Hål i huvudet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus2254
    Användare
    • juni 2012
    • 89

    Hål i huvudet?

    Jag har en av mina fiskar som har vad som ser ut som ett sår i eller vit fläck på huvudet

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130807_205905.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,4 KB
ID: 698915

    Hjälp mig med vad jag skall göra nu ?
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Ursprungligen postat av Markus2254
    Jag har en av mina fiskar som har vad som ser ut som ett sår i eller vit fläck på huvudet

    [ATTACH=CONFIG]46986[/ATTACH]

    Hjälp mig med vad jag skall göra nu ?
    Som det ser ut på bilden är det inte bokstavligen hål i huvudet men det är nog ett förstadium i sjukdomen. Jag tror att detta går att få rätt på men du måste då förbättra förutsättningarna för fiskarna. Ett vattenbyte skadar ju aldrig, sedan ska temperaturen inte ligga under 28° C, slå i salt i vattnet kanske 0.5 dl / 100 liter som start och se om symptomen blir bättre. Foder är också viktigt i samanhanget.

    Sammanfattningsvis, det är inget bra tecken men det går nog att fixa.

    mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tellsak
      NCS Medlem
      • augusti 2013
      • 38

      #3
      Vad för geophagus är det?
      Om du inte har några andra fiskar i burken som är känsliga mot värme, skulle jag höja temperaturen till 30-32 grader samt några täta vattenbyten framöver i samma temperatur och se hur det utvecklar sig. Däremot lär inte dina växter tycka om varken salt eller värme....

      Lycka till.
      ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

      En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Filtrerar du över aktivt kol?

        Senaste (och för närvarande enda) teorin om vad som orsakar HiH är att det är inflammation av koldamm från aktivt kol. Det kom två vetenskapliga artiklar om det för nåt år sedan.
        De framkallade HiH genom att filtrera över kol i ett par månader, sen botade de det genom att ta bort kolet och göra 100% vattenbyte.

        Dvs har du kol i systemet eller nyligen har filtrerat över aktivt kol, vet du vad du behöver göra.

        Jag är, trots att det är de enda vetenskapliga artiklar som finns i ämnet, lite skeptisk till att kolet är boven, men det är som sagt den enda teori som har vetenskapligt underlag. Man vet med säkerhet att Hexamita inte har nåt med HiH att göra.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Det är väldigt intressant, jag hade/har funderingar på att sätta kolfilter på inkommande vatten vid vattenfyllning i mitt diskus/satanopercakar samt tanganyikakar.

          Kanske ska man vänta?!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Tror iofs inte att det är kolfiltret som gör problemet utan mer vad det tar bort det som fisken behöver.
            Senast redigerad av kaj.p; 08 augusti 2013, 21:14.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Att Hexamita inte har med det o göra är väl känt sedan länge då Hexamiten nästan uteslutande hittas hos marin fisk . Det är väl i så fall snarare Sprironucleos som man skall lägg skulden på http://www.cichlid-forum.com/articles/spironucleus.php
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Markus2254
                Användare
                • juni 2012
                • 89

                #8
                Tack för all info

                Jag skall iallafall börja med täta 50 % vatten byten och mer salt.
                Finns det någon medicin som biter på detta eller är vatten, salt, och temp vägen att köra ?

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Har du fisk som tål högre temp typ 30-36 grader så kör detta i minst 10 dagar beroende på fisk. Då knäcker du de flesta flagellaterna i alla fall Mata sedan energi rikt och tillför mineraler o spårämnen så läker det rätt snabbt . I alla fall när det gäller diskus.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • MisterPils
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 73

                    #10
                    Jämn temperatur och varierad kost, minst 6-7 olika typer av foder (bredpektrum) så firrarna får i sig det dom behöver så kan man sluta oroa sig för hål i huvvet-sjukan. Har hållit Satanoperca å Geophagus i 24-gradigt vatten i flera månader (sänkt temperaturen för att slippa lek å en massa yngel), ska fixa nya kar i höst...då höjer vi tempem, Å ingen"Hål i skallen sjukan" .. däremot så kan höga nitrit, och för all del även nitrat värden och ensidig kost ge hål i huvet-sjuka. Hål i huvudet-sjuka är en brist-sjukdom. Problemet har varit att man trott att Discus och jordätare förvärvar denna sjukdom på samma grunder, vilket är helt fel!

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Det är väl i så fall snarare Sprironucleos
                      Det är en nära släkting. Bägge är diplomonada inälvsparasiter och är hittade i fisk med HiH men de flesta fiskar med HiH har inte diplomonada parasiter, dvs de är inte orsaken. En annan studie hittade ett virus, men samma historia - det viruset hittades inte i andra fiskar med HiH.

                      Nyaste artiklarna om HiH: denna artikel och denna artikel av andra författare.

                      Ytterligare en annan artikel hittar HiH hos fisk som hållits i vatten från borrhål, vilket dels tyder på att det inte är kol i sig som är problemet, utan ultrafina partiklar i allmänhet, dels att HiH inte orsakas av parasiter eller felaktig näring.

                      Enligt de här artiklarna är alltså boten mot HiH att plocka bort det aktiva kolet och göra ett 100% vattenbyte - eller flytta fisken till ett akvarium som aldrig filtrerats med aktivt kol. Då ska såren läka på cirka en månad.

                      Om man tror på detta eller inte är en annan fråga. Jag är skeptisk, men har ingenting bättre att komma med, så tills vidare accepterar jag att HiH inte är en sjukdom eller brist utan är inflammation orsakad av ultrafina partiklar. Jag hoppas trådskaparen skriver en rad om vad han gjorde, och vad som verkade funka/inte funka.
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 09 augusti 2013, 11:05. Anledning: det var tydligen jävligt sent när jag skrev.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...