Dessa gröna slajm alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Dessa gröna slajm alger?

    Hej,

    Har haft problem med mörkgröna slajm alger ett bra tag nu. Desätter sig precis överrallt. Har fått rensa bort alla mina flytväxter då de satt sig fast på dem så inget ljus kom igenom...

    Har ett ytterfilter på 1200L/H som ska räcka till ett 500l kar. Har inte överdrivet mkt fisk så tänkte att det kanske räcker ändå.

    Tanken slog mig att algerna kanske försvinner om jag sätter i en cirk pump i andra sidan av karet? Ytan står rätt stilla där. Bytar 1/3 vatten i veckan.

    ljuset är tänt 8-9h / dygn.

    Kan detta hjälpa? Vet inte hur kraftig pump jag ska satsa på eftersom det är SA kar med guldsöm,blåciklid,tetror och malar.

    //Ola
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Sök på Cyano här och på zoopet så lär du hitta en hel del om varför de uppkommer och vad du kan göra för att få bort dem.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Kolla upp General Tonic!!!

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • ola.lindeberg
        Användare
        • oktober 2007
        • 180

        #4
        hum, sökte och läste men blev inte mycket klokare ändå.
        Max 12h belysning. - jag har 8-9h.

        Nystartat akvarium. - Mitt är inte nystartat.
        För mycket matning. - Matar varrannan dag nu. Ibörjan mata jag mer för att få lite storlek på fiskarna. Men då fick jag inga alger.

        Växterna konkurera med algerna läste jag. Mina växter har slutat växa medans algerna tar över mer och mer känns det som.

        Stod inget om pumpar osv, kanske ä onödigt att tillsätta en cirkpump?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          Sök på Cyano här och på zoopet så lär du hitta en hel del om varför de uppkommer och vad du kan göra för att få bort dem.
          Du får en hel del om du söker på cyano eller blågröna alger här också.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av ola.lindeberg
            Växterna konkurera med algerna läste jag. Mina växter har slutat växa medans algerna tar över mer och mer känns det som.
            Du måste hjälpa växterna att ta över. Köp växtnäring samt byt lysrör om du inte gjort det på länge. I samband med detta kan du göra som A C-son föreslår: Ta ihjäl dessa blågröna bakterier med Tetra General Tonic.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • ola.lindeberg
              Användare
              • oktober 2007
              • 180

              #7
              Tänkte på växtnäring innan med. Men är det inte så att algerna växer extra mycket?

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Bland annat så får du algerna pga dålig balans mellan kväve och fosfathalterna. Ett steg i rätt riktning är enligt mig och Gabbi att mata mer och INTE mindre. OM maten innehåller mer kväve än fosfat. Jag kan tex inte mata på med Dr. Bassleers eftersom den innehåller mycket fosfat. Då kommer cyanon. Matar jag med frysfoder kan jag mata hur mycket som helst och cyanon försvinner.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  Vissa av mina malar äter cyanobakterier med god aptit, även mina Physa älskar dem.

                  Kommentar

                  • ola.lindeberg
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 180

                    #10
                    vad är det för malar?

                    Kanske därför algerna har kommit för jag har börjat mata mindre?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...