Kliande fiskar. Hur mycket skall man bry sig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lefay
    Användare
    • februari 2014
    • 7

    Kliande fiskar. Hur mycket skall man bry sig.

    Har hela tiden jag haft Malawi sett dem klia sig. Och främst mot huvudet, gälarna,? provat Sterazin, byter vatten med kolfilter,
    540 l
    Stort filter bakom btn.
    Använde Mkt Husfix när jag byggde karet, ingen lack?
    Sand från Jula.
    Inga har dött efter 4 mån.
    Leker alla äter.
    Pigga.
    Men man vill ju att dem skall må så bra som möjligt, köpte till och med ett UVC från Deltec, Kliande ändå?
    Eller skall man bry sig?
    Ska det vara så?
  • lefay
    Användare
    • februari 2014
    • 7

    #2
    Vill inte ha mer salt i vattnet, har nog för Mkt, för Javaormbunkar dör osv.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Jag brukar tänka såhär: fiskar kliar sig, människor, hundar, katter etc. Och när det är som du beskriver; de är friska, pigga leker och äter, då är det bara normalt. Det kliar på alla varelser av olika anledningar, utan att det behöver vara ett tecken på sjukdom eller parasiter.
      Att använda t.ex Sterazin när för övrigt friska fiskar kliar sig tycker jag är helt onödigt. Salt är bra. Kanske att jämföra att vi människor behöver hälla lite olja i badvattnet eller badsalt!, för att vår hud ska komma i balans.

      Så nej, jag tycker inte du behöver bry dig för mycket, om de inte börjar uppvisa andra tecken på kroppen som sår eller luddiga fjäll eller andra sjukdomstecken.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag håller med Pabbe.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • lefay
          Användare
          • februari 2014
          • 7

          #5
          Ok, tack.

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            #6
            Jag har märkt att om PH:t är för lågt, så kliar de sig mera. Vet inte om det ska vara så eller inte, men så var det i mitt första kar och även nu när jag startade upp 750 liters karet = sanning för mig, hehe.

            Köpte flera kalkstenar och lade i och nu kliar de sig bara en och annan gång då och då.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ursprungligen postat av Mony
              Jag har märkt att om PH:t är för lågt, så kliar de sig mera. Vet inte om det ska vara så eller inte, men så var det i mitt första kar och även nu när jag startade upp 750 liters karet = sanning för mig, hehe.

              Köpte flera kalkstenar och lade i och nu kliar de sig bara en och annan gång då och då.
              Jag har också varit inne på det. Har ju både sydamerikanare och Tanganyika. Sydamerikanerna kliar sig mer. I början använde jag inte så mycket bikarbonat eller salt till afrikacikliderna och tyckte de inte kliade sig lika mycket när jag börjat höja ph med bikarbonat. Men jag misstänker att nog saltet är det som har den största effekten där. lite drygt 1 dl/100 liter.

              Kommentar

              Arbetssätt...