Test av effekt innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • maj 2024

    Test av effekt innerfilter

    Mätte effekten idag på elförbrukningen i lokalen med hjälp av Clas Olssons effektmätare. Tyckte dock att effekten var lite hög på vissa håll.
    Redovisar därför mina resultat

    Resun Innerfilter 1000 liter/h
    uppgiven effekt: 20 W
    uppmätt effekt: 50 W

    Eheim 2252 1200 liter/h
    uppgiven effekt: 28 W
    uppmätt effekt: 45 W

    Fluval 4+ 1000 liter/h
    uppgiven effekt: 10 W
    uppmätt effekt: 11 W

    Ingen tvekan om att jag kommer använda Fluval i fortsättningen därav. Ångrar mig nu en hel del att jag valde att snåla och köpa Resun i stället för Fluval. Detta eftersom Fluvalet (som jag först hade tänkt köpa) kostar 375 kr mindre per år i el per pump. Alltså hade jag sparat in den extra kostnad i inköp på lite mer än ett halvår....... usch vad irriterad jag blev att jag var dumsnål.

    Funderar ta mig tusan på att tipsa Plus om Resun-pumparna för det är ta mig tusan fan falsk marknadsföring.

    Testade även några andra innerfilter och de låg inom felmarginalen. Dock låg de två Eheim-ytterfiltrena jag har något högt i elförbrukning mot angivet.

    Detta vore ju underlag för en artikel i CB .... dax att få tummen ur vagnen kanske...
    Senast redigerad av Gäst; 13 april 2007, 00:46. Anledning: förtydligande
  • Thor
    Användare
    • januari 2007
    • 106

    #2
    hej

    detta va en bra informationstråd till dom el medvetna

    vi måste va många som har en elmätare hemma och som kan fylla på i din tråd
    ska bara hitta min elmätare så listas watt på mina pumpar

    mer än dubbelt på din resun det är riktigt dåligt

    mvh/thor

    Kommentar

    • Thor
      Användare
      • januari 2007
      • 106

      #3
      Tetratec IN 1000
      uppgiven effekt: 14 W
      uppmätt effekt: 25 W

      Tetratec EX 1200
      uppgiven effekt: 21 W
      uppmätt effekt: 27 W

      aqua szut super-mini (det står 2.5w på pump men 3w på paket)
      uppgiven effekt: 2.5 W
      uppmätt effekt: 7 W (har 2 stycken och båda drar 7w)

      dumsnål här oxå
      dom där supermini kommer byttas ut Bild
      små mög pumpar som drar mer än en fluval 2+ 5watt

      Kommentar

      • palm
        Användare
        • augusti 2006
        • 114

        #4
        Hej

        Ett tips att kolla en elmätare är att belasta den med t.ex några olika 100W glödlampor för att se hur den stämmer.
        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Ursprungligen postat av palm
          Hej

          Ett tips att kolla en elmätare är att belasta den med t.ex några olika 100W glödlampor för att se hur den stämmer.
          Ja gör gärna det!
          Annars så lutar dessa resultat åt att vi blir fetblåsta på vissa märken!!
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Intressant tråd... ta gjärna fler test
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Lite förtydligande: Jag mätte på flera Resunpumpar och flera Eheimpumpar 2252. De hade alla likvärdiga resultat. Jag testade även mot annan utrustning med och mätaren verkar inte visa mer än max 10 % fel. Men trots allt både Eheim och Resun drar på tok för mycket ström, och med tanke på att de går 24 timmar om dygnet blir det mycket pengar i slutänden.
              Resun blir: 480 kr/år (med mitt elpris)
              Eheim blir: 435 kr/år
              Fluval blir: 105 kr/år

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #8
                Ursprungligen postat av palm
                Hej

                Ett tips att kolla en elmätare är att belasta den med t.ex några olika 100W glödlampor för att se hur den stämmer.
                Som palm skriver... hur ser kalibreringen ut.
                Om elmätaren ger korrekta mätresult är det ju skrämmande dåligt av pumptillverkarna att inte ange korrekta energiförbrukningsdata. Gissar att det är teoretiskt framräknade värden (eftersom felenmarginalen är mycket stor), men det är den parktiska förbukningen som bör redovisas.
                //Robert

