Mina Vallisneria var så fina.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Söderlund

    Mina Vallisneria var så fina.....

    Hej. Som gammal "ciklidakvarist" i stockholm har jag nu börjat intressera mig för växter i mina akvarier. Men det verkar vara lättare att få yngel av en svårlekt ciklid än att få den enklaste akvarieväxt att trivas och se fin ut! Jag provar mig dock fram.

    Ett lyckat försök var att plantera Vallisneria spiralis (rak Vallisneria) i krukor. I botten av krukan la jag 2 cm blandning av lera, torvgranulat och koncentrerade gödningspellets. Över det placerade jag ca. 5 cm 3 mm sand. Det växte bra och blev mycket vackert. Efter 1 år stagnerade Vallisnerian. Jag antar det berodde på att rötterna var som ett tjockt nystan och näringen var slut.

    Nu till min första fråga. Strax innan jul gjorde jag storrengöring i mitt stora Malawiakvarie. På botten av akvariet la jag en knapp cm av blandning av grålera, röd keramiklera, torvgranulat och koncentrerade gödningspellets där jag hade tänkt att plantera. På det la jag 4-5 cm sand 1-2 mm. Jag planterade Vallisneria spiralis (rak Vallisneria) och Cryptocoryne crispatula var. balansae (tror jag den heter) i stora grupper. Direkt ruttnade nästan alla Cryptocoryne blad. Jag städade bort de dåliga bladen men trotts det fick jag en algchock. Gröna alger på alla ytor men inte så mycket på Vallisneriabladen. Efter ett par veckors försiktig matning av fiskarna och regelbundna vattenbyten är nu algerna under kontroll. Men mina Vallisneria växer dåligt. De nya bladen är jättekorta och har konstig färg. Växlande röda och blekgula med svarta mönster. Även de nya utlöparna är små och har konstig färg. VAD GÖR JAG FÖR FEL?

    Fakta om akvariet: 1000 l, 70 cm högt, 4x36 watt (Grolux och Aquastar), 2 Eheim ytterfilter 2x1000 l/h filter akvarie med ca 20 l korallgrus och ca 20 l biobollar, Malawiciklider ca 20 st à 10-15 cm, 30% vattenbyte en gång i veckan då tillsätter jag också ca 2 dl bikarbonat.
    Uppmätta vattenvärden: 24-25 grader, Ph drygt 8, NO3 10, NO2 ok, dgh mindre än 6, dkh 20. Mätt med "multisticka" efter senaste vattenbytet.

    Min andra fråga är hur jag ska få mina Cryptocoryne crispatula var.
    balansae att trivas. Bladen är 20-40 cm och inte så många per planta. Därimot skickar de ut ganska många utlöpare. Ibland ruttnar bladen. Jag vill att plantorna ska bli höga och kraftiga som jag har sett att de kan bli.

    med hopp om många svar och tyckande - Nisse Söderlund

    PS Jag har ställt samma fråga på Zoopets forum. DS

  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Jag är absolut ingen expert på växter, men jag kan ju dela med mig lite i alla fall. I mitt 450 liters kar (60 cm högt) har jag exakt samma belysning som du har och det är knappt så det räcker till mina växter, jag har huvudsakligen Echinodorus samt även Vallisneria "Gigantea". För ett akvarium som är så högt som 70 cm är jag tveksam om man inte bör ge sig på "tyngre" grejor än vanliga lysrör, men som sagt jag bara funderar lite.

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Hej!

      Det låter misstänkt likt järnbrist...
      Belysningen spelar också stor roll.

      Vallisneria och cryptocoryner brukar inte vara någon bra kombination. Någon av dessa två växter(eller kanske båda) skickar ut en kemisk substans som inte gynnar den andra. Helt ofarligt för fiskarna dock!!!

      Välj vallisneria ELLER cryptocoryner. Det finns ju massor av andra växter att välja på också, tex anubias, javaormbunke, crinumlökar mm mm.

      Lycka till
      Anette

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Om jag inte minns fel (vilket visserligen inte är helt ovanligt) så tror jag att både ditt pH och KH är aningen (observera - aningen) för högt för att passa någon av de nämnda växterna. Däremot inte sagt att det är av avgörande betydelse. Dessutom har även jag hört talats om detta "kemiska krig" (som Annete beskriver) vad gäller dessa växter. Hurvida det är sant eller inte vet jag dock ej. Men det verkar vara "allmänt" känt och en vedertagen princip att ej hålla dessa båda tillsammans, åtminstonde i min "akvaristkrets" ....

        70 cm högt akvarium innebär också att det blir svårare att tillfredställa växternas ljusbehov. Speciellt för Cryptocorynen skulle jag tro ...

        Med vänliga hälsningar



        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Nils Söderlund

          #5
          Tack för svaren.
          Kemisk krigsföring! Järnbrist? Om jag väljer bort en av dem vilken skulle jag då spara?
          Crinumlök verkar intressnt. En idé skulle kunna vara att kompletera med crinumlökar och se vilken av Vallisneria och cryptocoryner som vinner kriget. Vad tror ni? Och vad ska jag göra med den ev. järnbristen? Jag har ju lera i bottengruset?
          Nisse Söderlund

          Kommentar

          • Anette
            Användare
            • april 2002
            • 178

            #6
            Apropå järn så finns det flytande gödning att köpa. Jag använder halva den rekommenderade dosen vid varje vattenbyte + har lera i bottnen. Det växer så det knakar.
            Jag har också provat att ha kvar både cryptocoryner och vallisneria för att se vilken som blir kvar men mitt resultat har alltid blivit att båda arterna tynar.
            Vilken man väljer är ju en smaksak, för närvarande har jag cryptocoryner men har tidigare haft "vallisneriaskogar". Det beror helt på tycke och smak!

            Lycka till
            Anette

            Kommentar

            Arbetssätt...