Vilka projekt har du i huvudet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Vilka projekt har du i huvudet?

    Jag tänkte bara dela med mig av mina tankar på projekt. Några är närmare verkligheten än andra, och några är jag på väg att bli klar med.
    Dela med dig du också av dina tankar, drömmar och funderingar kring dina projekt.

    Projekt 1:
    Rovtanganyika, detta är på god väg. Jag saknar dock rätt storlek på akvariet, men många av fiskarna simmar redan hemma hos redo för sitt fina akvarium. Jag kommer också skriva artiklar till CB om detta, så detta kommer ni få höra mer om. Deadline för detta har jag satt till årets slut. Då ska akvarium vara på plats och alla fiskar jag hittat vara i akvariet.

    Projekt 2:
    Också ett projekt som är på god väg. Det skulle kunna vara klart så snart jag hittar fiskarna till det. Jag har ett 100 liters igångsatt, det behöver bara inredas något mer än det är idag och jag behöver skaffa den grupp av 4-6 L204 som jag vill ha i det. Här är deadlinen satt till årets slut.

    Projekt 3:
    Det akvarium där mina rovtanganyika går i nu ska ommöbleras och erbjuda plats till en VF grupp L128. Någonstans mellan 4-8 individer, lite beroende på hur trångt det blir. Detta skulle också kunna bli verklighet ganska så snart, men har en längre deadline med detta, kanske att det dröjer fram emot nästa sommar innan jag hittat de individer jag önskar.

    Dela med er av era projekt. Låt drömmar och fantasi flöda
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    #2
    Det låter som riktigt spännande projekt - skall bli kul att kolla in både här på forumet och i CB!

    Själv går jag och räknar dagar, veckor och månader till jag får bygga ut "akvariestugan" - ett litet gästhus på tomten, där jag har haft mina burkar de senaste åren. Stugan skall få några extra kvadratmeter samt en betongplatta och sedan skall det byggas ett kar modell större. Jag hoppas komma igång med detta projekt till hösten - och det blir väl en tråd här på forumet också!

    Lycka till med dina projekt nu, johho!

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Mats, det låter som ett fantastiskt trevligt projekt. Jag brukar alltid säga att behöver man bygga hus för sitt projekt då har det gått lite långt. Men det är också trevligt

      Kommentar

      • Mats Bryzell
        Användare
        • mars 2012
        • 231

        #4
        Ursprungligen postat av johho
        Mats, det låter som ett fantastiskt trevligt projekt. Jag brukar alltid säga att behöver man bygga hus för sitt projekt då har det gått lite långt. Men det är också trevligt
        Ja, det blev så - för styvt tre år sedan - när vi flyttade till en kåk, att jag tog gäststugan i trädgården och placerade alla mina burkar där. Nu är det "lilla huset" utrensat och står tomt - för att, som sagt, byggas ut så att en rejält stöddig burk skall få plats!
        Jag lovar; det är trevligt!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Kul tråd!

          Projekt 1
          Göra klart mitt sedan länge påbörjade projekt i vardagsrummet. Ideér har det funnits sedan start men pengarna har gått till fisk istället för trä När skattepengarna trillar in så ska jag försöka färdigställa detta projekt.

          Projekt 2
          Jag har en tom 300 L burk ståendes i vardagsrummet också som ska dras igång. Jag har fiskar till den på uppväxt men har redan börjat ångra mig så det kan bli ändrade planer.

          Projekt 3
          Dra upp yngel av mina Copadichromis sp. "virginalis gold" och utöka gruppen så att det blir runt 20-25 st istället för 11 stycken.

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #6
            Mina projekt :
            1. att designa fungerande akvariemöbel (inte förväxla med bänk under akvarium), alltså något snyggt, lätt att hålla rent, med akvarietema, möbel. Har lite tankar. Kanske gå på nanoteman, ett eller flera i rad.
            2. hitta på fungerande och snygg nanobelysning för hemmafixaren, (testar just nu ledlampor). Lite snickeri kanske. Har en elektriker som rådgivare. Min räkkar på 36 liter får bli forskningskanin.

            Förhoppningsvis får jag något att visa efter sommaren.

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              För mig är det inte så mycket projekt på gång.
              Ska mata fiskarna och njuta av att se dem växa upp.

              Har ett projekt som ligger i startgroparna och det är att bygga om MH rampen till LED i stället för att tjäna lite pengar på elräkningen och slippa köpa nya lampor en gång per år. Men nu när sommaren börjar komma så blir det nog ganska stiltje och pengarna ska gå till lite semester i stället.
              Men blir nog en ny projekt tråd om det senare när jag väl kommer igång.

