Nytt fjärrvärmeaggregat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Nytt fjärrvärmeaggregat

    Ja nu har man fått ett nytt fjärrvärmeaggregat med tillhörande värmeväxlare. Det var i sista stund, Installatören sa att ett rör hade ca 1 mm godstjocklek kvar. Så en enorm vattenskada kunde ha inträffat när som helst. Ja nu är den risken borta
    men nu har jag ju splitternya kopparrör. Även om jag byter vatten via kolfilter så är jag spänd på första vattenbytet. Tänkte vänta en vecka extra så att rören får nån form av oxid. Vad är er erfarenhet efter byte värmeväxlare. Blir det fiskdöd eller är det som vanligt ?. Antar att Malawi är mest känslig för koppar
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Hoppade över ett vattenbyte så växlaren fick gå 2 veckor. Har nu bytt ca 80 % vatten i alla burkar. Ser bra ut ,inga reaktioner.
    Om det beror på kolfiltret eller på att värmeväxlaren inte släpper koppar vet jag inte.

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Jag fyller alltid med enbart kallt vatten, brukar byta ca 30 % från egen djupborrad brunn med riktigt kallt vatten men det har aldrig varit några problem. Alltid hört att man ska undvika att dricka uppvärmt vatten från varmvattenberedare/värmeväxlare och då tänkt att det inte är bra för fiskarna heller. Egentligen aldrig ifrågasatt riktigt varför men det har väl funnits där i bakhuvet att det är oxider eller bakterierisk.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av JRB
        Jag fyller alltid med enbart kallt vatten, brukar byta ca 30 % från egen djupborrad brunn med riktigt kallt vatten men det har aldrig varit några problem. Alltid hört att man ska undvika att dricka uppvärmt vatten från varmvattenberedare/värmeväxlare och då tänkt att det inte är bra för fiskarna heller. Egentligen aldrig ifrågasatt riktigt varför men det har väl funnits där i bakhuvet att det är oxider eller bakterierisk.
        Värmeväxlaren i ett fjärrvärmeaggregat värmer ju upp vattnet momentant. Därför tar ej heller varmvattnet slut oavsett hur länge/många som duschar. Så risken som finns i en vanlig beredare där vattnet kan ligga både med bakterier (om det blir för kallt) eller kopparutfällning är mindre. Dock har jag varit orolig när det var helt nytt. Men nu känns det bra

        Kommentar

        Arbetssätt...