Lite panik... akvariet läcker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Lite panik... akvariet läcker

    OK, då var man ganska nöjd över att fortfarande ha intresset på topp efter ett år... kändes som allt funkade bra och fiskarna verkar trivas.

    Idag ringde frun och sa att det droppade från botten av akvariet... panik... kunde inte åka hem eftersom jag skulle på ett viktigt möte. Frun gjorde en hjälteinsats och tömde ur hälften av vattnet och det slutade läcka. Ringde Kent i Nol som i princip garanterade mig att det inte fanns risk för totalhaveri... utan att det bara läckte från otäthet i silikonet.

    Nu står jag med ett halvfullt 720 med massa ciklider... och undrar vad skall man göra nu då?
    Senast redigerad av Peter_A_F; 17 februari 2009, 19:43. Anledning: Ny rubrik
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    OK, då var man ganska nöjd över att fortfarande ha intresset på topp efter ett år... kändes som allt funkade bra och fiskarna verkar trivas.

    Idag ringde frun och sa att det droppade från botten av akvariet... panik... kunde inte åka hem eftersom jag skulle på ett viktigt möte. Frun gjorde en hjälteinsats och tömde ur hälften av vattnet och det slutade läcka. Ringde Kent i Nol som i princip garanterade mig att det inte fanns risk för totalhaveri... utan att det bara läckte från otäthet i silikonet.

    Nu står jag med ett halvfullt 720 med massa ciklider... och undrar vad skall man göra nu då?
    Mindre skoj! det förstår jag att du tycker Risken för totalhaveri är dock precis som Kent sa nog ganska nära noll dock, så lite betänketid har du. Men ett halvfullt 720 kar vill man ju inte ha!

    För det första så måste ju du försöka ta reda på exakt vart det läcker - vilket inte alltid är det enklaste. Och definitivt inte med fisk och inredning i...kanske du får ta till det "gamla" knepet och härbärgera fiskarna i badkaret en kortare tid medan du letar reda på läckan, torkar torrt & rent, siliconar extra/siliconar om...väntar 24 timmar (härdning) fyller ett tätt kar och återflyttar fisken...

    Jag förstår om du blir trött för mindre, men som jag ser det så finns inga vägar ikring...bara lite alternativ hur man tar sig från A-B. Lycka till och ge inte upp nu!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Detta är ju ingen katastrof, utan en möjlighet!

      Det är ju ett ypperligt tillfälle att köpa ett till kar som huserar dina firrar medan du fixar det gamla.
      Tony Englund

      Kommentar

      • manstein

        #4
        Hej! Aldrig kul när något sådant inträffar. Vad man kan göra är helt enkelt att silikona under drift. Skulle det vara en läcka under aktuell vattenlinje så finns det ett silikon som fungerar och härdar under vatten.
        http://www.akvarielagunen.se/ sedan klickar du vidare till övrigt och silikon/lim/spray
        Det är dyrt men kan ju vara till stor nytta.
        Men som sagt är det kanske inte helt lätt att hitta källan till läckan.
        Stort Lycka till!!!

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • december 2005
          • 1295

          #5
          Nöd akvarium

          Tråkigt med bakslag när allt flyter på bra i hobbyn.

          Du kan kan klara dig provisoriskt med en stor plast tunna under rep tiden.


          Här kommer några bilder på mitt reservakvarium som brukar stå ute i trädgården.

          Denna tunna rymmer 200L, Djup 90cm, Diameter 57cm.

          Den har en mycket stabil konstruktion, även om man sågar upp ena sidan.

          Har köpt den på PLS produkter i Skövde. Har varit handtvål i denna. Många anv dessa tunnor som regnvattentunnor i trädgårdarna.


          Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Tack för support och hejarrop...

            Jag har tittat lite närmare och upptäckte att en tvättlapp (30x30 frotte) hängde över kanten och var helt dyblöt i det hörn som det läckt. Jag gissar och hoppas verkligen att den skapat en hävert och helt enkelt simulerat läckage! Det finns förhoppningsvis räddning för hobbyn...

            Jag har ett utlånat 180 liters som jag kanske skulle sparat några av fiskarna till och sålt/gett bort övriga men nu kanske allt löser sig!

            Vet inte om jag vågar fylla på ikväll utan gör det nog imorgon... känns ändå bättre att ha koll och slippa sova oroligt.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av Göran Å
              Tråkigt med bakslag när allt flyter på bra i hobbyn.

              Du kan kan klara dig provisoriskt med en stor plast tunna under rep tiden.


              Den har en mycket stabil konstruktion, även om man sågar upp ena sidan.

              Har köpt den på PLS produkter i Skövde. Har varit handtvål i denna. Många anv dessa tunnor som regnvattentunnor i trädgårdarna.


