Vattencirkulation Diskus och Skalarer? Akvariet är ca 450 liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnbusen
    Användare
    • januari 2012
    • 55

    Vattencirkulation Diskus och Skalarer? Akvariet är ca 450 liter.

    Hej! Jag har startat upp ett akvarium med inriktning Diskus och Skalarer och min fråga är vad som är lagom cirkulation på vattnet? Jag har en Eheim Biopower 240 som pumpar någonstans mellan 300-700l/h samt en stor filterhörna. Jag hade en pump som pumpade 1200 l/h i filterhörnan men lyckades förstöra den men hade ett pumphuvud hemma som levererar 400 l/h så det fick bli en tillfällig lösning. Har ett extra Eheim Biopower 240 tycker ni jag skall stoppa i det också. Eller stoppa i ett kraftigare pumphuvud än det på 400 l/h. Har ju läst att både Diskus och Skalarer inte vill ha så mycket cirkulation men vad är lämpligt till ett akvarium på 450 liter. Jag har letat och letat på nätet men inte hittat något entydigt svar. Tacksam för tips!

    Med vänlig hälsning
    Stefan
  • Ola.L
    Användare
    • juli 2007
    • 64

    #2
    Du borde ju ha ca1000l/h nu. Jag har ett lido200 med discus och pumpen är på ca 600l/h. Du borde kunna ha mer fart på vattnet. Du märker på fiskarna om det är för mycket.

    Hade jag vatt sig så hade jag köpt ett stort ytterfilter för komplettera innefiötret.

    Kommentar

    • Björnbusen
      Användare
      • januari 2012
      • 55

      #3
      Ok Ola så du tycker 3 ggr vattnet i cirkulation är lagom. Jo jag vet att ytterfilen ofta är bättre men det är rätt skönt att ha vattnet i burken och inte är utanför och vänder. Tuffa beslut det här��. Hade ytterfilter på mitt förra 420 liters och det var inga problem.

      Kommentar

      Arbetssätt...