Discus & Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Discus & Apistogramma

    Har nu haft flera motgångar med att ha Apistogramma tillsammans med Discus.

    Är osäker på om det är den höga temperaturen eller Discus fodret som är anledningen till att mina Ap dör.

    Har Dicrossus maculatus som verkar trivas som, ja just det, "fisken i vattnet" samt ett antal tetror som också verkar trivas.

    Någon som har erfarenhet med Ap och Discus?

    Kan det vara så att vissa Ap som lever i varmare vatten naturligt kan fungera?
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #2
    Vad håller du för temperatur? Generellt för apistos så anses det att de blir "utbrända" av att gå konstant i höga vatten temperaturer. Då pratar jag om temp. området kring 30 grader
    Jag håller mina apistos (och alla övriga fiskar för den delen) i cirka 22-23 grader sommartid och i 23-24 grader vintertid.
    De förökar sig och mår bra, så temperaturen är inget fel på ialla fall.

    Känner inte till någon Apistoart som är speciellt lämplig för att alltid leva i hög temperatur.
    Apisto arter som lever i vatten samlingar (restvatten från årliga översvämningar) i savann områden kan kortare perioder leva i höga vatten temperaturer.
    Typisk biotop är soldränkta oskuggade dammar/ laguner med kraftig ytväxtlighet.

    Typiska arter i det sydliga savannområdet är Borellii, Commbrae, Trifasciata, Iconspicua, Linkei, Maciliensis.
    Men i de tre förstnämnda arternas fall så lever de även i förhållandevis låga vatten temperaturer under vinter halvåret.

    I det norra savann området (norr om amazonaz) finns arterna Fjärilsciklid, Macmasteri, Guttata, Vijeta, Steindachneri m.fl som bebor motsvarande biotop.

    Har själv aldrig hållit apistos med discus. Men jag har alltid haft mycket dålig erfarenhet av att ha större fiskar som sällskap till apistos.
    De tynar bort eller blir "utbrända" snabbt i fel sällskap. Det spelar ingen roll om sällskapet är fredliga discus.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Inne på Pelles linje, kollar man upp var många Apisto kommer ifrån så lever de flesta inte särdeles varmt egentligen. Att tro att alla skulle palla för höga temperaturer konstant tror jag är fel. Fjärilsciklider hade jag vågat testa, likaså borelli. Kruxet där blir att se till att småttingarna får foder. I övrigt anser jag att kombon discus/apisto inte är särdeles lyckad för apistona.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #4
        Kan bara konstatera att även jag numera tillhör de som inte tycker det är en bra ide att ha Discus och Apistogramma i samma akvarie.

        Era svar verifierade det som jag nog redan konstaterat.

        Att den senaste tidens värme kanske har hjälpt till lite extra då temeraturen vissa dagar har närmat sig 31 grader, är väl ett faktum, men man måste kunna resa ifrån akvariet även på sommaren.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #5
          Kickar upp den här sidan eftersom frågan verkar komma upp ganska ofta.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Man bör inte ha apisto ihop med diskus då dom inte klarar den mängd vattenbyten man gör för diskus,jag hade för något år sedan en fjäril ihop med diskus och den klarade otroligt nog av dessa vattenbyten,jag skulle köra apisto i ett eget akvarum då dom blir mindre stressade/Ann-Mari

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #7
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Man bör inte ha apisto ihop med diskus då dom inte klarar den mängd vattenbyten man gör för diskus,jag hade för något år sedan en fjäril ihop med diskus och den klarade otroligt nog av dessa vattenbyten,jag skulle köra apisto i ett eget akvarum då dom blir mindre stressade/Ann-Mari
              Jag tror dock att Ap klarar de vattenbyten jag gör, ca 30% en gång i veckan. Men det är temperaturen som är problemet.

              Bara för att tydligöra vilken typ av Discus akvarium jag pratar om så skickar jag med en länk på en film på mitt kar.

              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Snyggt akvarium,jodå det går nog med tanke på att du byter endast 30% i veckan/Ann-Mari

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Det här var intressant. På diskusforum.se är det många som tvärtom anser att Apisto och diskus går bra. Fast de kanske mer ser till att det går bra för diskusen.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Det här var intressant. På diskusforum.se är det många som tvärtom anser att Apisto och diskus går bra. Fast de kanske mer ser till att det går bra för diskusen.
                    Kan man hålla en temp under 30 grader konstant, så överlever nog Ap.

                    Men när det som i somras blir värmebölja och temperaturen stadigt ligger mellan 30 - 31 grader blir det uppenbarligen värre. Mina Ap bara tynade bort men Schackbrädena trivdes hur bra som helst, liksom övriga fiskar.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Hej!
                      Ämnesomsättningen hos en Ap är grymt hög vid 30 gradersvärme.
                      Jag tror inte tempen är problemet utan att fodret inte räcker till näringsmässigt. / Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        De kanske inte trivs i 30 grader, men inga av mina strök med i somras när tempen stod mellan 28 och 30 grader i karet ganska konstant.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jag tror dock att Ap klarar de vattenbyten jag gör, ca 30% en gång i veckan. Men det är temperaturen som är problemet.

                          Bara för att tydligöra vilken typ av Discus akvarium jag pratar om så skickar jag med en länk på en film på mitt kar.

                          http://www.youtube.com/watch?v=mFEZ_UWVk48
                          Snyggt akvarium
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #14
                            Jag hade Ap. macmasteri med mina discus när det begav sig och jag upplevde inga problem!
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            Arbetssätt...