Diskutera Ciklidbladet 2/2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Diskutera Ciklidbladet 2/2008

    Vad tyckte ni om senaste ciklidbladet?

    Är det något ni undrar angående en artikel?

    Saknade ni något?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Hej

    Då ska jag skriva lite mer utförligt här... Som tidigare i en annan tråd nämnts tycker jag att nya CB var mycket bra. Främst för att artikeln om kopparförgiftning passar mig bra eftersom jag just nu håller på att fundera ut hur jag ska lösa vattnet in i min blivande akvarielokal. Som vilsen ciklidist (intresserad av ciklider från alla världens hörn) tycker jag att CB leverar artiklar som bör tillfredsställa de flesta medlemars behov, även om det saknades atiklar rörande Tanganyika och Malawi den här gången (brukar ju onekligen finnas med annars). Räkartikeln var trevlig läsning, och någon utflykt från ciklidvärlden/nummer tror jag inte skadar någon ciklidist. Jordätare har under de senaste åren legat högt upp på min favoritlista och jag blev onekligen sugen på att skaffa en liten grupp Satanoperca leucosticta efter de bliderna. Jag ser även fram emot framtida artiklar om dvärgciklider som i princip utlovades i detta nummer. Personligen gillar jag skarpt artbeskrivningar med personliga erfaranheter och reflektioner, och det brukar onekligen CB vara bra på att leverera (så även den här gången).

    Åter en gång, tack för ett mycket bra nummer! Vi svenska ciklidister är bortskämda... Min avsikt är att någon gång i framtiden bidra med en artikel, men jag väntar tills jag får en bra idé.

    /Jocke

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Du har ju ett kanonämne till en artikel Banderad, din lokaluppbyggnad

      Ja tycker att det vart ett kanonnummer, o håller med om att förgiftningsartikeln är mycke intressant och välskriven.
      Ja tycker även att Viktoria satsningen är spännande och lite banbrytande. En fiskgrupp som är väl värd att lyfta fram.

      Sen kan man inte bli annat än frustrerad av Rio Xingu rapporten.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • jimpa
        Användare
        • oktober 2007
        • 101

        #4
        Som ny medlem för i år är det här mitt andra CB någonsin. Läst halva än så länge och ögnat igenom resten. Tycker det är riktigt roligt att finns sånt engagemang till artikelskrivande. Varierande och intressanta artiklar och mycket vackra bilder. En eloge till alla som bidrar!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Först vill jag påpeka att en sådan här publikation bör läsas noggrant. Det är således svårt att skapa sig en helt rättvis uppfattning samt föra en djupare diskussion om innehållet bara genom att ögna igenom den samma dag som den hamnar i brevlådan varför jag ber att eventuellt få återkomma med möjliga frågeställningar.

          Som SA-fantast är jag förstås mycket nöjd och detta numrets fortsättnig på Satanopercatemat har jag redan läst grundligt och det är tillfredställande läsning.

          Vidare tycker jag att artiklarna rörande viktoriaciklider och hydroelektriska dammkonstruktioner i Amazonas är mycket seriösa bl.a för att det i sammanhangen naturligtvis tyvärr förekommer begrepp såsom utrotad och utrotningshotade vilket ger tyngd åt innehållet då de har potential att även påverka intressesfärer utanför själva ciklid/akvarie-hobbyn. Man behöver s a s inte ens vara speciellt fiskintresserad för att bli berörd. Men som sagt, sådana ämnen "kräver" någorlunda djuplodande läsning och ett visst engagemang för kreativ feedback.

          Angående det som skrevs i inledningen på ciklidfronten så vet jag mycket väl hur det luktar (och känns) när man jobbar i dylika spritångor då jag fick privilegiet att praktisera på naturhistoriska museets konservatorsavdelning i Göteborg för länge sedan...Bra jobbat Ola och tack till er som bidragit med artiklar och ni som varit involverade i att vi medlemmar får hem tidningen!

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            jaa jag tycker den ciklidbladet är bra där så sugen att läser den.. mkt om fin viktoriasjön där program.. och bra där av albin där heller skriver den program och övring där är oxåå göran å om den program där om tanganska och malawi där om den kopparförgifter vatten där..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ciklidbladet 2/2008 innehåller verkligen intressanta och trevliga artiklar. Jag har läst igenom det mesta grundligt under kvällen och det är verkligen tummen upp på alla fronter.

              Som redaktör på CB måste det vara ett tufft jobb att dels få in rätt material, men också att finna en bra balans mellan artiklarnas innehåll och storlek. Micke var kanonbra på den biten men Ola har nu tagit stafettpinnen och gjort det med bravur. Jag gillar mixen av artiklar och även hela konceptet runt CB.

              Reklamdelarna i CB är mycket bra balanserade och rättplacerade i tidningen så att de inte stör innehållet. Om detta är Olas förtjänst eller Stefan Larséns vet jag inte men även denna "lilla" del förtjänar beröm. Reklamdelarna är snygga och känns genomarbetade.

              Blandningen mellan artiklar och fakta känns välplanerat. Det blir inga långa dryga avsnitt med tungt läsande som det kan bli av föreningsfakta utan det är lättläst och trevlig läsning. De som skriver ihop dessa delar ska också ha en eloge för det sätt som det skrivs på och läggs fram.

              CB 2/2008 får ett betyg av 8,5 på en 10-skala. Brist på t ex de områden jag är mest intresserad av...Tropheus och Malawi..ger tyvärr ett underbetyg som känns nästan fel att ge.

