Lethrinops tråden 2007

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Lethrinops tråden 2007

    Hej!
    Tänkte göra ett försök till att starta en tråd om Lethrinops. Denna vackra fisk, med dess beteende gör dem till en KLAR favorit i mina akvarier.

    Jag hoppas att det finns många i detta avlånga land som har upptäckt även denna ciklid, precis som jag. Om inte så hoppas jag att vi kan bli flera?

    Vilka fiskar blandar ni med Lethrinops? Har ni något ovanligt? Hur har ni med inredningen? Etc. det finns många frågor och diskutera.

    Ös på nu med bidrag!
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Snygga firrar helt klart, men de kräver ju oftast ganska lugnt tempo för att komma till sin rätt. För min egen del hade jag gärna haft fler arter, men eftersom de begränsar övrigt fiskinnehåll i karen blir det tufft för dem

    Jag har ett gäng L. intermedus, den gamle klassikern och singlar av både "red cap itungi" och L. lituris som "blivit över".
    Tony Englund

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #3
      Ursprungligen postat av Johan F
      Hej!
      Tänkte göra ett försök till att starta en tråd om Lethrinops. Denna vackra fisk, med dess beteende gör dem till en KLAR favorit i mina akvarier.

      Jag hoppas att det finns många i detta avlånga land som har upptäckt även denna ciklid, precis som jag. Om inte så hoppas jag att vi kan bli flera?

      Vilka fiskar blandar ni med Lethrinops? Har ni något ovanligt? Hur har ni med inredningen? Etc. det finns många frågor och diskutera.

      Ös på nu med bidrag!
      Har en föredetting i Lethrinops familjen nämligen Intermedius .Numera kallad Tramitichromis(varför vet ingen)Denna klassiker är bland de vackraste malawicikliderna i mitt tycke. Jag blandar inte med andra fiskar då jag testade detta en period med förödande följder.Intermedius hannen som var dominant när de gick ensamma tappade fullständigt greppet och dog helt sonika.
      Har efter det inte vågat experimentera. Har ett 20 tal ungdjur på tillväxt så det kan komma att bli en riktigt fin grupp på sikt...(växer grymt långsamt bara tyvärr) Berträffande inredningen så har jag bara ett par keramikrör där hannarna håller revir och tar med sig en hona in och leker. Kan rekommendera denna art till alla som vill ha fart och fläkt i karet...Ska skaffa Red Cap inom en snar framtid.
      Senast redigerad av christer antonsson; 11 december 2007, 23:06.
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Snygga firrar helt klart, men de kräver ju oftast ganska lugnt tempo för att komma till sin rätt. För min egen del hade jag gärna haft fler arter, men eftersom de begränsar övrigt fiskinnehåll i karen blir det tufft för dem

        Jag har ett gäng L. intermedus, den gamle klassikern och singlar av både "red cap itungi" och L. lituris som "blivit över".
        Hur många är det av L. Intermedus?
        Den gamla klassikern L. Red Cap Itungi" har jag haft 9 st. enormt fina. Gjorde mig av med dessa för att göra plats för 12 st. L. sp. Albus (omslaget nr. 4/2007). Skulle vara kul och få tillbaka red cap itungi!
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av christer antonsson
          Har en föredetting i Lethrinops familjen nämligen Intermedius .Numera kallad Tramitichromis(varför vet ingen)Denna klassiker är bland de vackraste malawicikliderna i mitt tycke. Jag blandar inte med andra fiskar då jag testade detta en period med förödande följder.Intermedius hannen som var dominant när de gick ensamma tappade fullständigt greppet och dog helt sonika.
          Har efter det inte vågat experimentera. Har ett 20 tal ungdjur på tillväxt så det kan komma att bli en riktigt fin grupp på sikt...(växer grymt långsamt bara tyvärr) Berträffande inredningen så har jag bara ett par keramikrör där hannarna håller revir och tar med sig en hona in och leker. Kan rekommendera denna art till alla som vill ha fart och fläkt i karet...Ska skaffa Red Cap inom en snar framtid.
          Grymma firrar. Klokt att inte experimentera med avkommerna. Visst växer dom långsamt och dom verkar vara lite känsligare än Aulonocara och Mbuna de första veckorna.
          Bifogar en bild på en L. sp. Albus hane som fixar med sin lekplats.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • christer antonsson
            Användare
            • september 2002
            • 183

            #6
            Ursprungligen postat av Johan F
            Grymma firrar. Klokt att inte experimentera med avkommerna. Visst växer dom långsamt och dom verkar vara lite känsligare än Aulonocara och Mbuna de första veckorna.
            Bifogar en bild på en L. sp. Albus hane som fixar med sin lekplats.
            riktigt fin...har faktiskt aldrig sett denna varianten tidigare. Kan bli nästa projekt faktiskt. Var fick du tag i dom?
            Christer Antonsson

            1800 liter Troffar:
            Ikola
            Pemba
            Duboisi- Mazwa
            Red Rainbow- Kapere

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av christer antonsson
              riktigt fin...har faktiskt aldrig sett denna varianten tidigare. Kan bli nästa projekt faktiskt. Var fick du tag i dom?
              Varianten är Lethrinops sp. albus, Kande Island och jag kommer snart ha massor av avkomma då gruppen leker frekvent, 9 honor består gruppen av.
              Denna grupp kommer från Deelay, som jag bytte bl.a mot mina L. red Cape Itungi
              Jag har ganska liten erfarenhet av Lethrinops, har även L. Marginatus 2+3.
              Lethrinops sp. albus, Kande Island är fisk jag varmt kan rekommendera, bra fart och härliga färger.
              Senast redigerad av Johan F; 12 december 2007, 13:12.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                Johan F

                Fina albus! Hur ofta ser hanen ut sådär, storlek på kar och övrigt sällskap.

