Måla eller Tona bakrutan för bästa effekt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Måla eller Tona bakrutan för bästa effekt?

    jag skall sätta igång och inreda mitt 375 kar och kommer köra mkt rötter och ev några BTN Moduler.
    Nu undrar jag vilket som kan tänklas passa bäst på bakturan, Toning eller Färg
    MVH

    Kristofer
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Vill du har en bestående färg kan du måla med Epoxi

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Jag skulle kört med tonings film som du kan köpa i vilken bildels handlare som hällst. Kostar strax under 300kr för 3 meters rulle typ o kan får i olika mörka toner samt enkel o sätta dit på karet o det framför allt det är lätt och ta bort ,och luktar inget i jämförelse med färg.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Har testat både film och färg och färg är klart överlägset =) Välj en matt färg bara. Jag har kört med Herdins vattenbaserade allmogefärg (Svart) på mitt ena 720 kar se min zoon under kategorin montering av moduler. Den är vattenbaserad och luktfri och enkel att rolla på går även dutta med svamp, tor efter ca 30min. och vill man inte ha kvar färgen fungerar det att torka bort den med aceton släpper lätt som en plätt.

        En burk kostar runt 70:- och jag har halva kvar efter ett 720 och ett 375
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • ICC
          Användare
          • maj 2006
          • 243

          #5
          Ett sätt som jag brukar föredra är att åka till något av Sveriges större byggvaruhus och köpa självhäftande vinylplastfilm. (Brukar finnas vid avdelningen färg och tapet).
          Bara att skära till, sprya akvariet med lite vatten med lite diskmedel i och sedan sätta på öskade sidor på karet. Använd iskrapa med någon form av mjuk trasa för att dra ut eventuella luftbubblor.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Vanlig halvmatt vattenbaserad vägginnefärg. Rolla på 3 ggr våttivått.
            Så har ja gjort på dessa tre kar.
            Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

            Sen vilket som är bäst är nog en tycke o smakfråga
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Tack för tipsen... Får bli till att åka å köpa lite färg å en roller idag, Skall hämta 16-17kg Mangrove rötter idag så jag kan börja byggai karet lite å se hur de ser ut.
              Så småning om blir de BTN moduler med, men just nu funderar jag på följande.

              Kan man tona 1 av täcklglasen för att få en skugg imitation över botten eller snarar en mörkare del av karet?
              Funderar även på vart man kan skaffa sig mer kunskap om belysning och spottar hur man kan rikta dem och styrka mm för att få riktad belysning, skuggor och ett snyggt kvälls sken.

              Alla tipps mottages gladeligen
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Tack för tipsen... Får bli till att åka å köpa lite färg å en roller idag, Skall hämta 16-17kg Mangrove rötter idag så jag kan börja byggai karet lite å se hur de ser ut.
                Så småning om blir de BTN moduler med, men just nu funderar jag på följande.

                Kan man tona 1 av täcklglasen för att få en skugg imitation över botten eller snarar en mörkare del av karet?
                Funderar även på vart man kan skaffa sig mer kunskap om belysning och spottar hur man kan rikta dem och styrka mm för att få riktad belysning, skuggor och ett snyggt kvälls sken.

                Alla tipps mottages gladeligen
                Lättast skuggar du med alufolie som du sätter på lysröret, då kan du skifta och flytta runt som du vill mycket enklare =)
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  De finns ingen risk för överhettning när man sätter Alu folien direkt på lysröret mao?

                  Tack för svaren
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    De finns ingen risk för överhettning när man sätter Alu folien direkt på lysröret mao?

                    Tack för svaren
                    Aldrig haft problem med det. Använd ugnsfolie. Jag har dock inte haft större ytor än ca 15cm täckta på olika platser...men där har det inte hänt något..annat än att det gett fin skuggeffekt.

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Aldrig haft problem med det. Använd ugnsfolie. Jag har dock inte haft större ytor än ca 15cm täckta på olika platser...men där har det inte hänt något..annat än att det gett fin skuggeffekt.
                      Härligt!
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        jag skall sätta igång och inreda mitt 375 kar och kommer köra mkt rötter och ev några BTN Moduler.
                        Nu undrar jag vilket som kan tänklas passa bäst på bakturan, Toning eller Färg
                        klart med blåå eller svarta så gärna det snyggt det dåå har du bild dåå??
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          braaaaaaaaaaaaaaa
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Har nu målat rutan med mattsvart vattenebaserad färg, har dragit lite i maskeringstapen och de verkar som att jag får skära loss den eftersom färgen vill följa med.

                            Tack för svaren hittills, jag fotar så med tiden skall de kunna bli en liten bild serie från första strykning till färdigt resultat
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • paymaster

                              #15
                              kom på en grej man skulle kunna göra...
                              Man köper en frigolit skiva..Bygg frigolit den rosa sorten...Man tar och målar på den och sen när det har torkat så sätter man fast skivan bakom karet...
                              Du får en värmeisolerande effekt
                              och du slipper kladda med rengöringmedel när du känner för att byta bakgrund...kan tänka mig att även sån här film bakgrund kan funka bra..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...