Stormvarning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Stormvarning

    Då var det dax igen för den obligatoriska januari stormen, alla minns väl hur Gudrun och Per stormarna orsakade förödelse med långvariga strömavbrott för många.

    Som akvarist kan det vara en katastrof om strömavbrottet varar länge. Därför är det hög tid för alla som vet med sig om de bor i utsatta områden att förbereda sig inför den kommande stormen.

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Man får ta vtn-bytet idag då ist för i morrn...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Ah..nu blir det att blåsa ännu mer i blåshålet Skövde då...hehe...

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Ah..nu blir det att blåsa ännu mer i blåshålet Skövde då...hehe...
        Skövde - spik i foten - Tjörn ut mot västerhavet...det kallar jag blåst! Men jag tror det klarar sig - inte ens Gudrun orkade "stänga strömmen" här!

        Vi håller tummarna!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Skövde - spik i foten - Tjörn ut mot västerhavet...det kallar jag blåst! Men jag tror det klarar sig - inte ens Gudrun orkade "stänga strömmen" här!

          Vi håller tummarna!
          Håller både tummar och tår!
          Gudrun fixade 54 timmar här...

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • malawialex
            Användare
            • januari 2007
            • 125

            #6
            tur att man har garanti på fiskarna
            375l : malawi
            253l : tomt
            222l : yngel malawi

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av joe
              Skövde - spik i foten - Tjörn ut mot västerhavet...det kallar jag blåst! Men jag tror det klarar sig - inte ens Gudrun orkade "stänga strömmen" här!

              Vi håller tummarna!
              På Tjörn finns väl inga träd som kan slita ner ledningarna?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Håller både tummar och tår!
                Gudrun fixade 54 timmar här...

                Mvh/Andreas.
                54 timmar låter hemskt.

                Hur klarade sig dina fiskar och vad gjorde du för att lindra ev följdskador i dina kar. Kan ju vara intressant för många att veta som fortfarande har ström och inte har din erfarenhet.
                Det går ju inte att fråga någon heller när strömmen bryts för datorn.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • malawialex
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 125

                  #9
                  började blåsa här nu.
                  375l : malawi
                  253l : tomt
                  222l : yngel malawi

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                    54 timmar låter hemskt.

                    Hur klarade sig dina fiskar och vad gjorde du för att lindra ev följdskador i dina kar. Kan ju vara intressant för många att veta som fortfarande har ström och inte har din erfarenhet.
                    Det går ju inte att fråga någon heller när strömmen bryts för datorn.

                    Mvh Göran
                    Ja, jag får väl passa på att svara nu när det går, stänger av datorn senare i vilket fall.

                    Då jag har hållit på en hel del med bakgrundsbyggen och haft god tillgång på friggo så sågade jag till stycken och pusslade så att karen i princip var helt inpackade och tätade med liggunderlag och silvertejp. Samtliga kontakter till pumpar drogs ut. För att ytterligare spara ngn extra grad valde jag ochså att förlägga mina aktiviteter till rummet där de flesta karen stod, hade dörren stängd och tände värmeljus etc etc.

                    När strömmen kom tillbaka så låg vattentemperaturerna på ca 12 grader och rumstempen på ca 10 grader så jag inbillar mig att friggon bidrog till att förhala nedkylningen ganska rejält.(hade nog gått ner rätt fort annars)

                    Då jag ej förberett mig på att strömmen skulle vara borta såpass länge valde jag efter att spola igenom alla (skitiga) filter innan jag körde igång dem igen, vågade inte chansa på eventuell förgiftning. Jag gjorde ochså omgående vattenbyten med vatten som EJ var mkt varmare utan pö om pö. Som en följd av dessa åtgärder "överdoserade" jag mer eller mindre med vattenberedning. Jag valde att ha karen nedsläckta närmaste dygnet efter,
                    sänkte vattennivåerna i samband med bytena och riktade alla utblås rejält uppåt för maximal genomluftning. Matade, men mkt sparsamt i en vecka.

                    Resultat:

                    Bland vuxna fiskar dog "endast" två individer på fyra kar och sammanlagt 70-80 fiskar.
                    Bland olika yngelkullar och ungfiskar var bortfallet ca 50 %.
                    (Hade ett guppykar på ett annat våningsplan där jag inte vidtog förberedande åtgärder. Samtliga dog.)

                    Alltså gäller det naturligtvis att se till att en eventuell nedkylning går så långsamt som möjligt och att den varar så kort tid som möjligt. Varje grad är viktig.

                    Jag skall betona att jag bor i en dragig villa med egen brunn.
                    Har man komunalt vatten kan man eventuellt ha tillgång till varmvatten även vid strömavbrott och då kan man ju "spä ut" kar med sjunkande temperaturer.
                    Själv funderar jag vid behov på att koka vatten i spritkök. Kanske kan man fylla petflaskor med hett vatten och använda som primitiva doppvärmare om man inte har möjlighet att koka mkt vatten. En gammal hederlig kammin vore kanske ngt. (löste "krisen" på samma sätt senast under "Per" som vid "Gudrun".)


                    Mvh/Andreas.
                    Senast redigerad av Gäst; 18 januari 2008, 20:28.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawialex
                      började blåsa här nu.
                      Här är det lugnet före stormen... Återstår att se hur det blir, ofta tycks rapporter vara överdrivna...

                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Ursprungligen postat av joe
                        Skövde - spik i foten - Tjörn ut mot västerhavet...det kallar jag blåst! Men jag tror det klarar sig - inte ens Gudrun orkade "stänga strömmen" här!

                        Vi håller tummarna!
                        Jag och frugan var faktiskt på Tjörn och hälsade på lite bekanta när Per drog fram. Det var en upplevelse att köra bil över bron och vid strandkanten den dagen
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Jag och frugan var faktiskt på Tjörn och hälsade på lite bekanta när Per drog fram. Det var en upplevelse att köra bil över bron och vid strandkanten den dagen
                          Fortsätter "stormsnacket" lite så här efteråt - har inte läst inläggen som kom efter mitt förrän nu. Det blev ju inte så mycket till storm - men kanske var det bra att det varnades ändå. Vid Per var det lite mer oreda - var inne i vår kyrka samtidigt som takpannorna rasade utanför...sådär mysigt.

                          Och jag kan till fullo förstå Tony - att bli ståendes i bilkö på Tjörnbron när det blåser ordentligt är en "svajande" upplevelse och med tanke på vad som en gång hänt så känns det riktigt obehagligt!

                          Men Wihelm - för 100 år sedan hade ditt uttalande stämt - då fanns inga träd nästan, men nu...5 av dem stod i vår trädgård. 1 gran tog Gudrun, 2 tog Per och de återstående tog vi ner för säkerhets skull.

                          Till sist, jag är grymt imponerad av ditt engagemang och din kreativitet A C-son, där finns ett äkta krismedvetande.
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • jonre723
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 439

                            #14
                            Jag hade över tre dygn under Per...
                            Och så är det.
                            /J

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              #15
                              Nu har stormen Tuva nått Sverige

                              Nu är det dax igen för nytt oväder.

                              Ett väldigt konstigt väder denna januari månad, regn och storm var och varannan dag varvat med blixthalka. och ingen snö. Börja bli ganska tröttsamnt nu.

                              Tur att man har akvarium att glädjas åt.

                              / Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...