Off topic: Behöver hjälp med volvo som stannar under körning särskilt tomgång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Off topic: Behöver hjälp med volvo som stannar under körning särskilt tomgång

    Hej

    Min äckelvolvo har slutat funka. Det är en högerstyrd 440 med "single point injection engine" och jag har bara månaden ut att bestämma mig om jag ska skrota eller sätta svenska skyltar på den.

    Testkörde nyss och fick förstås motortopp och problem att strta. En vänlig förbipasserande pillade lite vid förgasaren och tryckte någonstans och då gick plötsligt motorn lugnt och fint. Han sa att det var fel på blandningen. Jag lyckades ta mig hem genom att slira på kopplingen i korsningarna och ligga på för låg växel.

    På min Saab 900 så hade jag likartat problem och skruvade bara någonstans för att ställa in en högre tomgångskörning.

    Tja, några tips så skicka gärna ett PM.

    Edit: Det är förstås inte "förbjudet" att svara men jag vet inte hur intressant svar är för andra än mig.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 11 februari 2008, 20:04.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    #2
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Hej

    Min äckelvolvo har slutat funka. Det är en högerstyrd 440 med "single point injection engine" och jag har bara månaden ut att bestämma mig om jag ska skrota eller sätta svenska skyltar på den.

    Testkörde nyss och fick förstås motortopp och problem att strta. En vänlig förbipasserande pillade lite vid förgasaren och tryckte någonstans och då gick plötsligt motorn lugnt och fint. Han sa att det var fel på blandningen. Jag lyckades ta mig hem genom att slira på kopplingen i korsningarna och ligga på för låg växel.

    På min Saab 900 så hade jag likartat problem och skruvade bara någonstans för att ställa in en högre tomgångskörning.

    Tja, några tips så skicka gärna ett PM.

    Edit: Det är förstås inte "förbjudet" att svara men jag vet inte hur intressant svar är för andra än mig.

    Gjordes dom med förgasare? En sak du kan testa är att plocka bort pluss kabeln från batteriet i ca 10 min. då "nollställer" du motorn. Funkade på en 460 jag meka med en gång, dock var det insprut.. Årsmod??? Sen kan det hända att det finns en tomgångsventil som du kan pilla lite på så kan det hjälpa, men testa att ta bort kabeln en stund.

    Kommentar

    • patriksg
      Användare
      • september 2007
      • 75

      #3
      Just det, Saab är äckliga!!!!! Inte Volvo!

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Saab bygger flygplan, Volvo gör traktorer och andra arbetsredskap....
        /Fredrik

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          Gjordes dom med förgasare? En sak du kan testa är att plocka bort pluss kabeln från batteriet i ca 10 min. då "nollställer" du motorn. Funkade på en 460 jag meka med en gång, dock var det insprut.. Årsmod??? Sen kan det hända att det finns en tomgångsventil som du kan pilla lite på så kan det hjälpa, men testa att ta bort kabeln en stund.
          Det är insprut. Prylen jag syftade på kallas "single point injection system" i manualen (inte förgasare). På manualen finns det något som heter "distributor" där personen pillade. Bilen är från 1993 och är i rätt gott skick då den fått "full service" en gång i halvåret under hela sitt liv.

          Regulatorn till generatorn packade ihop. Den byttes men batteriet blev så kasst av att laddas ur (det var gammalt) så jag bytte det. Felet har funnits med båda batterierna men jag vågar inte åka tillbaka till och klaga, särskilt om det går fixa enkelt. Det är en bit bort och jag bogserade mig till närmsta ställe.

          Och så har jag tidspress. Trafikförsäkring för bil med utländska plåtar är typ 700 kr om dagen och jag kan bara köra på min engelska försäkring månaden ut.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • patriksg
            Användare
            • september 2007
            • 75

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det är insprut. Prylen jag syftade på kallas "single point injection system" i manualen (inte förgasare). På manualen finns det något som heter "distributor" där personen pillade. Bilen är från 1993 och är i rätt gott skick då den fått "full service" en gång i halvåret under hela sitt liv.

            Regulatorn till generatorn packade ihop. Den byttes men batteriet blev så kasst av att laddas ur (det var gammalt) så jag bytte det. Felet har funnits med båda batterierna men jag vågar inte åka tillbaka till och klaga, särskilt om det går fixa enkelt. Det är en bit bort och jag bogserade mig till närmsta ställe.

            Och så har jag tidspress. Trafikförsäkring för bil med utländska plåtar är typ 700 kr om dagen och jag kan bara köra på min engelska försäkring månaden ut.
            distributor sitter vid fördelarlocket (elle om det är fördelarn), om du följer tändkablarna från motorn så leder dom in i en låda som brukar vara orange, det är fördelarlocket, han kanske stälde in lite på den bara.. Vet du vad motorn heter? tex b5254 eller liknande! Kan även heta typ B18F (tror du har B18F)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Den heter B18 U 103 eller B20 U 117. Lådan jag tror du menar är svart. Enligt manualen är det siements som gör "Electronic ignition system" (bosch gör till turbomotorerna).

              (B16F och B20F kallas "multi point injection" och B18FT "turbo, intercooler" i min manual. 440/460 verkar ha kommit med åtta olika motorer).

              Mekanikern satte in regulatorn när motorn var minusgradig så om han fipplade med tomgången är ju risken att det blev fel. Det är vad jag har hoppats på, men senaste turen gick ju inte alls bra. Jag hade tänkt att åka milen till stället men kom inte speciellt långt och det blev värre när motorn blev varm.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 11 februari 2008, 21:23.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                grabbarna här kanske kan hjälpa dig: http://www.jagrullar.se

                Kanske ett liknande problem? http://www.jagrullar.se/forum/viewto...t=tomg%C3%A5ng
                Senast redigerad av Hagge; 11 februari 2008, 21:12.
                /Fredrik

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hagge
                  grabbarna här kanske kan hjälpa dig: http://www.jagrullar.se

                  Kanske ett liknande problem? http://www.jagrullar.se/forum/viewto...t=tomg%C3%A5ng
                  Tack för tipset http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=28&t=26892

                  Problemet som beskrivs i tråden är likartat men inte samma. JAg ska ta och eskortera mig till en verkstad tror jag.

                  Tack för hjälpen!
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...