                Mina Lethrinops erfarenheter sträcker sig till Lethrinops sp. "Red Cap" (Itungi) och Lethrinops sp. "Mbasi". Det har väl inte varit någon succé direkt. Troligen pga. fel sällskap till för unga djur. Ibland har de visat mycket färg, vid uppvaktning av honor, men annars bleka, är det det likadant för dig? Blir väl annorlunda med 9 honor kan jag tänka.
                Senast redigerad av Markus_A; 12 december 2007, 10:48.

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Grymma firrar. Klokt att inte experimentera med avkommerna. Visst växer dom långsamt och dom verkar vara lite känsligare än Aulonocara och Mbuna de första veckorna.
                  Bifogar en bild på en L. sp. Albus hane som fixar med sin lekplats.
                  Förstår att du är stolt över dessa firrar Johan. Det der ut som dom kommer ifrån "paradiset" helt undebara färgkombinationer... Frågade Deelay nyligen hur det kom sig att han ville sälja dessa juweler... Han vill ju gå vidare o det e ju bra det.... Om man vill ha dem med nån annan art från malawisjön, vilka kan funka, de vekaste alunocara sorterna kanske?


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    och hela 9 honor har jag som turas om att spotta yngel.
                    Jag tyckte du sa att dom 2 honorna som tuggade spottade ut rommen under transporten, hur har dom hunnit leka och spotta igen? det låter väldigt snabbt.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Jag tyckte du sa att dom 2 honorna som tuggade spottade ut rommen under transporten, hur har dom hunnit leka och spotta igen? det låter väldigt snabbt.
                      Nja, det var inte så jag menade, formullerade om inlägget. Jag menade att gruppen består av 9 honor och alla har tidigare lekt (enligt vad du sa) och jag har just nu en hona som tuggar, med stor risk för det blir fler. Stämmer att dom två honorna som tuggade när jag hämtade gruppen gav upp.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markus_A
                        Johan F

                        Fina albus! Hur ofta ser hanen ut sådär, storlek på kar och övrigt sällskap.

                        Mina Lethrinops erfarenheter sträcker sig till Lethrinops sp. "Red Cap" (Itungi) och Lethrinops sp. "Mbasi". Det har väl inte varit någon succé direkt. Troligen pga. fel sällskap till för unga djur. Ibland har de visat mycket färg, vid uppvaktning av honor, men annars bleka, är det det likadant för dig? Blir väl annorlunda med 9 honor kan jag tänka.
                        Tack Markus!
                        Hanen eller rättare sagt två av dom tre är konstant utfärgade. Storleken är 200 liter, kanske i minsta laget men ville bara ha dom och jag har inga möjligheter just nu än 200 liter. Sällskapet är just nu Aulonocara Stuartgranti "Chilumba" 3+3 och det verkar fungera kanon. Chilumba-gruppen är det två hanar som är konstant utfärgade.
                        Jag tror att Lethrinops skall hållas i större grupper, då dom verkar känna sig tryggare och tar för sig mera.
                        Har en grupp av L. Marginatus 2+3 men det är inte alls samma färg och fart som i L. Albus gruppen. Det är klart det är olika arter så det kan vara svårt och säga om det beror på storleken av gruppen eller om arten kräver olika förrutsättningar.......
                        Senast redigerad av Johan F; 12 december 2007, 20:13.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Förstår att du är stolt över dessa firrar Johan. Det der ut som dom kommer ifrån "paradiset" helt undebara färgkombinationer... Frågade Deelay nyligen hur det kom sig att han ville sälja dessa juweler... Han vill ju gå vidare o det e ju bra det.... Om man vill ha dem med nån annan art från malawisjön, vilka kan funka, de vekaste alunocara sorterna kanske?
                          Tack Mattias!
                          Jag är lika dan, måste gå vidare och prova nya utmaningar. Vilket fall så är L. sp. Albus min juwel just nu.
                          Jag har dom tillsammans med A. Stuartgranti och det fungerar klockrent. Både Albus och Stuartgranti färgar ut ordentligt. Har två hanar av resp. art som är helt utfärgade. Så ja, en vek Aulonocara passar bra som sällskap med L. Albus.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • palleh
                            Användare
                            • december 2006
                            • 704

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Tack Mattias!
                            Jag är lika dan, måste gå vidare och prova nya utmaningar. Vilket fall så är L. sp. Albus min juwel just nu.
                            Jag har dom tillsammans med A. Stuartgranti och det fungerar klockrent. Både Albus och Stuartgranti färgar ut ordentligt. Har två hanar av resp. art som är helt utfärgade. Så ja, en vek Aulonocara passar bra som sällskap med L. Albus.
                            Finns de nån art som är aningen tåligare när det gäller sina akvarieinvånare när det gäller Lethrinops arterna? ni som är erfarna?
                            http://picasaweb.google.com/palleph

                            Nya bilder laddas upp hela tiden


                            Mvh Patrik

                            Kampfisk!

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av palleh
                              Finns de nån art som är aningen tåligare när det gäller sina akvarieinvånare när det gäller Lethrinops arterna? ni som är erfarna?
                              Albus och Furcifer passar med mycket och är ganska tuffa tycker jag.
                              Just dom marginatusarna Johan har hemma har faktiskt haft revir mot en lika stor jacobfreibergi förr så dom är nog tuffa när det behövs dom med.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...