Vinnare, gårdagens NCS QUIZ, 26/10!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Vinnare, gårdagens NCS QUIZ, 26/10!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 22850550_1531064436939126_1108079629_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,3 KB
ID: 702719
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stort grattis Bo!!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ja, grattis! Det var ett stort spann i svaren så starkt att lyckas hitta rätt siffra!

      Kommentar

      • NNygard
        Styrelsemedlem
        • december 2016
        • 14

        #4
        Grattis!

        Får man fråga hur man kunde komma fram till svaret?
        Trodde nästan jag hade knäckt svaret, så blev något förvånad över det höga antalet arter.

        Själv gjorde jag så här:

        Gick in på artregistret och sökte på %.
        Först listas alla arter med faktaruta (iallafall trodde jag det?). Med en ctrl+f sökning på "Art:" (som antagligen borde finnas i alla faktarutor för alla arter?) kom man fram till att där fanns 2272 arter.

        Sedan längre ner på sidan kommer en lista med bara namnen (2311st).

        Sen kopierade jag all text på sidan och tog det till excel. Med lite sortering och filtrering kom jag fram till att båda listorna innehöll samma arter (inte nödvändigtvis samma namn, men IDn på url:n var den samma), men de extra i listan med 2311st så var arter / länkar som inte fungerade. Så slutsatsen då var att sökningen gav 2272 arter inklusive hybrider och handelsvarianter med egen ID/faktaruta. Men de var rätt enkla att filtrera bort då de innehöll endast släknamn (13st) t. ex Art: Apistogramma.

        Så lite nyfiken på var dom 63 arterna som inte jag hittade gömmer sig? Ta nu inte det här som om jag inte skulle respekter resultatet. Tänkte att det kanske fanns nån bug i sökningen eller så, alternativt duplikat artregistret eller så har jag bara tabbat mig på nåt rolig tävling hur som helst.

        PS. Dags att införa en automatiskt räknare i artregistret på hemsidan

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vi plockade ut alla som låg i databasen och som hade publicera ja i databasen och sedan tog vi bort de 13 odlade formerna som fanns
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Men jag är väldigt nyfiken på hur Bo gjorde
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...