Är du biotop fantast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Är du biotop fantast?

    Återupplivar denna tråd för att se hur det har gått med tankarna som en del hade för ett år sedan. Någon artikel har det inte blivit än på detta område, men däremot fick jag några goda vänner och goda ideer genom denna tråd.

    ***
    Jag har tänkt att skriva en artikel om olika biotoper och varför de som sysslar med det gillar det så mycket.

    Helst skulle jag vilja komma hem till några av er som har någon sorts biotop för att ta bilder och snacka med. Jag bor i Jönköpingstrakten och önskar att inte åka för långt. För gärna en diskussion kring biotoper här och med mig, men vill du ha ett besök så maila mig privat.

    De som jag vill besöka skall vara riktigt seriösa biotoper. Att syssla med fiskar från en speciel världsdel är på gränsen. Helst vill jag att det skall vara en speciell sjö eller flod.
    Det skall vara ett försök att efterlikna den naturliga miljön i både fiskval, växter och övrig inredning. Notera, ett försök!
    Senast redigerad av Prayerman; 05 juni 2006, 20:21.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Ja,Jag är intresserad av Sydamerikanska biotoper.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vilken inspirerande idé till artikel Prayerman!

      Jag har precis börjat gå i de tankarna, fast om jag ska vara ärlig så var det främst Stefan "Deathdealer"´s idé som väckte mina tankar.

      Jag ska skaffa arter som enbart håller till på ett ganska snävt område i Malawisjön och jag håller som bäst på att undersöker detta.

      Hoppas att du får napp och att det blir en artikel man får läsa om i CB framöver...lycka till!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        Jag tycker det är intressant med olika biotoper,roligt med Stefans förslag med artikel till CB.Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • Ironic
          Användare
          • augusti 2004
          • 122

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av annmari

          Hej!
          Jag tycker det är intressant med olika biotoper,roligt med Stefans förslag med artikel till CB.Mvh Ann-Mari
          Hm? Nu var det väll inte Stefans förslag, utan Prayermans eget..
          [)]
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Vi kan ju höras vid när du jobbat vidare på din ide Stefan. Jag kommer nog inte hinna göra mycket med detta förrän tidigast mitten av Juli. Får se vad som hänt då!
            När det handlar om att skriva så går det undan, men här måste det ju besökas osv.

            Vad var det för tankar Deathdealer hade?

            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Jag hade för ett tag sen en idé om en Tanganyikabiotop från kipili-området. Då det finns mycket spännande fisk därifrån (bl.annat Opthalmotilapia boops neonstripe) och att många arter går att få tag i inom hobbyn var det ett projekt jag tänkte genomföra. Dock har ekonomin sagt ifrån och i dagslägt har jag inte en enda fisk från kipili (hade ett par hästnosar från kipili). Sen är det ju så att man inte kan sälja de fiskar man i dagsläget innehar och därför har det inte blivit en enda ny fisk från kipili. Men, det kommer. Dörmmen är väl ett 540 med O.boops, Julidochromis regani och S.erythrodon(hästnosar). Alla dessa arter är väldigt vackra och skulle kunna fungera med varandra.

              Men framtidsprojekt är framtidsprojekt och det kanske förverkligas inom ett halvår eller kanske om tio år. Det är svårt att avgöra.
              Den dagen det blir verklighet så lär ni höra talas om det
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Alltid bra att ha något att se fram emot. Själv längtar jag efter mitt nya akvarium som jag skall ha i vardagsrummet. Jag byter ut mitt gamla helt enkelt, mot ett lite större. Det blir en fortsättning på mitt Malawi kar.

                Jag suktar även lite smått efter typ 3 100 liters kar där jag skall ha 3 olika biotoper, eller iallafall 2. Någon sydamerika och troligtvis en Tanganyika. Nu snackar vi dvärgciklider.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Om jag inte minns fel så tänkte han starta ett biotop-kar med inriktning på arter vid taiwan reef i Malawisjön.

                  Jag har tänkt liknande, men ska bestämma mig för vilken art jag vill "bygga" runt och sedan se varifrån denna art härstammar. Jag kommer att starta med VF av den specifika arten. Det finns ju en del arter som finns över hela sjön, men de kan ha små avvikelser i utseende eller färgteckning.

