Svara gärna på detta
      kanske jag/vi kan ge dig bättre svar på din fråga.

      Lycka till

      Håkan

      Tack för svaret!
      Just nu går dom i ett 120 liters kar men skall komma till ett 310 liters kar om ett par månader var min tanke.
      Vad för sand/grus är bäst att ha?? undra om man kan ta in 2 till små, så man kanske får ett lekpar??

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av skunx
        Tack för svaret!
        Just nu går dom i ett 120 liters kar men skall komma till ett 310 liters kar om ett par månader var min tanke.
        Vad för sand/grus är bäst att ha?? undra om man kan ta in 2 till små, så man kanske får ett lekpar??
        Har för mig att man måste korsa fram den blå varianten. Alltså en vanligt färgad med blå gener ihop med en blå. Annars blir det inget.

        Kommentar

        • skunx
          Användare
          • oktober 2009
          • 19

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Har för mig att man måste korsa fram den blå varianten. Alltså en vanligt färgad med blå gener ihop med en blå. Annars blir det inget.
          Jo det stämmer, de Sa man iallafall när jag köpte dom. Men skulle
          Man kunna slänga I Ett par vanliga med de blå och ev få fram Ett par???

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av skunx
            Jo det stämmer, de Sa man iallafall när jag köpte dom. Men skulle
            Man kunna slänga I Ett par vanliga med de blå och ev få fram Ett par???
            Då kommer de sannolikt para sig med sin egen färg. Du måste nog sätta ihop en av varje, och sedan korsa ynglen med blå föräldrar för att få fram de blå.

            Kommentar

            • skunx
              Användare
              • oktober 2009
              • 19

              #7
              okej, får se hur jag skall göra. Ska välja bottenmatreial, några förslag??

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                Jag har minsann sett EBJD 1+1 med yngel på youtube så det måste ju nästan vara som så att det är en skröna ungefär som varenda EB Fjärilsciklid skulle vara hanar.

                Ska se om jag hittar YT-länken, var ju ett tag sen jag kollade på den.

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Ja fin film, men några blå JD yngel kunde då inte jag se.

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lutt
                      Jag har minsann sett EBJD 1+1 med yngel på youtube så det måste ju nästan vara som så att det är en skröna ungefär som varenda EB Fjärilsciklid skulle vara hanar.

                      Ska se om jag hittar YT-länken, var ju ett tag sen jag kollade på den.
                      Ingen skröna, klart EBJD kan få yngel MEN, om 2 EBJD får yngel så får dom inte många eller inga EB yngel alls, utan vanliga yngel, och ganska många missbildade..
                      Så här är gången hos dom som odlar dom:
                      Man tar en EBJD hane och korsar med en vanlig JD hona, deras avkomma kommer nästan uteslutande att bli vanliga JD, men skillnaden är att ynglen bär på den "blåa" genen..
                      Sen tar man en hona av den avkomman och korsar tillbaka med pappan, deras avkomma kommer bli så pass mycket som upp till 60% EBJD, och så fortsätter man
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • skunx
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 19

                        #12
                        min tanke var väl inte att yngel, händer det så händer det .
                        tar gärna fler tips på hur man bäst håller dem och får dem att må som bäst.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av Beast
                          Ingen skröna, klart EBJD kan få yngel MEN, om 2 EBJD får yngel så får dom inte många eller inga EB yngel alls, utan vanliga yngel, och ganska många missbildade..
                          Så här är gången hos dom som odlar dom:
                          Man tar en EBJD hane och korsar med en vanlig JD hona, deras avkomma kommer nästan uteslutande att bli vanliga JD, men skillnaden är att ynglen bär på den "blåa" genen..
                          Sen tar man en hona av den avkomman och korsar tillbaka med pappan, deras avkomma kommer bli så pass mycket som upp till 60% EBJD, och så fortsätter man
                          Oj det lät väldigt jobbigt och avancerat, att folk orkar för det tar ju lång tid då att få fram EBJD.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Oj det lät väldigt jobbigt och avancerat, att folk orkar för det tar ju lång tid då att få fram EBJD.
                            Kanske därför de har det priset som de har

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Kanske därför de har det priset som de har
                              Jo så är det nog men de har väl sjunkit rätt bra i pris nu va?
                              När de dök upp här i jönköping första gången så tror jag priset låg på 600-700kr. Nu kan man väl få tag i dom för runt 300kr.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...