Rötmånad - bölder och sår på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Det finns en FAQ med prisuppgifter fran 2000: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...=149&Itemid=57
    Senast redigerad av Ola Svensson; 11 juli 2007, 12:55.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      @jinnarparen: Vilken av bakterierna? Mycobakterier, Columnaris, eller Aeromonas?
      Tja, varför inte allihopa.

      Vad det gäller aptit och hudsår så har mina fiskar ätit bra även med hudsåret. det är väl först när jag börjat hälla i diverse medikamenter som de börjat konstra med maten.
      Av de umbriferor som dött (3 st) så har 2 haft sina sår på sidan av kroppen och de har ätit bra ändå när såret varit mindre.
      Den som nu dog hade sina problem i munnenoch kunde av naturliga skäl inte äta så bra.

      Jag har en kvar med sår som jag behandlat med binox, såret är nu helrött med tunna vita kanter. Det är alltså helt annorlunda än de andras sår som varit vita (vilket även detta var förut). Jag har dock flyttat den nu då jag inte vill ha fler sjukdomsutbrott på de andra. så nu provar jag att badda såret med jodopax så får vi se om det hjälper.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av jinnarparen
        Tja, varför inte allihopa.
        Flexibacter (samt lite tips om Aeromonas): http://www.flippersandfins.net/flexibacter.htm

        The specific conditions and stressors identified as setting up the right conditions for a Flexibacter infection are:

        Sudden increases in water temperature.
        Overstocking.
        Infrequent water changes.
        Low water oxygen (O2) content.
        Elevated nitrite levels.
        Uneaten food in the tank, which supports growth of Flexibacter.

        In short, treatment for a Flexibacter infection in a hospital tank would look like the following…

        Feed medicated food containing oxytetracycline, tetracycline or kanamycin.
        Kanamycin (Kanaplex or Kanamycin) daily in the water for both Flexibacter and Aeromonas. As an alternate choice, Maracyn (erythromycin) for Flexibacter and Maracyn-Two (minocycline) for Aeromonas can be used in the water. Overseas fishkeepers can use either Waterlife’s Myxazin or Interpet’s AntiFungus and Finrot.
        Decrease the temperature to 75-76ºF (23-24ºC) and no higher.
        Increase aeration.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #19
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Vad det gäller aptit och hudsår så har mina fiskar ätit bra även med hudsåret.
          Då skulle jag tro man kan utesluta fisktuberkulos (mykobakterier).
          Min förstagissning på bölder på sidan är Aeromonas-infektion; mer info om Aeromonas-infektion finns här:

          Nedsatt immunförsvar pga, framförallt, dålig vattenkvalitet verkar vara grundfaktorn bakom Aeromonas-infektioner. Jag föreställer mig att standard-metoderna för att hålla god vattenkvalitet hjälper för att förebygga Aeromonas-infektion: regelbundna vattenbyten, inte för mycket fisk, god cirkulation, och eventuellt UV-filter.

          Jag har en kvar med sår som jag behandlat med binox, såret är nu helrött med tunna vita kanter. Det är alltså helt annorlunda än de andras sår som varit vita (vilket även detta var förut). Jag har dock flyttat den nu då jag inte vill ha fler sjukdomsutbrott på de andra. så nu provar jag att badda såret med jodopax så får vi se om det hjälper.
          Kan säkert funka. Aeromonas är lättare att behandla än Mykobakterier, även om det finns resistenta stammar av Aeromonas.

          Mot mykobakterie-infektion i fisk finns i praktiken ingen bot, de effektiva mediciner som finns bör nog reserveras för människa.
          Senast redigerad av Mike_Noren; 11 juli 2007, 13:09.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #20
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Då skulle jag tro man kan utesluta fisktuberkulos (mykobakterier).
            Min förstagissning på bölder på sidan är Aeromonas-infektion; mer info om Aeromonas-infektion finns här:

            Nedsatt immunförsvar pga, framförallt, dålig vattenkvalitet verkar vara grundfaktorn bakom Aeromonas-infektioner. Jag föreställer mig att standard-metoderna för att hålla god vattenkvalitet hjälper för att förebygga Aeromonas-infektion: regelbundna vattenbyten, inte för mycket fisk, god cirkulation, och eventuellt UV-filter.

            Kan säkert funka. Aeromonas är lättare att behandla än Mykobakterier, även om det finns resistenta stammar av Aeromonas.

            Mot mykobakterie-infektion i fisk finns i praktiken ingen bot, de effektiva mediciner som finns bör nog reserveras för människa.
            På något sätt så låter det bra att det går att bota...även om jag inte har kommit på det ännu.