                Kommentar

                • johan eriksson
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 159

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Lite förtydligande: Jag mätte på flera Resunpumpar och flera Eheimpumpar 2252. De hade alla likvärdiga resultat. Jag testade även mot annan utrustning med och mätaren verkar inte visa mer än max 10 % fel. Men trots allt både Eheim och Resun drar på tok för mycket ström, och med tanke på att de går 24 timmar om dygnet blir det mycket pengar i slutänden.
                  Resun blir: 480 kr/år (med mitt elpris)
                  Eheim blir: 435 kr/år
                  Fluval blir: 105 kr/år
                  Grejen är ju att eheimen flyttar 4 ggr så mycket vatten som fluvalen efter att de varit igång en vecka och eftersom det är filterpumpar ser jag det som en mycket viktig aspekt, vill man bara ha cirkulation/watt är det streamers som gäller.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ovasett om amperemätaren visar för mycket så blir ju kostnadsskilnaden den samma.
                    Fluvalpumpen drar nästen 40W mindre än Resunen.
                    Sen kan man ju enkelt kolla hur mycke vatten varje pump ger genom att fylla ett större kärl på tid. Bara att koppla en slang till utblåset och mäta.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • MagArne
                      Användare
                      • december 2006
                      • 263

                      #11
                      Rätta mig någon om jag har fel nu men har för mig att elmätarna visar lite underliga värden beroende på vad de belastas med. Lysrör kan ju få elmätarna att visa alla möjliga konstiga wattal och då är det bättre att ställa om till kWh eller Ah och se vad man får för värde på en bestämd tid.

                      Pumparna kanske har helt olika uppbyggnadstekniker vilket gör att en del pumpar inte går att mäta förbrukningen genom att sätta elmätaren på Watt och läsa av.

                      Sen förbrukar pumparna lite mer ström om de belastas hårt med igensatta filter och strypt utblås.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Hmmm om man vill ha ett rättvist resultat på vattnemätningen så bör ju dessutom filtermaterialet vara i stort sett likvärdigt. För att jag håller nog inte med dig Johan att Eheim generellt skulle vara bättre vattendrivare än Fluval.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • johan eriksson
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 159

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Hmmm om man vill ha ett rättvist resultat på vattnemätningen så bör ju dessutom filtermaterialet vara i stort sett likvärdigt. För att jag håller nog inte med dig Johan att Eheim generellt skulle vara bättre vattendrivare än Fluval.
                          Kan vara att jag har haft tätare filtermaterial på fluvalpumparna jag kört, har fått för mig att tryckhöjden lite enkelt går att översätta till hur stark pumpen är och att den orkar trycka på bättre trots smutsigt filter med bättre tryckhöjd. Stämmer det resonemanget?

                          Kommentar

                          • johan eriksson
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 159

                            #14
                            Ursprungligen postat av MagArne
                            Rätta mig någon om jag har fel nu men har för mig att elmätarna visar lite underliga värden beroende på vad de belastas med. Lysrör kan ju få elmätarna att visa alla möjliga konstiga wattal och då är det bättre att ställa om till kWh eller Ah och se vad man får för värde på en bestämd tid.

                            Pumparna kanske har helt olika uppbyggnadstekniker vilket gör att en del pumpar inte går att mäta förbrukningen genom att sätta elmätaren på Watt och läsa av.

                            Sen förbrukar pumparna lite mer ström om de belastas hårt med igensatta filter och strypt utblås.
                            Kan det vara så att vissa pumpar ökar i wattantal medans andra tappar i cirkulation alltefter de blir smutsiga?

                            Kommentar

                            • Micke H
                              NCS Medlem
                              • oktober 2003
                              • 144

                              #15
                              Hej Magarne

                              Effekten räknas ut genom formeln P=U*I . P= effekt (watt) U= Spänning ( Volt ) och I = ström (ampere )

                              Då borde det aldrig kunna bli någon skillnad beroende på vilken form du mäter i.
                              Drar pumpen 25 watt och du har en spänning på 220 volt så är strömmen 0,11 ampere

                              Det du säger om när pumparna belastas hårt, att de då drar mer ström är säkert rätt men då
                              ökar givetvis effekten också om vi utgår ifrån att spänningen hela tiden är 220 V
                              Spänningen kan faktiskt variera lite på nätet.

                              Det som borde vara mest intressant för oss med akvarier är kanske hur många watt det drar per liter utpumpat vatten ur pumpen. Annars blir jämförelsen mellan pumparna lätt fel

                              Micke H


                              Ursprungligen postat av MagArne
                              Rätta mig någon om jag har fel nu men har för mig att elmätarna visar lite underliga värden beroende på vad de belastas med. Lysrör kan ju få elmätarna att visa alla möjliga konstiga wattal och då är det bättre att ställa om till kWh eller Ah och se vad man får för värde på en bestämd tid.

                              Pumparna kanske har helt olika uppbyggnadstekniker vilket gör att en del pumpar inte går att mäta förbrukningen genom att sätta elmätaren på Watt och läsa av.

                              Sen förbrukar pumparna lite mer ström om de belastas hårt med igensatta filter och strypt utblås.
                              540 liter +222 +222 +100

                              Kommentar

                              Arbetssätt...