                  Arter som ligger nära tillhands för att bygga runt är:

                  Aulonocara stuartgranti, "Lwanda/Iwanda"
                  Aulonocara Stuartgranti, "Mdoka eller Ngara flametail"
                  Lethrinops marginatus
                  Protomelas frenestatus, Pombo Reef.
                  Protomelas sp. "Spilonotus Tanzania"

                  Det är inte helt omöjligt att jag bygger från mina Pseudotropheus sp. acei "Luwala Reef", men det har jag inte kollat upp än. Denna art går nog fint ihop med haplis/aulonocara-arter då de är väldigt lugna för att vara mbunas.

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Alla min försök till "biotoper" varar typ en vecka och slutar sedan med fisksoppa Gör inte så mycket iofs, är ju själv inte så puristisk som akvarist.
                    Nej jag hoppas få avnjuta era biotop-projekt här på forumet istället !
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Japp, det är inte helt lätt med biotop kar. Man begränsar ju urvalet av fisk och växter rätt mycket, även stenar till viss del. Men samtidigt är det helt klart en stor utmaning.

                      Hade jag haft ett tomt kar nu hade jag byggt runt Maingano. Antagligen skulle jag hållt mig till arter kring Likoma Island. Men nu gillar jag de fiskar jag har så mycket, så jag har en biotop som innefattar hela sjön. Nya inköp kanske dock endast blir från denna region, så med tiden växer denna biotop fram i mitt kar, har dock inte bestämt mig.

                      Som sagt, blir intressant att följa dina val Stefan.

                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Om jag skulle ställa en fråga här, kanske tas lite av detta med i artikeln. Varför sysslar du med biotoper, eller verkligen planerar att göra det? Någon som vågar sig på att svara på det!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1686

                          #13
                          #1 Man vill ha en bit av naturen i sitt vardagsrum

                          #2 man söker större utmaningar än att bara hålla fisk i liv / få dom att leka

                          #3 rent "snobberi" Man vill helt enkelt vara lite "duktig"

                          men #1 och #2 är självklart dom starkaste anlendingarna.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Alexander Wiberg
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 445

                            #14
                            Jag har länge varit sugen på att skaffa två biotopkar: Båda skall vara på 375 liter, det ena med malawi och det andra med tanganyika. Precis som "Deathdealer" har jag fastnat för Taiwan Reef, och det skulle innehålla ca 15 st Saulosi samt ca 5 st Protomelas Steveni Taiwan. Inredningen skulle vara vanlig sand och natursten, inga växter. Bakgrund en vanlig svart/djupt blå plansch. Naturligtvis vill man ju ha sand och sten från sjön, men det blir ju inte helt enkelt.

                            Det andra karet skulle jag vilja inreda med en BTN-Tanganyika och två arter från sjöns allra sydligaste del. Lamprologus Multifasciatus och Tropheus Kalambo OB. Även här vanlig sand, lite stenhögar samt vallisneria (som jag tror och hoppas finns i sjön).

                            Anledningen till att jag vill ha biotopkar är för att det är fantastiskt att försöka återskapa sjön i sitt akvarie. På något sätt känns det som att "det kan hända i sjön" om man har en biotop, och mer naturligt och vackert kan det knappast bli!

                            Kan även passa på att tillägga att jag tagit ett steg på vägen mot en biotop genom att byta ut korallgruset i mitt Tanganyikaakvarie mot sand (Vättern+bläster) och det känns mycket mer naturligt!

                            Rolig och inspirerande tråd Prayerman!
                            A.Wiberg (alex83)

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Hej

                              Jag ser en skilnad mellan biotop och habitat. Habitat ar det jag satsar pa nar jag gar loss. Jag forsoker alltsa inte gora ett stereotypt tanganyikaakvarium, utan just en 150x50 bit av tanganykasjon. Just dar kan det ha ramlat ner en trabit (det finns trabitar om man letar) och just dar kan det vaxa en vaxt. Att ha ett foto som forebild gor det hela battre.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...