blågrön algmatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    blågrön algmatta

    nu har jag provat allt men blågröna algmatta i vårt 450 liters malawikar ger sej inte, nu har jag mörklagt hela karet med svart plast i några dagar, provar att ta bort plasten om 3 dygn. Det är nya philips aquarelle 2 st,10 timmar/dygn så det borde väl inte vara nåt fel där?? nån som har fler förslag innan jag provar kemikalier (jbl, algnon eller vad det heter)
    eller ska jag starta om hela processen??

    tacksam för tips

    christer
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Snygg stad du är ifrån...

    Detta är inte mitt ämne men jag har precis haft samma problem som du och jag verkar ha fått bukt på skiten nu. Det enda jag behövde göra var att släcka ner i en vecka (innan halverade jag ljus-timmarna under en vecka ca men det räckte ju inte) samt en stor rengörning av karet,framförallt sanden/gruset. Kramade ur det värsta från filtren samt satte i typ dubbelt med filtermaterial mot vad jag hade innan. Och så drog jag ner persiennerna där solen skiner in i karet. Eft ännu en vecka verkar det ah stabiliserat sig och jag har precis börjat mata på lite mer (matade minimalt ca varannan dag under "behandlingen").

    Andra lär fylla på med mer tips här... Lycka till!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Guy_P
      Användare
      • april 2002
      • 301

      #3
      §4 Tänk på att trådens ämne ska visa vad inlägget handlar om. Inlägg skall hålla sig till det ämne som tråden avser och placeras i korrekt kategori. Undvik att lägga upp samma tråd eller inlägg flera gånger i följd.
      Guy

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Guy_P
        §4 Tänk på att trådens ämne ska visa vad inlägget handlar om. Inlägg skall hålla sig till det ämne som tråden avser och placeras i korrekt kategori. Undvik att lägga upp samma tråd eller inlägg flera gånger i följd.
        Jag har flyttat ömnet till rätt kategori.

        Det finns en text om ämnet i FAQ-en http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=70&Itemid=57
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #5
          Ursprungligen postat av chleide
          nu har jag provat allt men blågröna algmatta i vårt 450 liters malawikar ger sej inte, nu har jag mörklagt hela karet med svart plast i några dagar, provar att ta bort plasten om 3 dygn. Det är nya philips aquarelle 2 st,10 timmar/dygn så det borde väl inte vara nåt fel där?? nån som har fler förslag innan jag provar kemikalier (jbl, algnon eller vad det heter)
          eller ska jag starta om hela processen??

          tacksam för tips

          christer
          Vad har du för vattenvärden?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          Arbetssätt...