            Dålig vattenkvalité, det skulle ju kunna vara det också. Eller kanske chocken av ett stort vattenbyte (bytte 80% veckan innan, var tvungen att fånga fisk samtidigt). Jag fodrar ju rätt rejält, har 14 fiskar i ett 1350 l kar.
            Nu är ett uv filter införskaffat så chanserna är väl lite bättre kan jag tänka mig.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Då skulle jag tro man kan utesluta fisktuberkulos (mykobakterier).
              Men de ska ju kunna ga i aratal med sar orsakade av mykobakterier. Ar inte det du beskriver slutstadiet snarare an tidiga symptom. En bjassig ciklid ar ingen tetra och det ska mycket till for att knacka dem.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Men de ska ju kunna ga i aratal med sar orsakade av mykobakterier. Ar inte det du beskriver slutstadiet snarare an tidiga symptom. En bjassig ciklid ar ingen tetra och det ska mycket till for att knacka dem.
                Jo, det är helt riktigt, större fiskar är mycket segare, men min erfarenhet är att de får inte bölder förrän precis i slutstadiet, bara dagar innan de tappar förmågan att hålla balansen och dör, medan de börjar matvägra veckor innan de dör.

                Dvs en ätande fisk med böld passar inte med min erfarenhet av hur det jag ansett vara fisktuberkulos uppträder - jag kan förstås ha fel, men mitt intryck är att bölderna vid fisktuberkulos är sekundärinfektioner som kommer först när fiskens allmäntillstånd börjar bli riktigt dåligt.

                Däremot passar det utmärkt på beskrivningarna av Aeromonas/Pseudomonas infektion (som jag dock inte har några personliga erfarenheter av).

                Att fisken verkar reagera på medicinering tycker jag också tyder på att det inte är fisktuberkulos.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  min erfarenhet är att de får inte bölder förrän precis i slutstadiet, bara dagar innan de tappar förmågan att hålla balansen och dör, medan de börjar matvägra veckor innan de dör.
                  Nu vet jag inte om fisken pa den har bilden ater, men jag har sett dyligt pa ratt mycket fisk som ater http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavige...obacterium-sp/
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Någon som jag hitills har saknat är hur man gör för att bakterien inte skall trivas.
                    Trivs de bäst i mjukt/hårt vatten, surt/basiskt, kallt/varmt.

                    Att ta död på dem fungerar ju inte och att de trivs i mitt vatten är ju alldeles uppenbart.
                    Det star faktiskt om detta ang Mycobacterium pa SVAs sida upptackte jag nu http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavige...obacterium-sp/

                    "Sjukdomsutbrott utlöses ofta av yttre faktorer, varför återkommande sjukdomsproblem i första hand bör åtgärdas med profylaktiska åtgärder såsom välbalanserat foder, god hygien och goda odlingsförhållanden. Något effektivt antibiotikum finns inte, ej heller något fungerande vaccin"
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #25
                      Pja... vad kan jag säga? Jag har aldrig sett något liknande sår på någon fisk jag ansett vara infekterad med fisktuberkulos. De bölder jag sett har suttit på kroppsväggen och mer sett ut som finnar ungefär.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        Användare
                        • april 2002
                        • 382

                        #26
                        Jinnarparen,
                        Någon som jag hitills har saknat är hur man gör för att bakterien inte skall trivas.
                        Trivs de bäst i mjukt/hårt vatten, surt/basiskt, kallt/varmt.

                        I surt mjukt vatten trivs nästan inga bakterier alls och det är sällan man drabbas av dessa sjukdomar i sådant vatten.

                        Mike,
                        Nedsatt immunförsvar pga, framförallt, dålig vattenkvalitet verkar vara grundfaktorn bakom Aeromonas-infektioner.

                        Det skall mycket till för att vuxna fiskar skall insjukna av Aeromonas infektioner men det är klart de drabbas av detta om man missköter akvariet rejält vilket jag inte tror att Jinnarparen gjort, i yngelakvarier där fiskar går mycket tätt och avger en massa skit är det lätt att ynglen drabbas av Aeromonas infektioner.

                        Mike,
                        Att fisken verkar reagera på medicinering tycker jag också tyder på att det inte är fisktuberkulos.

                        Även om det inte går att bota en fisk så den blir helt fri från Mycobakterier så reagerar de mot Nitrofurazone, Tetracyclin, Doxycycline + några till.

                        Nitrofurazone tar endast bort symptomen och nästa gång samma fisk utsätts för stress så insjuknar den, men det är klart...allt beror ju på hur långt sjukdomen framskridit.

