Bakgrund av jyskmadrass :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • september 2008
    • 235

    Bakgrund av jyskmadrass :P

    Japp! Efter att ha läst lite om det funkar att göra en bakgrund av en madrass så tänkte jag inte så mycket längre utan tog tag i saken istället!

    Karet är ett 160liters. 100x40x40.

    Skärde först ut rätt storlek på madrassen, alltså lite för lång så den fastar mellan sidorna av karet. Därefter skärde och klippte jag så det såg rätt så naturligt ut. Efter några timmars slit så var jag nöjd.

    Sen börja jag kleta på tec7 som skall fungera i akvarium enligt deras hemsida. När jag kletat klart hela bakgrunden så hiva jag på en torv/fin sand blandning jag mixat ihop.

    Och nu för en timme sen hävde jag i den efter att den torkat ett dygn ungefär.

    Och här är lite bilder...
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Coolt! och Riktigt snyggt!

    Har du bilder under tiden du gjorde jobbet?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #3
      Tackar nej, har ju inte det. den såg inte mycket ut för världen när jag höll på att skära och klippa så det var inte lönt att ta kort tyckte jag. Trodde inte den skulle bli så här pass bra

      Gjorde en i ett litet 40liters för 2veckor sedan för att testa om det gick och ifall fiskarna tålde tec7, och det gjorde dom Inte nått vidare snygg men det var ju första bakgrunden jag nånsin gjort skyller jag på

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Kommer det att tåla vattnet? Vad är skumplast gjort av nu för tiden?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • dezplay
          Användare
          • september 2008
          • 235

          #5
          Polyeterskum tror jag den är gjord av. Men vi får se med tiden hur det går men den var billig att göra så det är ju värt ett försök att testa iaf tyckte jag

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Snyggt jobbat! Den blev ju riktigt bra. Ska bli kul att se hur hållbarheten blir.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Ja det där såg ju riktigt bra ut, det ska jag prova någon gång.

              Kommentar

              • dezplay
                Användare
                • september 2008
                • 235

                #8
                tackar bara att prova på! ett enkelt och smidigt sätt att göra en bakgrund. Men det återstår att se om den klarar sig i längden

                Kommentar

                • dezplay
                  Användare
                  • september 2008
                  • 235

                  #9
                  Uppdaterar tråden med att säga att det inte alls fungerade. I det lilla karet visar fiskarna (några svärdbärare) inga tecken på sjukdom. Men i det stora började fiskarna (svärdbärare och palettciklider) visa mycket konstiga symtom efter några dagar. De andades häftigt och började tappa balanssinnet.

                  Fick ta ur bakgrunden och byta allt vatten, trodde inte dom skulle klara sig. Men efter några dagar så är de normala igen

                  Men fattar inte riktigt varför det inte funkade i det större karet när det går i det lilla. Kanske blev för stor mängd tec7 eller för mycket jyskmadrass hehe

                  Nä nästa gång blir det frigolit, husfix å lack!

                  Så då vet ni testa inte detta!

                  Kommentar

                  • GöranE
                    Användare
                    • februari 2009
                    • 334

                    #10
                    Skulle satsa en peng på att det är polyeterskummet som är boven.
                    Vid tillverkningen används isocyanat som är väldigt giftigt.
                    En madrass är även flamskyddad så det kanske innehåller bromföreningar som inte är så hälsosamma.
                    Jordätare är det som gäller..

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Det var ju tråkigt att det inte funkade.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • dezplay
                        Användare
                        • september 2008
                        • 235

                        #12
                        Ursprungligen postat av GöranE
                        Skulle satsa en peng på att det är polyeterskummet som är boven.
                        Vid tillverkningen används isocyanat som är väldigt giftigt.
                        En madrass är även flamskyddad så det kanske innehåller bromföreningar som inte är så hälsosamma.

                        Det låter som det kan vara det rätta svaret. Är lika bra att ta ut den andra bakgrunden också, innan den börjar avsöndra gifter.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Bra ide, tråkigt att det inte fungerade.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Vad för slags madrass skall man leta efter om inte den billigaste på Jysk? Filtermadrass är ju optimalt kan man känna, men dock svindyrt.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Är nog bäst att använda riktigt gamla väl använda skumgummimadrasser från den tiden de inte använde en massa hokuspokus vid tillverkningen.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...