Avlivning av fisk - Ny FAQ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Avlivning av fisk - Ny FAQ

    Hej

    Nu har jag (efter att ha lovat att göra det i något år) äntligen lagt in en liten text i FAQ-en om avlivning av fisk. http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779 Finns det några kommentarer? Jag lägger in texten här också.

    AVLIVNING AV FISK

    Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.

    Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur)

    1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).

    2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).

    3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.

    4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.

    Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna.

    1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

    2. Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutar dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använda den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

    3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.

    4. Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.

    Ola Svensson

    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Väldigt bra Ola!

    Kan du också lägga in en "snabbmeny/länk" på forumet för att komma till dessa FAQ så vore det toppen.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      citat:Kan du också lägga in en "snabbmeny/länk" på forumet för att komma till dessa FAQ så vore det toppen.
      Nej, det kan bara Joakim eller Christian .
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        en liten fråga bara, det där med avkylning har jag fått förklarat för mig att det ska fungera så att fiskarna inte skulle lida av det utan mer bara sänka tempen o hjärtfrekvensen tills de att de somnar in, lite som typ reptiler. detta har jag fått förklarat för mig av en"som kan" känns verkligen hemskt om det nu inte skulle vara så utan om det mer är som du beskriver. är detta då tok fel? verkar iaf så

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat: en liten fråga bara, det där med avkylning har jag fått förklarat för mig att det ska fungera så att fiskarna inte skulle lida av det utan mer bara sänka tempen o hjärtfrekvensen tills de att de somnar in, lite som typ reptiler. detta har jag fått förklarat för mig av en"som kan" känns verkligen hemskt om det nu inte skulle vara så utan om det mer är som du beskriver. är detta då tok fel? verkar iaf så
          Så trodde jag också men forskning på laxfisk har visat att infrysning är ohyggligt plågsamt. Personen som jag var i kontakt med forskar på avlivning av fisk och enligt honom var frysning även av tropisk fisk (fisk som dött/ blivit medvetslös vid 0 grader) med stor sannolikhet "fruktansvärt" och han antog det pga. "flera proteiner är temperatur adapterade". Han skulle kanske ta med akvariefisk i senare studier, men jag har inte kontaktat honom igen (det var 1.5 år sedan). Det finns tydligen inga studier som visat att det är en bra metod (och jag undrar om det finns någon som visat att det är en bra metod på reptiler...). Förut var jag alltså helt övertygad om att frysning var bästa metoden, men numera avråder jag från den eftersom EU och experter i frågan gör det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Mycket bra!

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              När man läser detta så tänker man ju oekligen på hur all (av männsikan fångad fisk) som inte betraktas som lämplig för akvarium går hädan. Är det verkligen skillnad på fisk och fisk?
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Byttorp
                Användare
                • november 2003
                • 1585

                #8
                Var ute och fiskade i veckan som gick med fiskebåt från Smögen. Dom fiskar som vi ansåg oss kunna ta hand om och som inte var för små behöll vi och när dom första kom upp så skulle jag avliva dom, (makrill) genom att "vrida nacken" av dom.
                Men då blev jag hejdad av fiskaren som skötte båten och sa att vi lägger dom bara i en hink med vatten så dör dom av sig själva, "så fort dom inte kan simma så dör dom" "det tar bara nån minut eller så". Jag protesterade och då sa han att det är bara nått som vi inlandsbor fått för sig....

                vad säger ni läsare om detta? det gick förvisso ganska så fort tills dom slutade att visa livstecken mer än nått enstaka ryck eller så. Men det vore skoj att höra era synpunkter.
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  På tal om att släppa ut akvarie-fisk i naturen ,så kom jag på att när jag var liten pöjk och man var ute och fångade grodor och sånt,så var det ett kärr där det kryllade utav guppies,black mollys och nån liten röd fisk,svärdbärare kanske.De måste ha fortplantat sig rejält under sommaren men året därpå såg vi inga...

                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Det är skilnad på fisk och fisk. Troligen är konsumenten inte beredd att betala för dyrare matfisk, men det är ett arbete på gång om hur matfisk ska avlivas bättre. Att kräva av forskare att de ska avliva på bästa tänkbara sätt är enklare! Men jag tycker det är bra att forskning fortsätter att ha det höga förtroendet som den har hos allmänheten och där ingår att man inte utsätter djur för onödigt lidande. När det gäller husdjur så vill vi ju avliva på bästa tänkabara sätt och det är vad texten handlar om. Det här är troligen det bästa tänkbara sättet.

                    Makrillhistorien var intressant. Just makrill och tonfisk måste ju röra på sig för att få vatten över gälarna, men det gäller inte all fisk (ganska få faktiskt) och att lägga en abborre att självdö är inte snällt (och inte OK för försöksdjur). Men de dör förstås snabbare om man vrider nacken av dem (nån minut eller så jmf med sekunder). "bara nått som vi inlandsbor fått för sig...." är ju att ta i. Det krävs rätt ingående kunskap om makrillfiskars fysionomi (eller av att fiska makrill) för att veta att det ligger till så här.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mikael
                      Användare
                      • april 2002
                      • 347

                      #11
                      ...en liten anekdot bara...

                      En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst).

                      /Mikael Mayer
                      Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                      - Lars Falk

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        citat:titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller
                        Aj och oj! (Även jag har fryst fisk men inte tittat i frysen - varför inte kan man fråga sig).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Sven W
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 157

                          #13
                          För några år sedan läste jag i ett amerikanskt forum om att det fanns dom som avlivade genom att stoppa ner fisken i alkohol. Påstods vara snabbt och smärtfritt. Jag har testat en gång men det var ingen hit, tog alldeles för lång tid. Personligen tror jag att de dör av kvävning.

                          Det vore kanske en ide att ta med detta i listan över oacceptabla metoder. Risken finns att andra hittar samma information som jag.
                          /Sven

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Sven, det måste väl ändå vara ett dubbelt misstag.. förlora groggen och pina fisken i samma veva :/

                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Sprit och formalin är INTE ett dugg trevligt att avliva fisk med. Eftersom att det görs till samlingar, men ENDAST ska användas då, så kanske det ska vara med på listan.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...