                        Man kan också vända på det såhär, om akvarister råkar ut för sjukdomar orsakade utav bakterier och vanliga mediciner inte fungerar, då är det troligt att det rör sig om gram-positiva bakterier tex. Mycobakterier som är vanligt förekommande. Jag eller någon annan på forumet kan inte säga med 100% säkerhet vilken bakterie infektion det är utan bara gissa utifrån de erfarenheter vi har, endast vid en riktig provtagning och analys går det fastställa vad för bakterie som orsakat sjukdomen.

                        Mvh Janne
                        Senast redigerad av Janne E; 11 juli 2007, 20:28.

                        Kommentar

                        • chriber
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 84

                          #27
                          Hej,

                          Intressant tråd. Upptäckte förra veckan en köttig massa på en Neolamp. pulcher, sittande vid basen av ena bröstfenan. Först trodde jag det bara var en skada, då några Lepido. elongatus visat sig lite tuffare än vanligt mot medinvånarna senaste tiden. När jag kollade närmare ser det mer ut som någon utväxt. Har även sett två andra fiskar med mindre blemmor på gällocken, så man börjar bli lite orolig.

                          Någon som har någon idé vad det kan vara?

                          mvh,

                          Christer

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #28
                            Ursprungligen postat av chriber
                            Hej,

                            Intressant tråd. Upptäckte förra veckan en köttig massa på en Neolamp. pulcher, sittande vid basen av ena bröstfenan. Först trodde jag det bara var en skada, då några Lepido. elongatus visat sig lite tuffare än vanligt mot medinvånarna senaste tiden. När jag kollade närmare ser det mer ut som någon utväxt. Har även sett två andra fiskar med mindre blemmor på gällocken, så man börjar bli lite orolig.

                            Någon som har någon idé vad det kan vara?

                            mvh,

                            Christer
                            Det där på fenan bör vara sanna skit jag fick på en malawiciklid för ett par månader sedan. Jag fick fisken utdömd, men jag körde lite "våghalsig" medicinering och fick faktiskt ordning på den.

                            Jag lät fisken gå i ett medicineringskar med PP (Kaliumpermanganat) och formaldehyd i ett par dygn, och sedan var åtminstone all synlig skada borta. Tyvärr fick den stackarn svårt med stryk någon vecka efter han kom tillbaka till huvudkaret, så jag kan inte ge någon garanti för att det var en permanent lösning.

                            Här är tråden om min firre: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55693

                            Mer info om PP: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumpermanganat
                            Senast redigerad av Tony; 11 juli 2007, 21:49.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #29
                              Tony,
                              Det där på fenan bör vara sanna skit jag fick på en malawiciklid för ett par månader sedan. Jag fick fisken utdömd, men jag körde lite "våghalsig" medicinering och fick faktiskt ordning på den.
                              Jag lät fisken gå i ett medicineringskar med PP (Kaliumpermanganat) och formaldehyd i ett par dygn, och sedan var åtminstone all synlig skada borta.

                              Formalin är mycket giftigt också, samt cancerframkallande men det dödar inte virus.

                              Kan mycket väl vara så som Ola säger, Lymphocystis (iridovirus). Fisken bär på viruset men insjuknar inte förrän det är dags för viruset att sprida sig, då bildas en svulst som ser ut ungefär som ett blomkålshuvud i miniatyr med en svag rosa aktig till vit färg som är hård men geléaktig i konsistensen. De jag sett och som angripit fiskar jag haft har varit relativt stora runt 1 cm eller mer. Svulsten spricker upp efter ett tag och ut kommer viruset för att angripa nästa fisk, efter att svulsten spruckit försvinner den och efter det beroende på var svulsten satt (vanligast att den sitter på fenor) så läks såret och fisken "blir frisk" men kan få tillbaka sjukdomen efter något år eller så. Då svulsten dyker upp på en fena är det bättre att klippa bort den delen så riskerar man inte att andra fiskar drabbas, sitter den på kroppen är det bättre att avliva dem direkt innan den spricker.

                              Men det är inte säkert att det var detta du drabbades utav på dina fiskar.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • Tony
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4594

                                #30
                                Ursprungligen postat av Janne E
                                Men det är inte säkert att det var detta du drabbades utav på dina fiskar.

                                Mvh Janne
                                Risken är ju väldigt stor eftersom din beskrivning låter exakt så som symptomen visar sig. Vart kommer alla dessa virus ifrån tro? Kommer det med VF fisk eller från odlingar? Eller med foder?
                                Tony Englund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...