Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Det _ultimata_ modulbygget?

    I en annan tråd har jag hittat en artikel om modulbygge som verkar superjättebra och det ser väldigt enkelt ut. Problemet är att den är på finska. Visserligen är det bra bilder till men jag klarar nog inte att bygga moduler enbart utifrån bilderna. Finns det någon som kan översätta?

    Håll med om att det vore toppen med DEN ultimata DIY-artikeln om ett enkelt och billigt sätt att bygga egna moduler!

    Har du någon annan länk till en artikel på svenska eller engelska med vad du anser är det ultimata modulbygget så lägg in den här! Eller kanske egna bilder med medföljande beskrivning...
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Finns säkert någon som kan översätta. Sedan tycker jag att den där artiklen MÅSTE in i CB...

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Finns säkert någon som kan översätta. Sedan tycker jag att den där artiklen MÅSTE in i CB...
      Ja, eller hur? Jag ville inte skriva det själv, så det var tur att du skrev det...

      Jag ser att Sune Holm är nämnd överst i artikeln och det är ju bla. han som ligger bakom BTN. För mej som verkligen gillar BTN men som inte har en chans att köpa dem så skulle det vara så himla kul att försöka göra något liknande själv...

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Ulrica jag har träffat Sune holm vid flera tillfällen och hört ho nom hålla föredragbla i Spånga AF han är grymt duktigt inom sitt område det var ett nöje och höra honom,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av *Ulrica*
          Ja, eller hur? Jag ville inte skriva det själv, så det var tur att du skrev det...

          Jag ser att Sune Holm är nämnd överst i artikeln och det är ju bla. han som ligger bakom BTN. För mej som verkligen gillar BTN men som inte har en chans att köpa dem så skulle det vara så himla kul att försöka göra något liknande själv...
          Jag vet inte kostnaden för att göra sådana här "BTN"-stenar...men BTN moduler är inte speciellt dyra. Man kan köpa t ex tre stycken och dela på två av dom så har man 5 moduler att använda i karet. Kostnaden kanske blir ca 1800-1900kr allt som allt. Om man tänker efter allt arbete man får lägga ned för att få fram liknande kvalitet samt den kostnad för de produkter man måste köpa så vette tusan om det lönar sig alls.

          Det enda som jag kan tänka mig är att man får "BTN"-stenar som ingen annan har..dvs originalitet.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Kostnaden kanske blir ca 1800-1900kr allt som allt. Om man tänker efter allt arbete man får lägga ned för att få fram liknande kvalitet samt den kostnad för de produkter man måste köpa så vette tusan om det lönar sig alls.
            Jag tycker heller inte att BTN är "dyra". Men verkligheten för mej är tyvärr att 1800 kronor är en astronomisk siffra som det skulle ta ett år att spara till...

            Vore intressant att veta ungefär vad det kostar att göra egna moduler, det är kanske som du säger inte så stor skillnad, men handlar det "bara" om tid och arbete blir det så jag måste göra.

            Kommentar

            • matereo
              Användare
              • januari 2006
              • 169

              #7
              Allt verkar ibland enklare på film eller bild. Undrar hur hållbarheten är på hemmamodulerna och hur färgen håller..?

              Kommentar

              • Linus_M
                Användare
                • augusti 2006
                • 19

                #8
                Framförallt är det roligt att göra sina egna moduler. Att göra är roligare än at köpa.

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  Ursprungligen postat av matereo
                  Undrar hur hållbarheten är på hemmamodulerna och hur färgen håller..?
                  Någon som har erfarenhet?

                  Annars kanske någon finsktalande kan leta reda på Jyrki Granath på aqua-web och fråga...

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Ursprungligen postat av Linus_M
                    Framförallt är det roligt att göra sina egna moduler. Att göra är roligare än at köpa.
                    Aha! Upp till bevis! Bilder, beskrivning och "hur-gick-det-sen-berättelse" tack!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linus_M
                      Framförallt är det roligt att göra sina egna moduler. Att göra är roligare än at köpa.
                      Det tyckte jag med förr. Ända tills det började släppa på bakgrunden pga alger och fiskar som tuggade sönder den. Nu köper jag endast...för det tar tid att göra eget och det är inte alltid det blir så lyckat. Men om man har tid och vet hur man ska göra för att få det av bra kvalitet så tycker jag givetvis att man ska prova på...men det kostar en del det med...så efter en stund så hade det nog varit roligare med en köpt BTN istället.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Det verkar som att de flesta har gjort åtminstone någon egen bakgrund i frigolit och all alla dessa förr eller senare ledsnar och går över till BTN
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Linus_M
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 19

                          #13
                          Ursprungligen postat av *Ulrica*
                          Aha! Upp till bevis! Bilder, beskrivning och "hur-gick-det-sen-berättelse" tack!
                          Ok. Ska sätta ihop några figurer med figurtext nu i veckan. Men det är inte något "ultimat" bygge. Än så länge är det bara platta saker typ "slimline".

                          Kommentar

                          • Bumling
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 218

                            #14
                            Även om det handlar om samma pengar är det ju riktigt kul att kunna starta upp ett nytt kar med sina egentillverkade moduler! Vors ju kanon med denna artikel på svenska!!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Här finns bilder på hur jag byggde med mina frigolitmoduler...dvs den bakgrunden som nu börjat fälla.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...