Mata L-malar med grönsaker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Mata L-malar med grönsaker

    Ja att L-malar gillar grönsaker är rätt väl känt. Mina äter rå potatis o gurka med stor tveksamhet. kokt potatis inte alls,
    Brysselkål har jag läst att andra matar med men för mig blev det en hemsk odör av kvarvarande ruttnande bitar.
    Zucchini däremot verkar som en magnet för malarna, en till två minuter efter nedsläpp i burken är de där.
    Från början använde jag hushållets gafflar för att sänka zucchini skivorna till botten. Ungarna sa att de inte ville äta med samma gafflar som fiskarna. När även frun påpekade att algerna på gafflarna ej försvann i diskmaskinen insåg jag att något måste göras. Funderade först på att tillverka en tång med kedja i rostfritt för att kunna lyfta upp utan att blöta händerna. Men till slut insåg jag lösningen då jag var på ICAKlicka på bilden för större version

Namn: tårtgaffel2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 927,0 KB
ID: 702730

    4 st tårtgafflar från Ica-basic kostar ca 24 kr. Lagom stora så att de inte stör, mindre vassa än vanliga gafflar, tillräcklig vikt för att dra ner en skiva zucchini till botten. Efter 4 gafflar är det nog dags för vattenbyte och då kan man plocka upp dem.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Gott! Sänkandet är alltid lite lurigt. En klämma med en tyngd på annars kanske kunde fungera, men vad för tyngd...

    Zucchini låter bra annars, kanske skulle testa det till våra malar.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Jag använder kaffeskedar! Perfekt!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Jag använder kaffeskedar! Perfekt!
        Fruns ärvda silverskedar eller beggade från myrorna ?

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Fruns ärvda silverskedar eller beggade från myrorna ?
          Nej inga silverskedar!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • JohanA
            Användare
            • februari 2014
            • 14

            #6
            Jag har fäst en sten i en bit akvarieslang/luftslang med hjälp av ett buntband, där trär jag på grönsaker som jag gjort hål i. Sen slår jag knut på slangen och hissar ner i akvariet. Jag slipper blöta ner mig och slangen ser inte jättekonstig ut i akvariet (som jag tycker bestick kan göra). Det begränsar mig till lite grövre grönsaksbitar, men hellre det än nån lina som en fisk kan trassla in sig i.
            Sötpotatis, morötter och broccoli brukar jag använda.

            Kommentar

            Arbetssätt...