Vilken Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #16
    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    www.pwss.se har billiga och snygga bakgrunder för kar i den storleken.
    Tackar och bugar på mitt allra ödmjukaste sätt
    /Fredrik

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Alltså, att det inte är en A. agassizii "Alenquer" är ju helt klart. Men kollar man bilderna på min länk tidigare i tråden så kunde det kanske vara A. _sp_ Alenquer. Men jag lägger fortfarande till att det är lurigt med artbestämningar på många Apisto, så det överlåter jag till fenstråleräknare och liknande.


      P
      Hej Patrik

      Bilden du refererar till i ditt inlägg är troligen Ap. sp. emerald "alenquer" troligen en färgvariant av Apistogramma Giesleri. (Är inte helt säker på mitt minne här, kan kolla upp detta noggrannare om du är intresserad?)
      Den är inte heller speciellt närbesläktad med Pebas complexet.

      Mvh/ Per

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #18
        jag tog mig friheten och slängde ut en fråga på apistogramma.com om hjälp med identifieringen av dina fiskar. Kan vara bra med en "second opinion"

        Mvh/ Per

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Många av de nya obestämda Apistona är inte särdeles granna i mina ögon, men det vore skoj att få reda på vad trådskaparens firrar är för några - de var helt ok.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • ulf
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 124

            #20
            Ursprungligen postat av Pelle
            Det är absolut inte någon av de arter som figurerar i handeln med tilläggsbeteckningen "Alenquer" (Ap. Agassizi sp. Alenquer eller Ap. sp. emerald Alenquer). De tillhör helt andra grupperingar än din fisk.
            Din firre tillhör definitivt Pebas-complexet.
            Förmodligen är den av dessa arter: sp. Papagai, sp. morado eller Pebas.

            Riktigt snygg art förresten!

            Mvh/ Per

            hej

            Har hittat lite bilder på de arter du nämner, och de är väldikt lika mina fiskar.
            De var alla så lika varandra på de bilder jag hittade att jag trodde det var samma art.

            närmare än så kommer man nog inte.

            ulf

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #21
              Här är svaret från Mike Wise på Apistogramma.com. Mike är i min mening helt outstanding när det gäller att identifiera Apistogramma arter.

              "First, the photos of the males are too small and show no diagnostic black markings. The photo of the female shows the classic double caudal spot that is diagnostic of A. sp. Papagei. It is strange that it shows only 1 other spot on the lateral band. Obviously this is a highly inbred specimen. A. sp. Pebas is a species closely related to Papagei and occurs in many different color forms/populations. Morado is the purple color form of A. sp. Pebas."

              Alltså både goda och dåliga nyheter.
              Fisken hör alltså till arten Apistogramma sp. papagei, men du har förmodligen individer från en inavlad stam.

              Mvh/ Per

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Inavlad stam? Kan det inte vara humörberoende, detta med markeringarna? Eller ljuset i bilderna, alternativt annat som gör att markeringen inte syns?

                Nå, ingen kritik, men Apisto är värre än kameleonter med sin färgsättning. Arten köper jag.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #23
                  När man tittar närmare på bilderna på Ulf´s Ap. sp. Papagei så är det faktiskt svårt att hålla med Mike om att det skulle vara inavlade fiskar. I mina ögon ser de ut som praktexemplar. Inavlade ciklider brukar dessutom ofta ha defekta fenor i någon utsträckning. de här fiskarna verkar inte ha några sådana defekter!

                  Mike´s kommentar härör enbart från det faktum att formen på "stjärt rots fläcken" inte riktigt överensstämmer med artbeskrivningen av Ap. sp. Papagei.
                  (kanske det finns lite individuella skillnader mellan fiskarna)

                  Mvh/ Per

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #24
                    Jag tolkar Mikes svar som att den är mest lik A. sp. Papagei - men eftersom den saknar en karaktär som är typisk för A. sp. Papagei måste det vara en odlingsform.

                    För mig, som alls inte är expert på Apistogramma, känns det betydligt mer troligt att den härstammar från nåt annat område än standard-Papagei.

                    Tittar man på foton på Apistogramma.com av andra Papagei tycker jag inte heller skillnaden är direkt påtaglig.
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 20 december 2007, 18:30.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av Pelle
                      När man tittar närmare på bilderna på Ulf´s Ap. sp. Papagei så är det faktiskt svårt att hålla med Mike om att det skulle vara inavlade fiskar. I mina ögon ser de ut som praktexemplar. Inavlade ciklider brukar dessutom ofta ha defekta fenor i någon utsträckning. de här fiskarna verkar inte ha några sådana defekter!
                      Ja, det var liksom detta som förbryllade mig - Ulfs firrar är granna, och ser alls inte inavlade ut. För övrigt är jag rätt skeptisk till detta med inavel - de firrar som blir konstiga blir det av brister i fodret under uppväxten eller bakterieangrepp som små, enligt min mening. Jag vet inte, kanske menade han just odlingsform och inte inavlade. Eller om det anses som samma sak? Nå, jag landar i samma slutsats som mitt första inlägg: granna firrar, så man får helt enkelt njuta av dem!! Fast nu vet vi sannolikt vilken härad vi ska vara i med namnet också, får lägga det i baknacken och komma ihåg det framöver.

                      Igår såg jag för övrigt min första kull på Inkan - skoj!! Får bara hoppas könsfördelningen blir hyfsad också, har försökt ta hänsyn till både pH och temp i odlingsförsöket.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • ulf
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 124

                        #26
                        hej

                        nu har de små gynnarna lagt ägg, vi får se om det blir något av det....

                        ulf

                        Kommentar

                        • Pär J.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 219

                          #27
                          Kan bara gratulera till leken oavsett vilken art det är. Fiskarna isig skiter väl i vad de heter men det är ju vi som vill klassa in allt och alla (tacka Linné för det).

                          Problemet med ospecade fiskar är att det är så svårt att hitta fler om någon av de tu försvinner. Det brukar alltid vara då de blir fina praktexemplat, alltså udda singlar.

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 387

                            #28
                            För de intresserade. Det dök upp en fråga om identifiering på apistogramma.com på en fisk som liknar dina Papagei(?) väldigt mycket.
                            De identifierades som Ap. sp. Pebas "Morado" (Purpur färgade färgvarianten av Pebas).
                            Man ser släktskapet mellan dina fiskar och Ap.sp. Pebas, eller hur?



                            Mvh/ Per

                            Kommentar

                            • Nicke SA
                              NCS Medlem
                              • januari 2007
                              • 290

                              #29
                              Vilken apisto nr.2

                              Hej
                              Köpte dessa på åleds som a. sp hauswell. Vet att det inte kan vara rätt, eftersom det lär vara en gammal benämning på sp maulbrauter/mouthbroader. Jag har mina funderingar, men väntar med dem eftersom jag vill höra vad ni andra tror det kan vara?
                              Jag har bara mobilkamera så bilderna blir inte så bra.
                              Kommer försöka ta bättre bilder imorgon.
                              Tack på förhand!/ Niklas
                              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                              Kommentar

                              • Nicke SA
                                NCS Medlem
                                • januari 2007
                                • 290

                                #30
                                en bild till... på en hane.
                                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...