              Mvh Göran
              Tack för tipset... kan vara bra att tänka på ifall det krisar någon annan gång eller ifall det ändå visar sig läcka... även om jag hoppas att felet faktiskt var så enkelt som det verkar.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Tack för support och hejarrop...

                Jag har tittat lite närmare och upptäckte att en tvättlapp (30x30 frotte) hängde över kanten och var helt dyblöt i det hörn som det läckt. Jag gissar och hoppas verkligen att den skapat en hävert och helt enkelt simulerat läckage! Det finns förhoppningsvis räddning för hobbyn...

                Jag har ett utlånat 180 liters som jag kanske skulle sparat några av fiskarna till och sålt/gett bort övriga men nu kanske allt löser sig!

                Vet inte om jag vågar fylla på ikväll utan gör det nog imorgon... känns ändå bättre att ha koll och slippa sova oroligt.
                Detta verkar mer än troligt...bra att du ändå såg det så fort och nu håller vi tummarna för att det inte ska läcka när du fyller imorgon!

                Det närmaste jag själv har kommit läckande kar (hitills) är en diffusorslang i ett innerfilter som baksög och hävertade ut ca. 15-20 liter vatten på golvet en natt...då vart jag lite orolig för ett tag! Och jä-rar va vatten det blir av 15-20 liter när det kommer på golvet!

                Vi är med dig imorgon Peter! Hoppas på en god fortsättning för ditt 720!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Häverttrasan tror jag mycket på. har själv råkat ut för liknande. Minns inte exakt hur det hade råkat bli så, men jag hade en handduk en gång som låg med spetsen genom ett matningshål och sög upp vatten som droppade ner på utsida. Hoppas det är så med ditt kar.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Tackar... det är skönt att känna lite stöd. Det blir lite tungt när något sådant här händer även om det förhoppningsvis var ett enkelt fel. Jag återkommer självklart med slutrapport imorgon.

                    Vill tillägga att frun tycker att det är fantastiskt fint att titta på fiskarna. Men har i princip fobi när det gäller att stoppa ner händerna i akvariet och ta i vattnet och saker som varit i det. Det var en verkligt insats av henne att ta fram slangar och tömma ur vatten, flytta ned pumparna så att de kunde fortsätta gå.
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • maaah
                      Användare
                      • augusti 2005
                      • 89

                      #11
                      Då är det ju bra att hon har fått en start på att bli av med sin fobi, du får nu forstätta att vid t.ex vattenbyten se väldigt upptagen ut med händerna och säga att hon måste ner i karet o t.ex flytta på en pump, tids nog så ska du se att hon blir modigare o modigare. sen framöver då hon har blivet av med sin rädlsa för vattnet kan du sakta men säkert föra över ansvart för vattenbyten och matning. inom några år så kommer hon att ha föllt ansvar för matning och vattenbyten och du behöver bara sitta och beundra karet.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Jag hade en gång lagt en håv så att nätet låg ner i matningshålet och en del av nätet låg utanför kanten. Det var duktigt blött på golvet dagen efter.

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Hurra det läcker inte...

                          Det verkar som att det helt enkelt var så lätt att trasan skapat häverteffekt. Nu har det varit helt fyllt i två-tre timmar och inget läckage så nu känns det som man kan slappna av.

                          Har inte öppnat Ciklidbladet ännu... men nu känns det som att det är dags att öppna och njuta.

                          Kändes som att det var ett lite för snöpligt slut på hobbyn... skulle väl ha återkommit när vi flyttat till större men just nu hade jag inte orkat ta mig igenom ett renoveringsprojekt.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            #14
                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Det verkar som att det helt enkelt var så lätt att trasan skapat häverteffekt. Nu har det varit helt fyllt i två-tre timmar och inget läckage så nu känns det som man kan slappna av.

                            Har inte öppnat Ciklidbladet ännu... men nu känns det som att det är dags att öppna och njuta.

                            Kändes som att det var ett lite för snöpligt slut på hobbyn... skulle väl ha återkommit när vi flyttat till större men just nu hade jag inte orkat ta mig igenom ett renoveringsprojekt.
                            Skönt att det bara var det.. Själva hade jag rejält blött då mitt Eheim 2028 i förra veckan bestämde sig för att inte hålla tätt längre. Nya pakningar och oringar sedan var det ok. Tur att man skall lägga ny parkett snart
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Det verkar som att det helt enkelt var så lätt att trasan skapat häverteffekt. Nu har det varit helt fyllt i två-tre timmar och inget läckage så nu känns det som man kan slappna av.

                              Har inte öppnat Ciklidbladet ännu... men nu känns det som att det är dags att öppna och njuta.

                              Kändes som att det var ett lite för snöpligt slut på hobbyn... skulle väl ha återkommit när vi flyttat till större men just nu hade jag inte orkat ta mig igenom ett renoveringsprojekt.
                              Det är en sak med ciklidbladet den tar inte upp mycket vatten efter en vattenskada
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...