bästa avlivnings sättet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    bästa avlivnings sättet?

    Hej!

    jag har en svärdbärare som troligt vis måste avlivas och jag undrar vilket sätt som är bäst? jag vill ju inte att min fisk ska lida!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Fånga upp fisken och lägg upp den på en skärbräda ta upp en hammare och SMACK&%&%&%&%¤&.
      Snabbt bra och skonsamt.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

        Fånga upp fisken och lägg upp den på en skärbräda ta upp en hammare och SMACK&%&%&%&%¤&.
        Snabbt bra och skonsamt.
        Ja det är ju ett av alternativen som nämns i artikeln jag länkade till ovan.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Eller som jag gjorde. Ringde min far, för att jag inte klarede av och avliva den själv[]
          Jag klarar inte av och avliva någon som man har fått personlig kontakt med(kan man få det?, det känns så ibland). Det rörde sig om en väldigt sjuk Discus som jag hade haft sen han var en liten skit, men växte upp till en stor vän.

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            det lät lite skoningslöst när du beskrev det!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              ta den i en plastpåse sen duknar du den hårt i handfatet.
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • mr_loffe
                Användare
                • januari 2004
                • 76

                #8
                När jag var ute och fiskade en gång så fick vi upp en gädda ca 40 cm. Och vi hade ingen kniv så vi fick slå ihjäl den.
                Och det kan ta sin tid för det tog flera slag, Med en åra!
                Innan den dog. Så jag föredrar kniven. Iallafall på större fiskar.
                Då dör den garanterat direkt.

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  mr_loffe: jag pratar om en svärdbärare inte nån jävla sumofisk!


                  och jag har avlivat stackarn nu! slog han i handfaten några gånger!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • LadyTiera

                    #10
                    varför klippte du inte bara huvudet av den? onödigt att banka ihjäl den, den anser iaf jag, men klokt av dig att förkorta lidandet istället för att vänta ut den

                    Kommentar

                    • jowa
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 194

                      #11
                      Upp på skärbrädan och fram med stora kockkniven och skär av huvudet. Snabbt och "smärtfritt".
                      http://hem.bredband.net/aquascene

                      Kommentar

                      • malawi_voodoo
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 790

                        #12
                        lägg småfisk i en påse å dra i allt va du har i handfatet...
                        stora fiskar kan du skära av huvet.
                        /Glenn Wouda

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Sammanfattningsvis så är det OK att kapa huvudet eller slå ihjäl fisken.

                          Från länken Micke gav:

                          Avlivning av fisk

                          Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.

                          Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur)

                          1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).

                          2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).

                          3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.

                          4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.

                          Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna. Jag har även lagt in lite egna kommentarer.

                          1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

                          En anekdotisk text tagen från forumet på www.ciklid.se:

                          "En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst)."

                          2. Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutar dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använda den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

                          3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.

                          4. Att lägga fisken i formalin eller sprit ger inte en snabb eller skonsam död.

                          5. Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...