              Ska bli roligt att få följa alla andras projekt i alla fall.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Trevligt att läsa om andras projekt. Själv ska jag (så fort vardagsrummet är renoverat) baxa in mitt 2200L igen, o planera in moduler till mina "sandsillar" har även tänkt att antingen ha en förstärkt aluställning eller svetsad stålställning under karet, som kommer hysa 2st stora men låga kar 140x0,80x0,40 till mina "kilesa"i det ena o "melanogenys" i det andra,eventuellt blir det någon mer sort i karen, drömmen är att kunna hysa in "X papilio Tembwe II i något av dom, men är inte säker på att dom passar ihop, vi får se. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Pågående projekt, att dra upp min en vecka gamla kull Geophagus sp. orangehead Tapajos till säljbar storlek.

                  Framtida projekt som kan hända inom det närmaste året. Att byta innehåll i mitt guppyhotell från SA, neontetror och växter till saltvatten.

                  Framtida projekt som inte ser ut att hända just nu. Starta upp ett Mbuna kar på jobbet om 120-200 liter.

                  Övrigt som kanske aldrig blir av... Skaffa en fin diskus grupp, Skaffa ett stort Mbuna rev, utöka från en ensam till en grupp Vf fjärilsciklider. Skaffa ett riktigt sjyst stim brillianttetror i mitt 540. Ett Colombia akvarium med tuppkamciklid, blåciklid Mesonauta insignis , passande corydoras, passande tetror, passande L-malar, allt Vf och med biotopriktiga växter. Ett mindre akvarium med bra drag i cirkulationen och strömlevande malar (chaestostoma) tetror och kanske någon Sa ciklid... Det finns mycket mer...

                  Mvh

                  Olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Mitt "pågående" projekt är att bygga in belysning och fixa till luckorna under karet - det har varit "pågående" i ett år nu men kanske i sommar...? Vi får se.

                    Ett kommande projekt som egentligen bara har en liten hake - att jag inte får plats med fler kar i akvarierummet och att jag har ingen annan bra plats tyvärr - men annars är det som så att jag vill skaffa ett kar till på ca 900 liter och stoppa i några Cichlasoma festae (vilka är lika lätta att hitta i Sverige/Danmark som att hitta plats till ett kar till här hemma...).

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      #11
                      Blev lite inspirerad så jag kan väl lika gärna skriva om mitt lilla projekt som pågått ett bra tag men som nu verkligen är på gång och som numera består av delprojekt.

                      Har iordningställt ett litet utrymme i källaren som inhyser en svetsad ställning 45x45mm stålreglar med 3 våningar som inhyser; 450L, 336L och 2 x 168L.

                      Avloppsbrunn finns i utrymmet sedan tidigare och har även monterat ett litet tvättställ + duschblandare för smidig påfyllning. Karen är bottenborrade med överrinningshörna så tömning är också smidigt med avloppssystemet. Det som återstår nu är delprojekten att fylla karen med önskad inredning och arter. Borde egentligen starta en projekttråd för att få lite tips på innehåll.

                      Projekt 1 - Tanganyikakaret 336L (160x70x30)
                      Inredning med delade BtN moduler (kalksten) + kalksten och faxegrus. Grupp av tomma snäckor i ena delen. Stor bottenyta och en hel del gömställen.

                      Status: Inredningen på plats men inte fyllt på med vatten ännu. Har börjat sondera vilka arter jag vill ha (blir inte troffar).


                      Projekt 2 - Malawikaret 450L (160x70x30)
                      Inredning med delade BtN moduler (granit) + granitsten. Stor bottenyta och många gömställen.

                      Status: Limning av moduler härnäst, därefter flytt av karet till ställningen.


                      Projekt 3 - LED belysning till ställningen

                      Status: Höst/vinter projekt.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Mitt evighetsprojekt är att äntligen bygga ställningar så jag kan ställa in akvarierna på höjden istället för att de ska stå o stjäla utrymme.
                        Då kanske det blir 0 tomma akvarier istället för 27!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Det är ju fantastiskt att läsa om andras projekt på detta sättet. Så mycket fantasi, tankar och idéer som finns.

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Finns en sak till jag skulle vilja ha, men då får jag nog skippa L128, för denna tanken konkurrerar om samma yta i lägenheten. Men det är iaf ett rent artakvarium med Tropheus moorii "bärnsten". Har tidigare haft lufubu och ikola. Bärnsten är en jag skulle vilja testa då hanar och honor färgar ungefär likadant. Något inte lufubun gör.

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #15
                              Jag har ett projekt som jag har haft i huvudet sedan jag var typ 12-13 år men som hittills aldrig blivit av då det alltid kommit andra projekt i vägen.
                              Eftersom jag egentligen är helt insöad på central och syd-Amerika så har "drömmen" om ett Tanganyikakar fått stå på väntelistan.

                              Det jag skulle vilja ha är ett kar med massor av stenar med en stor grupp Neolamprologus brichardi eller Neolamprologus marunguensis samt om det fungerar en grupp multisar samt någon Julidochromis.

                              Får se om det någonsin blir av.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...