aggressiva orange head

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    aggressiva orange head

    Enda sen jag skaffade mina orange head tapajós (3 st), så har dom jagat iväg allt o alla i karet inklusive varandra ständigt. Mina Geophagus argyrostictus (4 st) har inte en chans... Tapajóserna har intagit hela bottenytan. Dom enda som dom inte går på är mina 2 choklad ciklider.. de verkar bara mest oberörda. Vad bör jag göra? Införskaffa fler argyrostictus? Ibland har jag den där underbara harmonin i karet, då alla verkar göra sin egna grej, typ putsa på rötter, käka sand o hänger med varandra. Men sen efter en kort stund så sätter Tapajóserna igång..
    Senast redigerad av mbitton; 03 september 2013, 19:33.
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det var som rackarns, jag har inte den erfarenheten av tapajos. Hur länge har de gått i karet, det kanske lugnar ned sig om någon vecka.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • mars 2013
      • 231

      #3
      Är Orange heads som anda grupplevande fiskar som kan bli aggressiva om de känner sig otrygga, exempelvis för att de är för få? Ska skaffa ett litet gäng själv, och är nyfiken.

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        De har gått i 600 litraren i en månad ungefär. Jag var övertygad om att de inte skulle va så pass hetsiga. Men att det kan nog stämma att de känner sig otrygga, för att de är för få i antal. Har inte lyckats könsbestämma dom ännu, kan ev vara 3 st hanar om det nu spelar någon roll? Men det lutar mest åt att de är otrygga.. Härliga och vackra jordätare i övrigt, får nog introducera 2 st till för att se om beteendet försvinner. Jag hoppas det, annars måste jag planera om.
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Hur slutade den här historien? Lugnade de ner sig när de blev lite fler eller har du fått lösa det på något annat sätt?

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Agressivitet är ju väldigt relativt. Jag har också erfarenheten att Orangehead alltid bråkar med någon. Sån tur är är de rätt veka men de tuffar sig ändå.

            mvh

            Olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Är själv lite nyfiken på hur det gick faktiskt.
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • mbitton
                Användare
                • februari 2013
                • 223

                #8
                Jag har inte skaffat fler orangehead. Instämmer med Olof att de är ganska veka, men territoriella om man kan beskriva dom så.. Emellanåt så är dom lugna o harmoniska med övriga invånare, sen får dom fnatt oftast vid matning har jag märkt. Har beställt 2 st till som bör komma nästa vecka. Mitt par Hypselacara temporalis har börjat att kivas lite.. Skaffade dom när de var ganska unga. Nu har dom växt upp o hannen jagar honan mer eller mindre hela tiden. Han tycker om att visa upp sig genom att skaka kroppen, hon visar intresse ibland. Men när hon inte vill, sticker hon iväg o hannen är efter i full fart. Ganska kul ändå.. Jag tycker om att det är lite liv i karet ibland.
                600 + 120 lliter Tanganyika

                Kommentar

                Arbetssätt...