Geophagus steindachner yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiksen
    Användare
    • februari 2010
    • 11

    Geophagus steindachner yngel

    Hej!

    Min Geophagus steindachneri har börja släppa ut sina yngel idag nu sitter hon i ett mindere akvarium själv med yngeln min fråga när ska man börja mata? och med vad?
    Är väldigt färsk när det handlar om detta så jag skulle vara super glad om ni kan hjälpa mig så jag kan rädda gänget...

    Mvh
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av fiksen
    Hej!

    Min Geophagus steindachneri har börja släppa ut sina yngel idag nu sitter hon i ett mindere akvarium själv med yngeln min fråga när ska man börja mata? och med vad?
    Är väldigt färsk när det handlar om detta så jag skulle vara super glad om ni kan hjälpa mig så jag kan rädda gänget...

    Mvh
    Hej

    Yngel av tuppkamciklid är rätt stora och äter smulat flingfoder. Köp gärna tex frusen bosmina också.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 02 december 2010, 11:42.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Nykläckt artemia är ju aldrig fel som en bra start för de små liven. När jag inte har haft tillgång till detta har jag matat en hel del med Aquatic Natures yngelfoder. Jag tycker det fungerar bra (de växer dock inte lika snabbt av det som med artemia). Fryst cyclops brukar vara poppis med. Jag har inte full koll på hur stora de är vid spottning, men med tanke på att Ola tycker att smulat flingfoder fungerar bra så bör de även käka cyclops.

      Lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av Banderad
        Nykläckt artemia är ju aldrig fel som en bra start för de små liven. När jag inte har haft tillgång till detta har jag matat en hel del med Aquatic Natures yngelfoder. Jag tycker det fungerar bra (de växer dock inte lika snabbt av det som med artemia). Fryst cyclops brukar vara poppis med. Jag har inte full koll på hur stora de är vid spottning, men med tanke på att Ola tycker att smulat flingfoder fungerar bra så bör de även käka cyclops.

        Lycka till!

        /Jocke
        Jag har haft helt olika resultat på mina CA jag har dragit upp med aquatic nature, dom har haft riktigt bra tillväxt och mycket bra med färger!
        CA

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Jag har haft helt olika resultat på mina CA jag har dragit upp med aquatic nature, dom har haft riktigt bra tillväxt och mycket bra med färger!
          Beror väl lite på hur mycket man matar med antar jag. Eftersom artemian simmar omkring efter matning känns det bättre för vatttenkvalitén att ösa i lite extra, till skillnad mot dessa små korn som jag inbillar mig förstör vattnet fortare om de inte äta upp direkt. Det behöver kanske inte vara så (man vet ju hur räkskal luktar efter ett tag i sophinken), men det är väl anledningen att jag har varit lite förskitig att ösa på. Men jag har dragit upp några kullar eliotti och någon kull multispinosor med detta foder, och det fungerade som sagt bra (och de blev fina som du skriver). Men med bar botten och täta vattenbyten kan man ju ösa i en del, det är klart.

          Nu har jag bara haft levandefödare som riktigt små yngel på senaste tiden, och då kör jag varannan dag Aquatic nature eller cyclops (ibland och), varannan dag nykläckt artemia. Det receptet kommer jag nog köra även på nästa CA-kull.
          Sedan är de små liven förtjusta i räkmix hyffsat fort med...

          Jag brukar dock variera kosten så mycket som möjligt. Det tror jag helt enkelt mest på.


          /Jocke

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Beror väl lite på hur mycket man matar med antar jag. Eftersom artemian simmar omkring efter matning känns det bättre för vatttenkvalitén att ösa i lite extra, till skillnad mot dessa små korn som jag inbillar mig förstör vattnet fortare om de inte äta upp direkt. Det behöver kanske inte vara så (man vet ju hur räkskal luktar efter ett tag i sophinken), men det är väl anledningen att jag har varit lite förskitig att ösa på. Men jag har dragit upp några kullar eliotti och någon kull multispinosor med detta foder, och det fungerade som sagt bra (och de blev fina som du skriver). Men med bar botten och täta vattenbyten kan man ju ösa i en del, det är klart.

            Nu har jag bara haft levandefödare som riktigt små yngel på senaste tiden, och då kör jag varannan dag Aquatic nature eller cyclops (ibland och), varannan dag nykläckt artemia. Det receptet kommer jag nog köra även på nästa CA-kull.
            Sedan är de små liven förtjusta i räkmix hyffsat fort med...

            Jag brukar dock variera kosten så mycket som möjligt. Det tror jag helt enkelt mest på.


            /Jocke
            Jo det e klart det bero på hur mycket man matar, och det e nog sant som du säger att vattenkvaliten blir nog bättre med artemia om man inte bytar vatten ofta och mycket.
            Jag brukar oxå mala frysta räkor till små små bitar det brukar oxå uppskattas...
            CA

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Tuppkamyngel är som sagt ganska stora och bra mycket större än t ex Aequidens.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Artemia är enkelt och jag brukar följa detta tips.
                Jag kläcker artemia med glasslådemetoden


                med tillägget att jag har en lampa med transformator som lyser upp baljan och trafon lägger jag i en skokartong under glassbunken.

                Sedan silar jag inte artemian utan suger upp det jag vill ha med en sug och pumpar ned i yngelkaret.
                Här en film då jag matar min hantelyngel som nu är sålda:
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...