              Jag tycker att CB absolut är på rätt väg...och det ska bli mycket intressant att följa tidskriftens framtida utveckling. Att ta ett steg som att släppa in artiklar som inte direkt har en rak koppling med ciklider var ett vågat drag, men jag har en känsla av att Ola är en person som sällan misslyckas.

              Räkor är ganska hett i akvarievärlden för tillfället och detta tilltag välkomnar jag. Om man ska hårddra det så har det faktiskt en koppling till ciklider trots allt...räkmix...hahaha!

              Till sist: Jag ger tummen upp till alla artikelskrivare i detta CB. Mycket bra skrivna artiklar som både är lättlästa samt fångar läsarens intresse (iallafall mitt). Ämnena är intressanta på flera sätt så tack för era härliga bidrag och jag hoppas få läsa mer från er alla!

              CB är en skönhet för en ciklidist/hobbyist som man bara vill ha mer av...

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • mars 2006
                • 282

                #8
                Som jag nämnde i den afrikanska avdelningen så fick Viktoria-artikeln mitt sovande akvarie-intresse att vakna till (och att gå in på forumet för första gången på länge). Jag gillade räkartikeln också. Instämmer med föregående talare att det är inte fel att lyfta blicken från ciklidvärlden lite grand i varje nummer, speciellt för sådana som undertecknad som inte är totalinsnöad på ciklider utan tycker även andra vatendjur är intressanta.

                Jag uppskattar också inslaget "Nyheter från fiskvärlden" och ska sätta mig ner och läsa igenom artiklarna. Har ett litet förslag angående denna avdelning-skulle man inte t.ex. i denna tråd, kunna ha länkar till de open access-artiklar som nämns?

                Slutligen får CD full pott, tycker tidningen redan gjort en uppryckning under Olas ledning.
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                  Jag uppskattar också inslaget "Nyheter från fiskvärlden" och ska sätta mig ner och läsa igenom artiklarna. Har ett litet förslag angående denna avdelning-skulle man inte t.ex. i denna tråd, kunna ha länkar till de open access-artiklar som nämns?
                  Det ligger en länk efter referensen i referenslistan till alla som har open access.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Fånig, navelskådande od. negativ kritik som ni tycker är onödig att skriva på forumet får ni gärna skicka ett PM om.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Fattar inte vad open access är för något.

                      Men ja är helt övertygad om att tidningen och vårt nätforum kan vara mycke mera ihopkopplat än det är idag.

                      Ja vet att det är många som både läser Ciklidbladet och läser på forumet, men som inte yttrar sig på forumet. Vet dessutom att det kan vara lättare att börja skriva i forumet om man har nån fråga eller fundering.

                      Kommer bara inte på en riktigt bra ide hur vi ska locka fler att yttra sig.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        #12
                        Jag tycker att räkspåret är bra, mycket för att det är så bra skrivet och intressant! Pesonligen hade jag önskat en till djupdykning om någon ciklid-art i det här numret, exempelvis dvärgciklider, sen tror jag att fler skulle skriva om de vet vilken typ av artiklar som behövs.

                        Ola, jag tror att du behöver ha framförhållning och efterlysa specifika artiklar, eller fråga olika författare om specifika artiklar. Jag kan iaf skriva men jag vet inte vad jag skriva om. Ev. kanske vi ska starta en ny tråd om "vad vill du läsa mer av i CB, eller vem vill du ska skriva en artikel och om vad?" så kan alla debattera och hjälpa dig i val av information.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Fattar inte vad open access är för något.
                          När jag skriver att något har open access så lägger jag alltid in en länk i slutet av artikeln. För ciklidbladets läsare så betyder det alltså att artikeln finns att ladda ner på nätet.


                          Jag skrev om det i förra numret tror jag men i princip alla vetenskapliga artiklar måste man prenumererera på för att komma åt. Universitet gör det så man kommer åt dem vi universitetsdatorer. Det är EXTREMT dyrt för universiteten att prenumerera på dessa tidskrifter och det har blivit dyrare. Detta har irriterat många eftersom 1) forskning ska vara tillgänglig och 2) det är skattebetalarna som har betalat. Därför finns det numera flera tidskrifter som är helt gratis på nätet eller så är kan man välja om en artikel ska vara gratis eller inte. är de gratis och inget "medlemskap" eller dyligt krävs så är de "open access" dvs. tillgängliga för alla. Storbritannien har till och med valt att FÖRBJUDA att forskning finansierad av staten inte är "open access".

                          Till skilnad från tidskrifter som inte har open access så betalar man för att ens artikel ska ha open access. Flera tidskrifter har dessutom valt att ge "open access" till allt material över ett år gammalt. Stater som kräver "open access" måste alltså avsätta pengar för publicering i forskningsanslagen.

                          Detta ses förstås inte med blida ögon av de stora förlagen som har kört igång smutskastningskampanjer mot "open access".

                          Jag har lösa planer på att skriva en (mycket) kort artikel om detta samt nämna vilka "open access" tidskrifter som ciklidister borde gå in på och skriva "cichlid*" i sökmotorn på, antingen direkt i nyheterna eller ciklidfronten. Fast blir det bra kan det gott få en egen sida antar jag.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 20 maj 2008, 13:55.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • AnnikaY
                            NCS Medlem
                            • december 2002
                            • 228

                            #14
                            HJÄLP! Jag jobbar i Lund hela veckan och mitt nummer av CB ligger hemma i Uppsala Jag vill åka hem nu!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              skulle det vara 2 victoriaplanscher i tidningen eller fick jag en för mycket?
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...